محتوای خبری معاونت پژوهشی

انتشار کتاب "ارزیابی خطر سلامت انسان ناشی از مواجهه با مخاطرات شیمیایی: ابزار سازمان جهانی بهداشت"

ترجمه کتاب "ارزیابی خطر سلامت انسان ناشی از مواجهه با مخاطرات شیمیایی: ابزار سازمان جهانی بهداشت" توسط پژوهشکده محیط زیست منتشر شد.

کتاب "ارزیابی خطر سلامت انسان ناشی از مواجهه با مخاطرات شیمیایی: ابزار سازمان جهانی بهداشت" از مجموعه پروژه هماهنگ سازی برنامه بین المللی ایمنی شیمیایی سازمان جهانی بهداشت ترجمه و منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشکده محیط زیست، کتاب « ارزیابی خطر سلامت انسان ناشی از مواجهه با مخاطرات شیمیایی: ابزار سازمان جهانی بهداشت» از مجموعه پروژه هماهنگ سازی برنامه بین المللی ایمنی شیمیایی سازمان جهانی بهداشت توسط پژوهشکده محیط زیست ترجمه و منتشر شد.

با وجود آنچه که سالهاست در مورد خطرات بالقوه سلامت عمومی ناشی از مواجهه با مواد شیمیایی شناخته شده، به این مسائل به طور کامل پرداخته نشده است. بسیاری از کشورها نیاز به اقدام را تشخیص داده و تعدادی از اسناد بین‌ المللی، از جمله توافقات محیط زیستی چند جانبه مانند کنوانسیون روتردام، کنوانسیون استکهلم، و کنوانسیون بازل را امضا نموده‌ اندکه کلیه‌ ی این ابزارها الزاماتی را جهت توسعه ظرفیت‌ های مدیریت شیمیایی در کشورها ایجاد می‌ کنند. با این وجود، بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه و کشورهای دارای اقتصادهای در حال گذار که به طور معمول منابع کمتری برای مدیریت خطر مواد شیمیایی دارند، هنوز فاقد صلاحیت لازم برای ارزیابی خطرات سلامت انسان ناشی از مواجهه با مواد شیمیایی هستند. این امر همراه با رشد پیش بینی شده در تولید و استفاده از مواد شیمیایی در جهان در حال توسعه، به احتمال زیاد منجر به افزایش اثرات نامطلوب بر سلامت خواهد شد.

ابزار حاضر در چارچوب پروژه هماهنگ سازی برنامه بین المللی ایمنی شیمیایی سازمان جهانی بهداشت با هدف افزایش درک و توسعه اصول اساسی و راهنمایی در مورد مسائل خاص ارزیابی خطر شیمیایی توسعه یافته است که راهنمایی را جهت شناسایی، دست­ یابی و استفاده از اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی مخاطرات شیمیایی، مواجهات و خطرات سلامتی مربوطه در زمینه­ های ارزیابی خطر سلامت خاص در سطوح محلی و ملی فراهم می‌ آورد. این ابزار، نقشه راه‌ هاییرا برای انجام ارزیابی خطر سلامت انسان ارائه می‌ نماید، اطلاعاتی را شناسایی می‌ کند که باید برای تکمیل یک ارزیابی گردآوری شوند، و آدرس‌ های الکترونیکی به منابع بین‌ المللی را ارائه می‌ دهد که کاربر می‌ تواند اطلاعات و روش‌ های ضروری برای انجام ارزیابی خطر سلامت انسان را از آن طریق به دست آورد. همچنین، برخی از توسعه‌ های در حال تکامل در روش‌ شناسی ارزیابی خطر شیمیایی، از جمله روش‌ شناسی‌ های مبتنی بر شواهد، گروه­ بندی و خواندن روابط مواد شیمیایی، آستانه نگرانی سم­ شناسی، مسیرهای پی‌ آمد نامطلوب و استراتژی­ ها جهت ارزیابی و آزمودن مواجهه با چند ماده شیمیایی به طور خلاصه در این ابزار مطرح شده است.

. این کتاب با مشخصات زیر به طور رایگان در دسترس علاقمندان است.

. دریافت کتاب

دریا  امیری
تهیه کننده:

دریا امیری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *