محتوای خبری معاونت دانشجویی

ثبت اختراع کارمند مدیریت امور هنری و فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی تهران

عرفان تیموری از کارشناسان جوان مدیریت امور هنری و فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی تهران و نیوشا پورسعادت دانش آموخته پرستاری دانشگاه، موفق به ثبت اختراع در سامانه مالکیت معنوی قوه قضائیه شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت دانشجویی فرهنگی، پس از اینکه عرفان تیموری و نیوشا پورسعادت دانش آموخته های رشته پرستاری دانشگاه موفق به ثبت اختراع «فیکساتور لوله تراشه، دارای سیستم هشدار دهنده زمان ساکشن و پد جذاب قابل تعویض با قابلیت استریلازیسیون» شدند، مصاحبه کوتاهی در این زمینه با ایشان انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید.
بنده نیوشا پورسعادت کارشناس پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی تهران (ورودی ۹۲) هستم و در سال 96 از دانشگاه فارغ التحصیل شدم.
من هم عرفان تیموری فارغ التحصیل و دانشجوی برتر دانشکده پرستاری در سال 97 هستم.

به طور مختصر از سوابق خود در دوران دانشجویی بگویید.
پورسعادت: تقریباً از ترم یک دوره کارشناسی، علاقمند به حوزه پژوهش شدم و پس از لینک شدن با مرکز مراد، دوره های دیپلم پژوهشی tums Rd و دیپلم پژوهشی کانسر را در مرکز رشد استعدادهای درخشان مراد پشت سر گذاشتم.
تیموری: خب من به واسطه کنجکاوی زیاد تقریبا خیلی از فعالیت های دانشجویی را انجام دادم و از نمونه های آن که بی ارتباط به ایجاد فضای اختراع نیست، دبیری واحد پرستاری مرکز پژوهش های دانشجویی و قائم مقام مرکز پژوهش های علمی کل بودم و در طی این مسیر توانستم در مرکز مدرس شوم و در سال بعد توانستم جایگاه مدرس برتر مرکز پژوهش ها را کسب کنم.

چه عاملی باعث شد که فکر این اختراع به ذهن شما رسید؟
پورسعادت: آن چیزی که باعث شد به این ایده برسم، برگرفته از تفکر انتقادی بوده که همواره دوست داشتم در محیط کاری، در ارتباط با مشکلاتی که در زمینه نقص ابزار مراقبتی و متعاقبا کاهش مشکلات بیماران است، به کار بگیرم. این اختراع ضمن تامین آسایش و راحتی بیمار بستری در بخش ویژه بخاطر فیکس کردن ایمن لوله تراشه با کاهش ریسک عفونت به جهت قابلیت استریلیزاسیون بهبود بیماران را تسهیل کرده. بعلاوه ابزاری برای تعیین زمان نیاز به ساکشن بیمار اینتوبه است که گامی به سوی ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری در بخش های ویژه و تامین سلامت بیمار است.
تیموری: واقعیت ماجرا این است که این اختراع چهارمین اختراع من بود و سابقه و تجربیات قبلی باعث شده بود که همیشه نگاه انتقادی به اطراف داشته باشم. خب وقتی ایده اولیه این اختراع از طرف خانم پورسعادت مطرح شد، به گسترش و بهبود ایده پرداختیم و من از طرف خودم به واسطه تجربه کار در icu مرکز طبی، سعی در ارتقای ایده داشتم و خدا رو شکر باهم فکری به این ایده رسیدیم و با سختی تمام به ثبت رساندیم.

خلاصه ای از نحوه کارکرد اختراع خود برای مخاطبان این مصاحبه توضیح دهید.
این دستگاه قابلیت فیکس کردن مکانیکی لوله تراشه را برای بیماران تحت پروسیجر اینتوباسیون فراهم می کند و با قابلیت استریلیزاسیون به واسطه جنس پلی کربنات و پلی استیرن، امکان استفاده چندین باره از این دستگاه برای بیمارستان ها فراهم می شود که از نظر اقتصادی قابل توجه است.
پد کنترل کننده عفونت قابل تعویض توسط پرستار با خاصیت جاذب بودن ترشحات از انتقال ترشحات به سایر سطوح، پوست و دستگاه تنفس جلوگیری می کند. آلارم هشدار دهنده ضرورت زمان ساکشن که از طریق سنسور پالس اکسیمتری متصل شونده به نرمه گوش یا بینی و یا گردن با پایین آمدن سطح اشباع اکسیژن خون شریانی به کمتر از 90 درصد، پرستار را آگاه از ضرورت زمان ساکشن کرده و در بسیاری موارد جان مددجو را نجات خواهد داد.
در اینجا تاکید می شود در روش های قبلی، معیار مستقیم تغییرات ناشی از تغییر فشار وارده به دستگاه ونتیلاتور بوده و با توجه به عدم وجود سنسور های کافی سالم، بسیار ریسک بالا بوده و به عبارتی معیار اولیه دستگاه می باشد، اما در این طرح تلاش شده است تا اطلاعات مستقیم ناشی از شرایط آنی بیمار با سنسوری سالم باشد و به عبارتی معیار اولیه خود بیمار باشد.

سخن آخر.
پورسعادت: امروزه در رشته پرستاری نیازمند پرستارانی هستیم که ضمن تحصیلات تخصصی تکمیلی و برخورداری از مهارت های بالینی، با آگاهی از پژوهش و دانش روز و فن آوری های پیشرفته، در راستای دانش افزایی و تسهیل فرآیندهای مراقبت های تخصصی پرستاری گام بردارند و امیدوارم در آینده بتوانم نقشی در تحقق آنچه که بعنوان رسالت پرستاری یاد کردم داشته باشم.
تیموری: من با تاکید بر حرف های خانم پورسعادت به واسطه تجربه و دغدغه شخصیمف این را باید بگویم که واقعا دانشجوها خودشان هستند که تعیین می کنند چه جایگاهی را کسب کنند یا در چه مرحله ای قرار گیرند. هر کدام از دانشجوها باید سعی کنند علاقه های خود را شناسایی کرده و به دنبال آن بروند. اصلی ترین چیزی که باعث تفاوت می شود چند بعدی بودن و تلاش حداکثری برای رسیدن به اهداف تعیین شده شان است و بقیه موارد حاشیه هستند. اختراع هم یکی از ابعادی است که هر کسی می تواند وارد آن شود، فقط نقادانه نگاه کنند.


کامران محمدیان
تهیه کننده:

کامران محمدیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *