محتوای خبری معاونت پژوهشی

نشست گزارش وضعیت گرنت های کووید ۱۹ در دانشگاه و راهکار بهره مندی پژوهشگران از اطلاعات حوزه بالین با حضور معاون تحقیقات و فناوری برگزار شد

با حضور دکتر محمدعلی صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه جلسه ای در خصوص گزارش وضعیت گرنت های کووید ۱۹ در دانشگاه و ایجاد راهکار برای بهره مندی از اطلاعات حوزه بالین در طرح های پژوهشی تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، این جلسه با حضور معاون  درمان دانشگاه، روسای بیمارستان های امام خمینی، سینا، مدیران حوزه تحقیقات و فناوری و اعضای هیئت علمی، روز دوشنبه یکم اردیبهشت ۹۹ در سالن شورای ستاد دانشگاه برگزار شد.
دکتر صحرائیان گفت: تا ۲۰ فروردین ۹۹ تعداد ۳۶۸طرح مرتبط با کووید ۱۹ به معاونت تحقیقات و فناوری اعلام شده که از این تعداد ۱۲۸ طرح مصوب و ۱۲۶ طرح آماده عقد قرارداد و همچنین ۴۳ طرح در حال اجرا هستند.
دکتر صحرائیان گفت: مسئله مهمی که همواره در حوزه تحقیقات وجود داشته و از دغدغه‌ های مدیران این حوزه بوده، نبود هماهنگی  بخش‌ های بیمارستانی و برخی پژوهشگران برای اشتراک گذاری داده‌ های ثبت شده است که گاهی منجر به دخالت کمیته اخلاق بر اساس اعتراضاتی که دریافت شده و رسیدگی به آنها به صورت موردی انجام می‌ شود و تاکنون مسائل مرتبط با این موضوع به گونه‌ ای حل و فصل شده است.
وی افزود: بعد از عبور از مراحل اولیه و سوار شدن بر چرخه ارائه مناسب خدمات درمانی نوبت به پاسخگویی به بسیاری از سوالات مرتبط با بیماری است که صرفا پاسخ بسیاری از آنها در دانشگاه ها یافت شده و بدون همت پژوشگران پایه و بالین تجربه گران سنگ اندوخته شده ممکن است به ورطه ثبت و نگه داری برای آیندگان و یا جوامع دیگر نرسد.
معاون پژوهشی دانشگاه گفت: اصل اول این است که پژوهش نباید در روند درمان بیماران مشکلی ایجاد کند و ما به دنبال دستورالعملی برای بهره مندی پژوهشگران از اطلاعات حوزه بالین در جهت ارتقا سطح خدمات درمانی  هستیم. اینکه اطلاعات در اختیار چه کسانی و با چه شرایطی قرار بگیرد مسئله مهمی است که لازم است اساتید صاحب نظر در این خصوص راهکار ارائه دهند.
دکتر احسان شمسی کوشکی، دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌ های زیست پزشکی هم نکاتی را با رویکرد اخلاق در سطح کشور مطرح کرد و پاسخ جامعه پژوهشی را برای مشارکت در زمینه کووید ۱۹ قابل قبول دانست.
وی تاکید کرد: اصل اول این است که مسئولیت بیمار با پزشک مربوطه است و اصل دوم مطلع بودن سیستم مدیریت بیمارستان از طرح‌ های در حال انجام و محل‌ های تامین اعتبار طرح‌ ها است و باید در پلت فرم‌ های پژوهش ما بیمارستان‌ ها نیز نقش داشته باشند.
این جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص ابعاد مختلف موضوع و شرایط دسترسی پژوهشگران به دیتای بیمارستانی به پایان رسید و مقرر شد معاونت پژوهشی پس از بررسی شرایط پژوهشگران و پروپوزال مطرح شده و در نظر گرفتن صلاحیت‌ های لازم اقدام کند.
دکتر صحرائیان در پایان افزود: امیدوارم سیستم ثبت اطلاعات در حوزه درمان قوی‌ تر شود و تمامی پژوهش‌ ها از اطلاعات ثبت شده در این سیستم بهره مند شوند چراکه در دنیا پژوهش و درمان جدا از هم نیستند.
سیده فاطمه جوادی
تهیه کننده:

سیده فاطمه جوادی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *