محتوای خبری معاونت دانشجویی

عاتکه برجسته: ایده پوستر جشنواره دانشجویی ابن سینا برگرفته از عناوین و القاب بوعلی سینا است

به مناسبت برگزاری هشتمین جشنواره دانشجویی ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران با عاتکه برجسته طراح پوستر این رویداد دانشگاهی گفت و گو شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی و دانشجویی، در این مصاحبه می خوانیم:
پیش از هر نکته ای سپاسگزارم که با وجود کار زیاد، زمانی را به ما اختصاص دادید تا گفت و گویی کوتاه در رابطه با نگاه شما درباره طراحی پوستر هشتمین جشنواره دانشجویی ابن سینا داشته باشیم.

- در ابتدا لطفا خود را معرفی کنید و از تحصیلات، سوابق و تجربیات خود برای مخاطبان بگویید.
عاتکه برجسته هستم دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته گرافیک و سعادت داشته ام از سال 1379 به عنوان کارشناس هنری در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به خدمت باشم.

- از حال و هوای کار در مجموعه معاونت فرهنگی و دانشجویی برای ما بگویید؟
معاونت دانشجویی از پویاترین معاونت ها است جنب و جوش، حرکت و تلاش برای ارائه خدمات بهتر در تمام گوشه های این معاونت دیده می شود و قطعاً وظیفه واحد هنری ارائه تصویری است مناسب و انعکاسی است از تلاش همکارانم و من در این معاونت می کوشم در این زمینه موثر باشم.

- آیا تاکنون نمایشگاهی از آثار خود برگزار کرده اید؟
خیر، همیشه سعی کرده ام به وظایف خود عمل کنم و تمایل دارم که اثرم باقی بماند و نه نامم. از این جهت هیچگاه مبادرت به گردآوری آثارم نکرده ام.

- تاکنون 11 دوره جشنواره فرهنگی هنری ادبی بین المللی سیمرغ در دانشگاه ها برگزار شد آیا آثاری به این جشنواره ارسال کرده اید؟
به اصرار همکارانم در دبیرخانه جشنواره سیمرغ یک دوره در بخش طراحی پوستر شرکت کردم و پوستر "سلام بر بانوی آب و آیینه" (روز زن) جز 10 اثر برگزیده کشوری انتخاب شد. در سال های بعد از آن به دلیل داوری آثار جشنواره در حیطه دانشگاه مجاز به شرکت نبودم.

 لطفا بفرمایید در طراحی پوستر هشتمین جشنواره دانشجویی ابن سینا چه چیزی برای شما اهمیت داشت و شما قصد داشتید چه معنایی را انتقال دهید؟
در تمام هفت دوره گذشته به نوعی از تصویر ابن سینا برای طراحی پوستر جشنواره استفاده شده بود و من سعی داشتم در کنار اشاره به آثار ابن سینا و تصاویر آمده در کتب ایشان، تلاش کردم از عناصر بصری فرهنگ ایرانی و اسلامی در طراحی پوستر استفاده کنم.

- با استفاده از عناصر هنری سعی در انتقال چه مضمونی داشتید؟
نکته اول اینکه گستره انتشار پوستر در محدوده دانشگاه علوم پزشکی تهران است بنابراین تمام نمادهای تصویری متناسب با دانشگاه و اهداف برگزاری جشنواره در آن لحاظ شود.
دوم آنکه شعار جشنواره دانشجویی "تعالی و نشاط" است و که معمولا با بکارگیری رنگ، شور و شوق جوانی نمایش داده می شود.
سومین نکته و جرقه اصلی ایده پوستر، از عناوین و القاب بوعلی سینا گرفته شد. می دانید که بوعلی سینا پزشک، فیلسوف، ریاضی دان، اختر شناس، فیزیکدان، شاعر و به عبارتی "همه چیزدان" بود و این نکته منجر شد که از تصاویر کتب مختلف او برای طراحی پوستر استفاده کنم که نشاندهنده مجموعه ی دانش ابن سینا است.
نکته چهارم: برخورداری از فرهنگ غنی چندهزار ساله ایرانی و اینکه این فرهنگ توسط کتابت و ثبت خطوط در قالب الواح و کاغذ انتقال داده شده است تصمیم گرفتم مثل همیشه از خط نستعلیق که عروس خطوط اسلامی است به عنوان نمادی از فرهنگ ایرانی استفاده کنم.
نکته پنجم: در پیوند فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی شاهد زایش آثار هنری متعددی بودیم که در طرح های اسلیمی و ... با آن روبرو می شویم لذا از طرح های اسلیمی برای انتقال فرهنگ اسلامی استفاده کردم.

نکته پایانی اینکه تمام قریحه و ذوق هنری خود را به کار گرفتم تا در ترکیب تمامی این عناصر هنری در یک قالب واحد بتوانم به اهداف برگزاری جشنواره اشاره کنم؛ حال چقدر موفق بوده ام!؟ خدا داند!

 

علی محمدی فیض آبادی
تهیه کننده:

علی محمدی فیض آبادی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *