محتوای خبری معاونت دانشجویی

جلسه هم اندیشی بررسی چالش های دستیاران دانشگاه برگزار شد

باحضور معاونان دانشگاه، رئیس و معاونان دانشکده پزشکی، رئیس مرکز مشاوره و راهنمایی دانشجویان و اساتید گروه روانپزشکی، جلسه هم اندیشی بررسی چالش های دستیاران دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت دانشجویی فرهنگی، این جلسه روز شنبه 18 اردیبهشت 1400 از ساعت 11 تا 12:30 با هدف تشکیل کارگروه رسیدگی به امور دستیاران علوم پزشکی تهران در سالن شورای دانشکده پزشکی برگزار شد.
ابتدای جلسه دکتر محمدحسین پورغریب معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه ضمن تشکر از حضار، به تشریح اهمیت تشکیل این کارگروه پرداخت و گفت: دستیاران یکی از ارکان مهم بیمارستان­های دانشگاه هستند و تأثیر حضور آن ها را می­توان در زمان مواجهه با بیماری کرونا مشاهده کرد.
وی در ادامه افزود: معاونت دانشجویی فرهنگی همیشه دغدغه رسیدگی به دستیاران را داشته است. از این رو در راستای از بین بردن بخشی از مشکلات آنها تلاش کرده ایم.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه تصریح کرد: در سال جاری سعی بر آن شده خدمات مستقل و تخصصی از مرکز بهداشت و روان دانشجویان معاونت دانشجویی فرهنگی به دستیاران ارائه شود.
سپس دکتر علی لباف معاون آموزش تخصصی دانشکده پزشکی با تأکید بر تشکیل کارگروهی به صورت رسمی به عنوان اولین گام برای رفع مشکلات دستیاران، گفت: اخبار اقدامات صورت گرفته و اهداف و برنامه های مربوط به دستیاران باید به دستیاران انتقال پیدا کند تا از روند ارائه خدمت مطلع باشند.
وی در ادامه به تشریح دوران دستیاری پرداخت و گفت: دوره دستیاری در سراسر دنیا دوره سختی است و ما با کنترل فاکتورهایی نظیر ساعت کاری دستیاران و بررسی و مانیتورینگ مشکلات جسمی و روانی آنها می توانیم به افزایش بازدهی نشاط آنها کمک کنیم.
دکتر لباف تصریح کرد: تمرکز بر روی آموزش جامع، شناخت ساختارهای کمک رسانی، تمرکز بر فاکتورهای به وجود آورنده فرسودگی شغلی و انگ زدایی از بروز مشکلات روحی و روانی، می تواند راهگشای مسیر رشد و پیشرفت دستیاران باشد.
بعد از آن، دکتر احمدعلی نوربالا رئیس بخش روان تنی بیمارستان امام خمینی (ره) به بررسی ابعاد روانشناختی آرامش و نیک زیستی دستیاران پرداخت و گفت: آموزش برای تمامی آحاد جامعه می تواند مؤثر باشد. در این بین دستیاران به عنوان قشری که حساسیت های شغلی مشخصی دارند، با دانستن بعضی موارد نظیر مکانیسم های مثبت فکری، تاب آوری و خودکارآمدی، می تواند بخشی از مشکلات ناشی از درگیری های شغلی را رفع کند.
همچنین دکتر ونداد شریفی مدیر گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی، درخصوص آمادگی گروه روانپزشکی دانشگاه، برای بررسی سلامت روان دستیاران و مشارکت و همکاری با فعالیت های مرکز مشاوره و راهنمایی دانشجویان، تأکید کرد.
سپس دکتر فاطمه رحیمی نژاد رئیس مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان گفت: زندگی دانشجویان به مثابه زندگی یک نوزاد است. در ابتدای تولد یک نوزاد، برای جلوگیری از بروز برخی از بیماری ها اقدام به واکسیناسیون آنها می کنیم و پس از آن با نگهداری و بوجود آوردن شرایط مناسب، می توانیم امیدوار باشیم نتیجه مطلوبی را بدست آوریم.
وی در ادامه افزود: توانمندسازی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی یکی از وظایف مرکز مشاوره است که اقداماتی در این خصوص انجام شده است. در این مورد می توان مصوب کردن 2 واحد با موضوع 10 مهارت مورد نیاز و برگزاری کارگاه های نیک زیستی اشاره کرد.
دکتر رحیمی نژاد با تأکید بر اینکه خانواده و اساتید، دو گروه اصلی در زندگی دانشجویان هستند، گفت: این دو گروه می توانند تأثیر بسزایی در بهبود وضعیت دانشجویان داشته باشند و مرکز مشاوره برنامه ریزی مناسبی برای آموزش این دو گروه در سال جاری کرده است.
دکتر فرشاد علامه معاون درمان دانشگاه نیز یکی از وظایف مهم مسئولان دانشگاه نسبت به دستیاران را، حمایت های روانی و عاطفی دانست و گفت: باید به سمتی برویم که عملکرد دستیاران تابع قوانین کار باشد و مرزهای مسئولیت های درمانی و آموزش کاملاً مشخص باشد.
دکتر روح الله میری معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده پزشکی ضمن تأیید موارد عنوان شده حضار، به اهمیت رابطه مسئول دستیاران با آنها پرداخت و گفت: انتخاب مسئولی که بتواند در تعاملات با دانشجویان نقش مؤثری را ایفا کند، می تواند در بهبود شرایط کاری دستیاران مؤثر و مفید باشد.
در ادامه دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، طراحی الگوهای استاندارد و مسیرنمای روشن و عملیاتی را از اقدامات مؤثری برشمرد که می تواند تأثیر بسزایی در وضعیت دستیاران داشته باشد.
همچنین دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی ضمن جمع بندی موارد مطرح شده، گفت: تهیه پکیج توانمندسازی روحی و روانی دستیاران یک اقدام مؤثر است. دستیاران در بدو ورود نیاز دارند که یک سری از اطلاعات مفید و کاربردی را دریافت و توانمندی مدیریت چالش های پیش رو را کسب کنند.
در انتها، حاضران جلسه در مورد اعضای کارگروه و مسائل مربوط به بحث و گفتگو پرداختند و مقرر شد از طرف دستیاران نیز نماینده یا نمایندگانی در کارگروه فعالیت کنند.

کامران محمدیان
تهیه کننده:

کامران محمدیان

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *