محتوای خبری معاونت پژوهشی

همکاری علمی پژوهشگران ایرانی با نشریه لنست برای انعکاس دستاوردهای ایران در عرصه پزشکی

پس از تقریبا چهار سال همکاری مشترک بین دانشمندان ایرانی با سایر پژوهشگران از سراسر جهان مقاله جامع تحت عنوان 'ایران در مسیر گذار' در مجله علمی لنست منتشر شد.

به گفته دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت و رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، کشور ایران در مسیر گذار اولین گزارش جامعی است که ۳ هزار سال تاریخ پزشکی، بهداشت و سلامت کشور ایران را به تصویر می‌کشد.
 نویسندگان این مقاله تمام دوره‌های تاریخ پزشکی ایران از زمان زرتشت در ایران باستان تا زمان حال را تبیین و توصیف می‌کنند و پیامدهای حوادث و رویدادهای مهم سیاسی، جنگ، فقر، گرسنگی، سقوط و روی کارآمدن سلسله‌ها و وقوع انقلاب‌ها را بررسی می‌کنند.

عضو گروه نویسندگان سری مقاله «ایران در مسیر گذار» افزود: این مقاله گزارش تحلیلی و بی‌طرفانه‌ای از دستاوردهای فعلی، نقایص و چالش‌های پزشکی در ایران را ارائه می‌دهد و یک برنامه راهبردی را برای توسعه سیستم مراقبت‌های بهداشتی، آموزش پزشکی و زیرساخت‌های تحقیقاتی در ایران پیشنهاد می‌کند.
 وی در ادامه اظهار کرد: مجله «لنست» تاکنون با انتشار چندین سری مقاله به بررسی جامع و فراگیر سیستم‌های بهداشتی کشورها و مناطق مختلف جهان مانند ژاپن، چین، بنگلادش، برزیل، مکزیک و جهان عرب پرداخته است. این مقالات تحلیلی جنبه‌های مختلف مسائل مرتبط با سلامت مانند تاریخ، رشد و توسعه، داستان موفقیت و شکست، تجارب برگرفته‌شده از سیاست‌ها، چالش‌ها و انتظارات آینده را بررسی می‌کنند.
 دکتر لاریجانی ادامه داد: در همین ارتباط در سال 2013 باب همکاری مشترک بین پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجله «لنست» برای انتشار یک سری مقاله با موضوع بررسی تاریخ پزشکی و سیستم بهداشت و سلامت کشور ایران گشوده شد.
 استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: پس از تعریف این پروژه مشترک گروهی از دانشمندان و نویسندگان برجسته در داخل و خارج از کشور شناسایی و برای همکاری با تیم سردبیری «لنست» در این پروژه عظیم ملی دعوت شدند.
 وی ادامه داد: کارگروه سری مقاله لنست با برگزاری جلسات بسیاری به شیوه حضوری و کنفرانس‌های مجازی گردهم آمده و به بررسی پیشرفت‌های ایران در مسیر بهداشت و درمان پرداختند.
دکتر لاریجانی همچنین گفت: با توجه به اهمیت ترسیم یک نگاه همه‌جانبه و شفاف در مورد وضعیت سیستم بهداشت و درمان ایران این توافق حاصل شد تا این پنج مقاله در قالب یک مقاله جامع دربردارنده 20 هزار کلمه و با ارجاع به بیش از 200 منبع چاپ شود.
 وی تصریح کرد: مقاله حاضر نتیجه یک کار مشترک تیمی و شامل بخش‌هایی همچون معرفی مختصر ایران، توسعه مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی در ایران باستان و قرون‌وسطی، وضعيت سلامت و حوادث مهم اجتماعي و سياسي اخیر تأثیرگذار بر بحث سلامت و بهداشت در ایران، تغییرات زیست‌محیطی و اثرات آن بر سلامت ایرانیان، دانش پزشکی و توسعه آموزش پزشکی در ایران، توسعه راهبردهای کنترل سلامت عمومی و بیماری‌های عفونی در ایران و... است.
 دکتر لاریجانی در انتها خاطرنشان کرد امید است این گزارش علمی بتواند بخشی از دستاوردهای ایران را در بخش سلامت در مسیر تعالی و رشد به جهانیان نشان دهد.

 برای مشاهده متن کامل مقاله اینجا را ببینید. 
 خبرنگار: فیروزه حاجی پور
 عکس: خبرگزاری دیده بان علم ایران
فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور