محتوای خبری معاونت دانشجویی

نشان دانشجویی دارالفنون به فعالان فرهنگی در همایش فصل نو، فصل همدلی اهدا شد

به همت مدیریت امور هنری و فوق برنامه و با حمایت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه، از 50 دانشجوی فعال فرهنگی-دانشجویی در ایام کرونا، تجلیل و از طریق رسانه صوتی تصویری دارالفنون به صورت زنده پخش شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت دانشجویی فرهنگی، این مراسم با حضور چهره های شاخص فرهنگی و با حضور مسئولان فرهنگی دانشگاه و وزارت بهداشت همچون دکتر محمدحسین پورغریب معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین ابوالفتح غفاری معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر حسن زائری لطف مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، مهندس رحمان خدابنده لو مدیر کل امور دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر حمیدرضا نمازی رئیس موزه ملی تاریخ پزشکی، دکتر فاطمه خوشنوا مدیر امور هنری و فوق برنامه، دکتر محمدحسین صادقیان مدیر فرهنگی دانشگاه و جمعی از مدیران و مسئولان ستادی روز 19 اسفند 99 از ساعت 14 تا 16 در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی و با عنوان «فصل نو، فصل همدلی» برگزار شد.
در این برنامه، برای اولین بار با اهدای نشان دانشجویی دارالفنون، از 50 دانشجوی فعال فرهنگی معاونت دانشجویی در حوزه های کانون های دانشجویی، نشریات دانشجویی، تشکل های اسلامی، انجمن های علمی، سفیران فرهنگی جشنواره بین المللی سیمرغ، اعضای شورای صنفی دانشگاه، دانشجویان فعال انجمن ورزشی، دانشجویان فعال فرهنگی بین الملل و دانشجویان فعال گروه های جهادی تقدیر شد.
در بخش اول این برنامه و پس از قرائت قرآن و سرود ملی، دکتر نمازی به عنوان اولین سخنران اشاره کوتاهی به سابقه دارالفنون از دکتر گل گلاب و تشکیل دارالفنون در منطقه لاله زار، ایجاد مدرسه عالی طب که لقمان الدوله ریاست اولین مدرسه را بر عهده داشت و عدم حمایت احمد شاه قاجار از دارالفنون که سبب شد دانشجویان دارالفنون برای بقای آن مبادرت به تشکیل گروه های هنری و اجرای نمایش کنند و با درآمد حاصل از این اجراها، هزینه دارالفنون تامین شود و به بقای خود تا امروز و دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه دهد.  وی همچنین با تأکید بر اینکه امور فرهنگی و فوق برنامه، فعالیتی خارج از برنامه آموزشی نیست بلکه عین برنامه است، گفت: من معتقدم هنر بخشی از پزشکی است و بسیاری از مفاخر ادبی ما پزشک بودند مثل جمشید لطفی، مریم میرهادی و ...
در پایان بخش اول اهدا جوایز که به بخش های کانونهای دانشجویی، نشریات دانشجویی و سفیران جشنواره سیمرغ اختصاص داشت، علی ابدالی دبیر کل کانون های دانشجویی ضمن ابراز امیدواری که قرن پیش رو قرن بهتری باشد، گزارش کوتاهی از میزان مشارکت دانشجویان در جشنواره بین المللی سیمرغ ارائه کرد و از مسئولان فرهنگی درخواست کرد اکنون که زمین فرهنگی حاصل خیز است، برای برداشت محصول فرهنگی حمایت بیشتری از فعالیت های دانشجویی شود.
مهندس خدابنده لو سخنران بعدی این مراسم، از حضور در جمع دانشجویی ابراز خوشنودی کرد و اشاره داشت: به دلیل شیوع کرونا همچنان دانشگاه های وزارت علوم تعطیل است اما دانشجویان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی جانانه و مردانه در ایام کرونا مسئولیت های فرهنگی خود را انجام داده اند و دانشجویان علاوه بر درس و همراهی با کادر درمان، داوطلبانه در تمام فعالیت های فرهنگی هنری نیز شرکت کرده اند.
در پایان بخش دوم اهدا جوایز که به اعضای شورای صنفی اختصاص، دکتر ایزد محمدخواجه دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه که به دلیل فعالیت های خود دبیری حقوقی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت را نیز بر عهده دارد، ابراز داشت: همراهی مسئولانی دلسوز همچون مهندس خدابنده لو و دکتر پورغریب شایسته تقدیر است.
وی افزود: درحال حاضر بنده در تمام کارها با دکتر پورغریب مشورت می کنم زیرا می دانم او کسی است که وقتی می خواهد کاری را انجام دهد اول خودش را جای دانشجو قرار می دهد تا درک کند که آیا این کار برای دانشجویان خوب است یا نه.
علیرضا میرزایی نماینده دیگری از شورای صنفی پشت تریبون قرار گرفت و با نگاه انتقادی اظهار داشت: مشکل اصلی دانشجویان آموزش و رفاه است و شورای صنفی در جایگاه منتقد همواره در صدد احقاق حقوق دانشجویان و رفع تمامی مشکلات دانشجویی در تمام زمینه ها است.
میرزایی با اظهار ناخرسندی از عملکرد و رفتار مسئولان رده پایین اعلام کرد: اکنون که شورای صنفی توانسته است از دانشجویان نمره قابل قبولی بگیرد، امیدوارم صدای من و دغدغه های بچه ها شنیده شود.
در ادامه دکتر زائری لطف پیش از بخش پایانی اهدای جوایز اظهار داشت: قصد دارم از تلاش دانشجویان در ایام کرونا تقدیر کنم و بگویم این نکته همواره در وزارتخانه مد نظر است که هر تصمیمی در وزارتخانه با نگاه دانشجویی گرفته می شود.
سپس اهدای جوایز آخرین بخش که به انجمن های علمی، ورزشی، بین الملل، فعالیت های جهادی، تشکل های اسلامی و ... اختصاص داشت، انجام شد.
درپایان، دکتر پورغریب به عنوان آخرین سخنران گفت: ذات دانشجو پویایی و انتقاد است و تاکید کرد که دانشجو باید با رعایت اخلاق و احترام و ارائه راهکار به بیان نقد خود بپردازد.
وی از نقد مبتنی بر اخلاق نماینده شورای صنفی تشکر کرد و در ادامه و در موضوعی دیگر عنوان کرد: در دوران کرونا گروهی بودند که چراغ فعالیت های فرهنگی را روشن نگه داشتند و عزیزانی که امروز تقدیر شدند در زمره همان افراد هستند. افرادی که در خط مقدم درمان حضور داشتند و هم زمان در جشنواره های تیتر، سیمرغ و ... مشارکت کردند.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه تأکید کرد: روح و توانایی دانشجویان در حوزه زندگی در فعالیت های فرهنگی رشد می کند.
دکتر پورغریب درپایان گفت: نشان دانشجویی دارالفنون که امروز به دانشجویان اهدا شد، زین پس در زمره ارزشمندترین هدایا، به اقدامات ویژه اهدا خواهد شد.
توضیح اینکه، این مراسم از طریق تلویزیون اینترنی معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه (دارالفنون) با هدف آشنایی سایر دانشجویان با فعالیت های فرهنگی حوزه معاونت دانشجویی فرهنگی و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، بصورت زنده نیز پخش شد.
همچنین، در بخش جنبی این مراسم بخشی از آثار هنری دانشجویان متقاضی شرکت در جشنواره سیمرغ نیز به نمایش گذاشته شد و عکس دسته جمعی مقابل سردر اصلی دانشکده پزشکی، حسن ختام این برنامه بود.

کامران محمدیان
تهیه کننده:

کامران محمدیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *