محتوای خبری معاونت پژوهشی

گفتگو با مسئول اسبق انجمن دانشجویان پزشکی ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران

توحید ارسطو تبادل تجربیات، اطلاعات و تعامل فرهنگی را از دستاوردهای برگزاری دوره های یک ماهه تبادل آموزشی و پژوهشی دانشجویان خواند.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، توحید ارسطو، دانشجوی رشته ی پزشکی ورودی 88 که از 91 تاکنون مسئول انجمن دانشجویان پزشکی ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران بود و پاییز امسال این مسئولیت را به پریا علی نیا سپرد. اکنون از تجربیات خود می گوید.

ایده برنامه تبادل دانشجو از کجا شکل گرفت؟
برنامه تبادل یکی از اساس های انجمن دانشجویان پزشکی ایران هست که به صورت کامل در آیین نامه آمده ونمی توان گفت ایده بوده، بلکه جز چارت برنامه است.

نحوه شکل گیری انجمن دانشجویان پزشکی ایران- دانشگاه تهران چگونه بود؟

از سال 89 که ناصر یوسف زاده امور مربوط به IFMSA را انجام می داد در واقع IFMSA دانشگاه تهران به منزله IFMSA کشوری بود، تا اینکه فعالیت ها و روابط گسترش پیدا کرد و انتخابات برگزار شد و تیم دانشگاه تهران به صورت تیم مجزا از سال 91 شکل گرفت و از همان ابتدا مسئولیت تیم دانشگاهی با بنده بود.
هم اکنون یک تیم کشوری برای انجمن دانشجویان پزشکی ایران است و به تبعیت از آن در هر دانشگاه، یک تیم دانشگاهی است.

نحوه انتخاب شما چگونه بود؟

در آن سال یک دوره توانمندسازی در مرکز پژوهش ها برگزار شد و افراد علاقمند به فعالیت در IFMSA پست های مورد نظر خود را اعلام و برنامه ی عملکردی مربوط به آن را دریافت کردند، بنده هم برای این پست اعلام آمادگی کردم و انتخاب شدم.

دوره تبادل آموزشی و پژوهشی دانشجویان از چه زمانی برگزار می شود؟
از همان سال 89  که در مجمع عمومی دانمارک خودمان را به عنوان عضو رسمی IFMSA معرفی کردیم، زمینه تبادل دانشجو برای دوره های آموزشی و پژوهشی شکل گرفت، این یک دوره ی یک ماهه است که به صورت متناظر دانشجویان دوره های تحقیقاتی را در مراکز تحقیقاتی و دوره های آموزشی را در بخش های مختلف بیمارستانی کشورها می گذرانند و باعث انتقال تجربیات مفید می شود.

قراردادهای تبادل آموزشی و پژوهشی دانشجویان معمولا در هر سال به چه تعداد است؟
ما دو نوع قرار داد داریم، قرارداد یک طرفه و دو طرفه، در قرارداد یک طرفه فقط دانشجویان به کشور خارجی می روند در مقابل دانشجوی خارجی نمی آید و در قرار داد دو طرفه هم دانشجو به کشور خارجی می رود و هم دانشجو از کشور خارجی برای گذراندن دوره تبادل به کشور ما می آید.
در سال های اولیه تقریبا 15 الی 20 قرار داد داشتیم که معمولا هم از نوع قراردادهای یک طرفه بودند، علت آن این بود که ما شناخته شده نبودیم اما با گذشت زمان که دانشجویان خارجی آمدند و هنگام برگشت بازخوردهای مثبتی را به مسئولان انجمن در کشور خود دادند، این باعث افزایش دانشجویان ورودی شد.
تا اینکه امسال خداروشکر 50 قرار داد دو طرفه کشوری داشتیم که معمولا به صورت متوسط یک سوم این دانشجویان، دوره تبادل را در دانشگاه تهران می گذرانند.

دانشجویان کدام کشورها بیشتر متقاضی گذراندن دوره تبادل در ایران هستند؟

اوایل بیشتر کشورهای منطقه استقبال می کردند اما الان علاوه بر آنها دانشجویان کشورهای المان، ایتالیا، دانمارک و کشورهای اروپایی هم استقبال می کنند، چندی پیش یکی از مسئولین تبادل دانشجویی یکی از کشورهای اروپایی که به اینجا آمده بود از نحوه ی برگزاری دوره بسیارراضی بود و بازخورد مثبتی داد.

نحوه شرکت در دوره های تبادل را برای دانشجویان علاقمند شرح دهید؟
مجمع عمومی انجمن دانشجویان پزشکی دو بار در سال است در ماه های اسفند و مرداد، معمولا قراردادها در اسفند ماه (مارچ) بسته می شوند و در مرداد ماه دانشجویان در دوره شرکت می کنند.
در مجمع ماه مارچ، ما پکیج های مختلفی از جاذبه های علمی، گردشگری ایران برای جذب دانشجویان خارجی با خود می بریم.
و ثبت نام از علاقه مندان دانشگاه علوم پزشکی تهران هر ساله از طریق سایت مرکز پژوهش های علمی دانشجویان انجام می شود که در آن شرایط هر کشور به صورت کامل شرح داده شده، ثبت نام شدگان بر حسب رزومه و معیارهایی مانند معدل، کارهای پژوهشی، امور اجرایی و.. در دو مرحله انتخاب می شوند، اول در مرحله ی دانشگاهی و بعد مرحله ی کشوری ودانشجویانی که امتیاز بالاتری دارند در انتخاب کشور اولویت های اول را دارند.

آیا تمامی دانشگاه های کشورمی توانند تبادل اموزشی و پژوهشی را برگزار می کنند؟

فعلا خیر طبق آیین نامه  تبادل در IFMSA کاملا مشخص شده است که چه شهرها و چه دانشگاه هایی اجازه برگزاری دوره را دارند، قطعا باید امکانات مناسب برای تضمین برگزاری خوب، شامل بخش های آموزشی و تحقیقاتی مناسب، اسکان و تغذیه دانشجویان و توانایی هماهنگی های لازم را داشته باشند.

برنامه ای که در این یک ماه برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته اید به چه صورت است؟
قبل از ورود دانشجویان، هماهنگی های لازم را با اساتید، بخش های بیمارستانی و مرکز تحقیقات، خوابگاه و تغذیه انجام می دهیم.
طبق نظر اساتید برنامه ی حضور دانشجو در بخش مربوطه در بیمارستان و یا مرکز تحقیقات مشخص می شود که دانشجو حتما باید در آن شرکت کند و حضور منظم وی مبنای دریافت گواهی شرکت در دوره است، تمامی دانشجویان می بایست این گواهی را در کشور خود ارائه دهند.
در این مدت یک ماهه 5 یا 6 روز برنامه آزاد برای این دانشجویان گذاشته می شود، که از شهرها و مکان هایی که علاقمندند مانند شیراز و یا اصفهان و ... بازدید کنند.
هر کدام از این دانشجویان دو دانشجوی مسئول دارند کهcontact person نام دارند، در ابتدای ورود این افراد به دانشجویان خارجی معرفی می شوند، برای سهولت در ارتباط، به محض ورود سیم کارتی به دانشجوی خارجی داده می شود که اگر سوالی داشت و هر گونه مشکل در رفت و آمد پیدا کرد بتوانند با مسئول خود ارتباط برقرار کند.

آیا دانشجویان کمیته تبادل به صورت داوطلبانه کار می کنند؟
 بله ، همین طور است این دانشجویان کاملا داوطلبانه کار می کنند و از روزهای قبل از ورود دانشجویان تا زمانی که دوره به اتمام برسد، فشار کاری بالایی دارند و تنها بخاطر اینکه بسیار علاقه مند هستند تا دانشجویان خارجی دوره ی بسیار خوبی داشته باشند و با دید خوبی از ایران و ایرانی دوره را به اتمام برسانند از هیچ گونه تلاشی دریغ نمی کنند و خداروشکر ما شاهد بازخوردهای بسیار خوبی از دانشجویان خارجی هستیم، به یاد دارم یکی از دانشجویان آلمانی وقتی به کشور خود بازگشت در صفحه ی مجازی خود متنی بسیار زیبا از مردم خونگرم و صمیمی و مهربان ایرانی نوشت و اظهار کرد که ایران بسیار متفاوت و بهتر از چیزی است که قبلا فکر می کرده است.

آیا نهادی در دانشگاه برای برگزاری این دوره ها  به شما کمک کنند؟

در تمام این مدت کمک ها و حمایت های دکتر پاسالار همیشه با ما بود و هر کجا که به مشکلی می خوردیم با راهنمایی و وساطت ایشان حل می شد، دکتر جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه هم بسیار نقش کمک کننده ای داشتندهمچنین دکتر محقق برای تامین خوابگاه برای دانشجویان خارجی، همکاری بسیار خوبی با ما داشته اند. اما متاسفانه چون در سطح دانشگاه هنوز به رسمیت شناخته نشده ایم مشکلات زیادی داریم.

آیا پیشنهادی به مسئولین دانشگاه در راستای تسهیل فرآیند تبادل دانشجویی دارید؟
اگر یک روند اداری و روند اتوماسیونی مشخص برای این دوره با همکاری معاونت بین الملل، معاونت دانشجویی و اموزشی دانشگاه صورت بگیرد به گونه ای که  نامه نگاری های اداری و هماهنگی با بخش های بیمارستانی، مراکز تحقیقاتی، خوابگاه، تغذیه، حراست و ... آسان شود بسیار خوب است و خیلی از دوندگی های مسئولین دانشجویی را کم می کند، برای مثال  کارت تردد موقتی به دانشجوی خارجی داده شود تا مشکل ورود و خروج نداشته باشد و یا دادن ویزای علمی با همکاری معاونت بین الملل دانشگاه بسیار کمک کننده است. متاسفانه همکاری معاونت بین الملل با ما بسیار کم بوده است که امیدواریم این وضعیت بهتر شود.

به نظر شما مهمترین دستاورد برگزاری دوره های تبادل آموزشی و پژوهشی دانشجویان چیست؟

مهمترین مزیت این تبادل، انتقال تجربه، تبادل اطلاعات و تعامل فرهنگی است.
بنده در این مدت بسیار دیده ام که این دوره ها بسیار تاثیر گذار بوده  و شرکت کنندگان خارجی بیان می کردند که تصوری که از ایران داشتند تغییر کرده  وتجربیات مفیدی را کسب می کنند که در کشور خود نمی توانند به راحتی بدست بیاورند، برای مثال
بخش طب اورژانس بسیار مورد توجه قرار می گیرد در کشورهای دیگر دانشجو تا ورود به مرحله تخصص به ندرت اجازه مداخله در کارهای بالینی را دارد، اما در کشور ما دانشجوها تحت نظارت می توانند یکسری از کارهای بالینی را انجام دهند.

شما اینده این تبادل دانشجو را چگونه می بینید؟
انشاالله اگر از حمایت های بیشتر مسئولین کشوری و دانشگاه بهره مند شویم، آینده ی بسیار خوبی در انتظار این دوره هاست.
با نگاهی به گذشته نیز می توانیم آینده را پیش بینی کنیم، برای مثال در سال های اولیه تعداد خیلی کمی دانشجوی خارجی در این دوره ها شرکت می کردند اما خداروشکر امسال 50 دانشجو داشتیم که 16 دانشجو وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شدند.
کشورهایی هستند که هم اکنون در سال هزاران دانشجو ی تبادل دارند، ما به نسبت امکانات آموزشی که در کشور داریم بسیار جای پیشرفت داریم، به علت شرایط اپیدمیولوژی و توزیع بیماری ها در ایران و همینطور وجود اساتید برجسته و توانمند، فرصت های بسیار خوبی برای تبادل داریم، امیدوارم در 5 سال آینده بتوانیم به نقطه ای برسیم که بیش ازهزار قرارداد دو طرفه داشته باشیم و اسم ایران در همه جا مطرح باشد./ق
خبرنگار: مریم حیدری

کلمات کلیدی
مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری