محتوای خبری معاونت پژوهشی

  • تاریخ انتشار : 1400/09/25 - 09:21
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 339
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش سنگ بنای درمان مقاومت به انسولین و پیامدهای آن

وبینار مقاومت به انسولین و ارتباط آن با چاقی و دیس لیپیدمی به میزبانی گروه تحقیقاتی علوم دارویی - سنتی در غدد مرکز تحقیقات غدد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و با سخنرانی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز یکشنبه 21 آذر 1400 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در بخش آغازین این وبینار(جهت مشاهده فیلم این وبینار در سایت آپارات اینجا را ببینید)، دکتر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه علوم غدد ومتابولیسم، مقاومت به انسولین را عارضه‌ای خواند که در آن سلول‌ها نسبت به انسولین واکنش کمتری نشان می‌دهند.

وی افزود: انسولین هورمونی است که در لوزالمعده تولید شده و کمک می‌کند گلوکز وارد سلول‌ها شود. وقتی سلول‌ها حساسیت خود را نسبت به انسولین از دست می‌دهند، لوزالمعده مجبور می‌شود مقدار بیشتری از این هورمون تولید کند و این وضعیت مقدار هورمون انسولین خون را تا حد بسیاری بالا می‌برد و اصطلاحا فرد دچار هایپرانسولینمی (hyperinsulinemia) می‌شود.

دکتر لاریجانی با بیان این که مقاومت به انسولین یکی از اولین تظاهرات چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی است، افزود: این بیماری ها معمولاً با چندین ناهنجاری متابولیک از جمله هیپرانسولینمی، هیپرگلیسمی و هیپرلیپیدمی در ارتباط است و میتواند منجر به اختلالاتی مانند استئاتوهپاتیت غیر الکلی و سندرم تخمدان پلی کیستیک شود.

وی ادامه داد: متأسفانه، بالا بودن سطح انسولین در خون به دیواره‌های داخلی رگ‌های خونی نیز آسیب می‌زند و مقاومت به انسولین، ریسک بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی را نیز افزایش می‌دهد.

دکتر لاریجانی با اشاره به این که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد مقاومت به انسولین نقش دارند  تصریح کرد: برخی از افراد به طور ژنتیکی بیشتر مستعد این بیماری‌اند، اما مقاومت انسولینی به عنوان یک عامل تشدید یا ایجاد کننده عوارض متابولیک چاقی مطرح است و افزایش وزن می‌تواند باعث شود افراد سالمی که ریسک فاکتور دیگری ندارند، در معرض ابتلا به مقاومت به انسولین باشند.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در تکمیل سخنان خود در خصوص علت ایجاد مقاومت به انسولین خاطر نشان کرد: باوجود تحقیقات گسترده ای که در این زمینه انجام شده است همچنان رابطه علی معلولی بین مقاوت انسولین با چاقی و هیپرانسولینمی ناشناخته است.

وی با تاکید بر نقش عوامل محیطی خاطر نشان کرد: عواملی مانند رژیم غذایی پر از کربوهیدرات‌های تصفیه شده، ورزش نکردن، بدخوابی و استرس نیز می‌توانند منجر به چاقی شوند و مقاومت به انسولین را افزایش دهند.
وی افزود: سنگ بنای درمان مقاومت به انسولین و پیامدهای آن، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش است.

استاد ممتاز علوم غدد درون ریز در همین رابطه اظهار کرد: سبک زندگی سالم شامل خواب کافی، کنترل استرس، رژیم غذایی سالم و متعادل و ورزش منظم کمک می‌کند که وزن خود را کنترل کنید و دچار مقاومت به انسولین نشوید. پس این تغییرات مثبت را به خاطر سلامتی و تناسب اندام خود انجام دهید.

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است سطح بالای انسولین در حالت ناشتا (و همزمان مقاومت انسولین ) در کودکان و نوجوانان با افزایش وزن در سنین بالاتر مرتبط است اگر چه مطالعات در این زمینه در بزرگسالان قطعی نیست.

وی در پایان گفت: درک عمیق تر از عارضه مقاومت به انسولین نیازمند یک رویکرد سیستماتیک و جامع شامل مطالعات امیکس و بررسی مکانیسم های اثر گذار در سطوح ملکولی می باشند.

 این جلسه علمی  با سخنرانی هایی از  دکتر حمید اکبری جور، دکتر نوشین شیرزاد، دکتر مژگان اسدی، دکتر فریده رضی، دکتر عذرا طباطبائی ملاذی، دکتر فاطمه بندریان، دکتر فاطمه نجات بخش و دکتر رودابه بهرام سلطانی ادامه یافت.

 

 

  • گروه خبری : پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم
  • کد خبر : 202536
فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *