محتوای خبری معاونت دانشجویی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز حجاب و عفاف و روز مباهله را گرامی داشت

دکتر مهدی ابراهیمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پیامی 21 تیرماه روز حجاب و عفاف و تقارن آن با بیست و چهارم ذی الحجه روز مباهله را گرامی داشت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی و دانشجویی در این پیام آمده است:
دانشجویان عزیز، کارکنان ساعی و اساتید فرهیخته و ارجمند دانشگاه علوم پزشکی تهران

سلام علیکم،
بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم شریف مشهد علیه کشف حجاب در دوران پهلوی اول که به روز عفاف و حجاب نام گذاری شده و تقارن آن با روز مباهله که روز نزول آیه «تطهیر» و تایید دیگری بر جایگاه، فضیلت و ارزش های اهل بیت (ع) است، را گرامی می داریم.
مطالعه تاریخ نشان می دهد مردمان ایران (مرد و زن) از دیرباز به عفاف و پوشش نگاه ویژه ای داشته و همواره سعی داشته اند، این فرهنگ را پاس بدارند و به عنوان الگو به کشورهای دیگر صادر کنند.
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با تبیین مفهوم حجاب، برداشتهای نادرست را از آن جدا می کنند، ایشان می فرمایند: «اسلام می خواهد که رشد فکری، علمی، اجتماعی، سیاسی و -بالاتر از همه- فضیلتی و معنوی زنان به حدّ اعلی برسد و وجودشان برای جامعه و خانواده بشری به عنوان یک عضو، حدّ اعلای فایده و ثمره را داشته باشد. همه تعالیم اسلام از جمله مسئله حجاب، بر این اساس است. مسئله حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست. اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد، برداشتش کاملا غلط و انحرافی است. مسئله حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه است. این اختلاط، به ضرر جامعه و به ضرر زن و مرد -به خصوص به ضرر زن- است». بنابراین، مفهوم حجاب تنها در پوشش زن و مرد خلاصه نمی شود، بلکه رفتار و برخورد آنها را نیز دربر می گیرد.
با نگاه عمیق به این کلام، الگو و جایگاه ویژه عفاف و حجاب در جامعه تبیین و مشخص است، اینجانب امیدوارم به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور بتوانیم پوشش حرفه ای را در هر جایگاهی که خدمت می کنیم، فرهنگ سازی کرده و به جامعه معرفی کنیم.
از خداوند متعال، آرزوی موفقیت و سعادت برای همه همکاران خواستارم.

دکتر مهدی ابراهیمی
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه

توضیح اینکه، در ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ شمسی تظاهرات نسبت به ممنوعیت حجاب در مسجد گوهرشاد مشهد انجام که به واقعه مسجد گوهرشاد منجر و رهبر این قیام علامه بهلول گنابادی بود. بدین روی بیست و یکم تیرماه، روز حجاب و عفاف نامگذاری شده ‌است و همچنین 28 ذی الحجه روز «مباهله» روز نزول آیه شریفه تطهیر و اثبات حقانیت امامت و نبوت در تاریخ اسلام است.

علی محمدی فیض آبادی
تهیه کننده:

علی محمدی فیض آبادی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *