محتوای خبری معاونت پژوهشی

نشست خبری سمینار تازه های چاقی و دیابت برگزار شد

نشست خبری سمینار دو روزه تازه های چاقی و دیابت در سالن استاد دکتر باستان حق پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم برگزار شد.

?? ??? ????? ???? ????? ? ????? ?????? ??? ??????? ? ????? ???? ? ????? ?? ???? ???? ????? ???? ????.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در این نشست خبری که روز یکشنبه 8 مرداد ماه سال جاری، با حضور دکتر احمد رضا سروش رئیس و دکتر شیرین حسنی رنجبر معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چاقی و عادات غذایی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و همچنین دکترعبدالرضا نوروزی عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه و عضو انجمن علمی تغذیه کشور برگزار شد، جنبه های مختلف چاقی و ارتباط آن با دیابت مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.
در ابتدای این نشست، دکتر سروش با اشاره به معضل جدی اضافه وزن در کودکان و نوجوانان، بر لزوم تدوین و اجرای برنامه های پیشگیری و درمان چاقی و دیابت در کشور تاکید کرد و گفت: 16 درصد کودکان و 42 درصد نوجوانان اضافه وزن دارند. 
دکتر سروش اظهار کرد: طبق آمار منتشره 500 هزار ایرانی نیاز به عمل جراحی چاقی دارند. عمل جراحی چاقی پس از تغییر شیوه زندگی، افزایش فعالیت بدنی و دارو درمانی توصیه می شود و آخرین راهکار در این زمینه است. 
ایشان با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر تمایل روز افزونی به انجام عمل جراحی جهت کاهش وزن ایجاد شده است، تصریح کرد: طبق آخرین آمار، سالانه بیش از 7 هزار عمل جراحی چاقی در کشور انجام می شود. 
دکتر سروش با تاکید بر بی خطر نبودن عمل جراحی، گفت: هرچند جراحی ها ایمن و با مرگ و میر پایینی انجام می شود، اما باز هم تغییراتی در ساختار بدن ایجاد می کند. بنابراین بهترین روش کاهش وزن استفاده از روش های غیرجراحی همچون تغذیه مناسب و انجام فعالیت بدنی و.. می باشد. 
در بخش دیگری از این نشست، دکتر حسنی رنجبر استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارداشت: در سمینار تازه‌های چاقی و دیابت در ارتباط با بیماری چاقی و عوارضی که می‌تواند ایجاد کند، بحث می‌شود. چاقی یک بیماری متابولیک است که با تجمع بیش از حد چربی بیماری‌هایی همچون دیابت،‌ انواع سرطان، بیماری‌های کلیوی و مشکلات تنفسی را ایجاد می‌کند. 
وی افزود: عوامل محیطی، ژنتیک و غدد درون‌ریز موجب چاقی در افراد می‌شود که در این میان مهم‌ترین علت به وجود آمدن چاقی، مسائل محیطی است. یعنی زمانی که فردی رژیم غذایی پرکالری دریافت می‌کند، اما به همان میزان تحرک و فعالیت بدنی ندارد، اضافه‌وزن در فرد بروز پیدا می کند. 
دکتر حسنی رنجبر تاکید کرد: عوامل ژنتیک و مسائلی همچون غدد درون‌ریز، مشکلات هیپوتالاموس، مشکلات کلیوی می‌تواند موجب اضافه وزن در افراد شود و هم‌اکنون 500 تا 700 میلیون نفر در دنیا مبتلا به چاقی هستند و در ایران نیز چاقی در بین مردم 50 درصد و در بین زنان 63 درصد است. 
وی در خصوص تفاوت چاقی و اضافه‌وزن گفت: برای محاسبه چاقی و اضافه‌وزن باید وزن هر فرد را تقسیم بر قد کرد و قد را به توان 2 رساند. اگر عدد به‌دست‌آمده بالای 25 بود، فرد به اضافه‌وزن مبتلا است و اگر این عدد بالای 30 بود، فرد چاق محسوب می‌شود. به عبارت دیگر اضافه‌وزن خفیف‌تر از چاقی است. 
ایشان همچنین تصریح کرد: مطالعات نشان داده که در استان‌های شمالی کشور،‌ افراد بیشتر به اضافه وزن و چاقی دچار هستند و استان‌های جنوب شرقی چاقی شیوع کمتری دارد. از آنجا که چاقی باعث بیماری دیابت می‌شود، بسیار مورداهمیت است. هم‌اکنون دیابت بین 6 تا 8 درصد در کشور شیوع دارد و شیوع آن در استان یزد بسیار بالا است. 80 درصد افراد دیابتی چاق هستند، به همین دلیل برای درمان دیابت، باید چاقی را درمان کرد. 
دکتر عبدالرضا نوروزی متخصص تغذیه و دبیر اجرایی سمینار تازه‌های چاقی و دیابت نیز در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: هدف از برگزاری این سمینار این است که برنامه بین‌المللی آموزش چاقی را برای متخصصین راه‌اندازی کنیم. این‌گونه سمینارها چندین سال است که در اروپا توسط انجمن چاقی برگزار می‌شود، اما این کار برای اولین بار در کشور ما در حال انجام است. 
دبیر اجرایی سمینار تازه‌های چاقی و دیابت افزود: هدف دیگر برگزاری این سمینار این است که یک ارتباط بین تصمیم گیران و مردم به وجود آید، زیرا همیشه می‌گوییم چاقی بد است، اما بیمه‌ها چاقی را به‌عنوان درمان در نظر نمی‌گیرند. 
دبیر اجرایی سمینار گفت: هم‌اکنون در کشور ما ویزیت، دارو و درمان چاقی آزاد حساب می‌شود و فردی که اقدام به درمان چاقی و گرفتن رژیم غذایی سالم کند، باید برای یک دوره پنج‌ماهه 800 تا یک‌میلیون تومان پول خرج کند. این پول شامل رژیم‌های کاهش وزن، دارو، ویزیت و آنالیز می‌شود. 
دکتر نوروزی اضافه کرد: مؤسسه‌ای در دنیا وجود دارد که بیماری‌ها را طبقه‌بندی می‌ کند و این مؤسسه هر ده سال یک‌بار کتابی را منتشر کرده و بیماری‌های مهم را در آن نام می‌برند. از سال 2012 چاقی به‌عنوان یک بیماری محسوب می‌شود. 
توضیح اینکه، مرکز تحقیقات چاقی و عادات غذایی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری انجمن چاقی اروپا و گروه تغذیه بالینی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی بیمارستان دکتر شریعتی، اقدام به برگزاری سمینار «تازه های چاقی و دیابت» در روزهای 21 تا 22 مردادماه سال جاری کرده است. این سمینار در نظر دارد تا با ارائه دانش روزآمد در جنبه هاي مختلف پيشگيري، درمان چاقي و دیابت بستر مناسبی را برای ارتباط و تبادل اطلاعات متخصصين و پژوهشگران رشته هاي مختلف، در راستای بهبود وضعیت سلامت عمومی جامعه فراهم آورد. 
سمینار فوق دارای امتیاز بازآموزی بوده و برای اولین بار در کشور گواهینامه تخصصی آموزش حرفه‌ای چاقی SCOPE از سوی فدراسیون بین‌المللی چاقی به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد. 
 

 

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور