محتوای خبری معاونت پژوهشی

مرکز تحقیقات عدالت در سلامت برگزار می کند

کارگاه دو روزه تحلیل شبکه های اجتماعی؛ رویکردی نرم در حل مسائل سیاستی و مدیریتی

کارگاه دو روزه آموزش تحلیل شبکه های اجتماعی، سه شنبه 28 و چهارشنبه 29 تیر 1401 توسط مرکز تحقیقات عدالت در سلامت به صورت حضوری برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز تحقیقات عدالت در سلامت، این مرکز در نظر دارد در تاریخ 28 و 29 تیرماه 1401 کارگاهی دو روزه و حضوری برای آموزش مبانی تحلیل شبکه ذینفعان برگزار کند.
پیچیدگی دنیای امروز و نیاز روزافزون به آگاهی از دستاوردها و پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی جدید برای حل این پیچیدگی‌ها، بیش از پیش، نیاز به «گسترش ارتباطات» را مورد تاکید قرار می‌دهد. بنابرضرورت، این ارتباطات می‌تواند در سطوح مختلف مانند فردی و سازمانی یا محلی، ملی و بین‌المللی مطرح شود؛ اما نکته مهم چگونگی ارتباط برقرار شده می باشد که می‌تواند هم پویایی و هم رکود و یا پسرفت را شامل شود. پس در یک ارتباط به ظاهر ساده‌ی برقرار شده، عوامل بسیاری تعیین‌کننده می‌باشند که به منظور بررسی هر چه دقیق‌تر آن ها، تاکنون تلاش‌های بسیاری شده است. از تازه‌ترین تکنیک‌های مطرح شده «تحلیل شبکه‌ای» می باشد.
با گسترش تکنیک‌های کامپیوتری در حوزه‌های سیاستگذاری و تصمیم‌سازی، این امکان از فرد رفته رفته سلب گردید تا بتواند در این فرآیند، مشارکت داشته باشد. نتایج نیز بر اساس داده‌ها و بر پایه تحلیل و استنتاج کامپیوتری حاصل شدند. تکنیک تحلیل شبکه‌ای در‌خصوص حل مساله، شناخت روابط، تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت سازمانی موثر واقع شده و به تصمیم‌گیرنده، مدیر یا سیاستگذار این امکان را داد که در این فرآیند مشارکت کامل داشته باشد و نهایتاً بر اساس تجارب و مهارت خود نتایج را تولید نماید. از‌سوی‌دیگر، شبکه‌بندی امکان بررسی و تحلیل ارتباطات میان یک مساله با مسایل مرتبط را نیز میسر می‌سازد؛ درواقع برای حل یک مساله علاوه بر لزوم بررسی خود مساله، به همان میزان ضروت بررسی مسایل مرتبط مطرح می‌باشد زیرا نمی توان در دنیای پیچیده‌ی امروز مرز دقیق و مشخصی میان مسایل برشمرد.

از موارد کاربرد شبکه‌بندی و تحلیل شبکه‌ای می‌توان طرحریزی و برنامه‌ریزی پروژه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، سیستم‌های حمل و نقل، شبکه‌های ارتباطی، پخش و انتشار بیماری‌های واگیردار، زیست‌سنجی رایانه‌ای، تئوری سازمانی، تحلیل وقایع و تحقیقات تبارشناسی را نام برد. اما امروزه مهم‌ترین کاربرد آن، حل مسایل سیاستی، اجتماعی و مدیریتی است؛ خصوصا زمانی‌که مسایل چندوجهی و پیچیده بود و مبنای اصلی آن ها ارتباطات باشد.

از این رو مرکز تحقیقات عدالت در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، اقدام به برگزاری کارگاهی برای آموزش مبانی این روش تحلیلی نموده است. این کارگاه دو روزه که توسط دکتر حنانه محمدی، دانشیار دانشگاه گرگان، تدریس خواهد شد به بررسی این روش تحلیل خواهد پرداخت و با رویکردی پروژه محور تئوری ها، روش کار و موارد استفاده از این متد تحلیلی را با استفاده از نرم افزارهای UCINET و NetDraw آموزش خواهد داد.

علاقه مندان به شرکت می توانند با مراجعه به وب سایت مرکز تحقیقات عدالت در سلامت در این کارگاه ثبت نام کنند.

فاطمه یافتیان
تهیه کننده:

فاطمه یافتیان

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *