محتوای خبری معاونت دانشجویی

نشست بررسی نظام جامع پایش و مراقبت دانشجویان دانشگاه برگزار شد

باحضور معاونان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران، طرح پایش و مراقبت دانشجویان از بدو ورود تا اتمام تحصیل، بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت دانشجویی فرهنگی، این جلسه روز شنبه 15 آذر 99 باحضور دکتر رامین کردی معاون بین الملل دانشگاه، دکتر محمدعلی صحرائیان معاون پژوهشی، دکتر محمدحسین پورغریب معاون دانشجویی فرهنگی، دکتر اکبر فتوحی سرپرست مرکز تحقیق و توسعه سياست های دانشگاه، دکتر فرهاد حبیبی رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشجویان و همچنین دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه که بصورت آنلاین شرکت کرده بود، از ساعت 10:30 تا 12 در سالن شورای معاونت برگزار شد.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه، یکی از دغدغه های معاونت دانشجویی فرهنگی را حفظ و ارتقای سلامت دانشجویان از نظر جسمی، روانی، اجتماعی و فرهنگی برشمرد و گفت: از اینرو در معاونت دانشجویی فرهنگی برآن شدیم که نظامی تحت عنوان "نظام جامع پایش و مراقبت دانشجویان" طراحی کنیم  تا سلامت دانشجویان از بدو ورود دانشجویان تا اتمام تحصیل آن ها را بررسی و مداخلات مناسب در جهت بهبود سطح سلامت آنان را طراحی کنیم.
دکتر پورغریب در ادامه ضمن مهم دانستن بعد علمی و اجرائی این طرح گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران بعنوان بهترین دانشگاه علوم پزشکی کشور، در این خصوص باید پیشرو باشد و با اجرای صحیح و رفع اشکالات احتمالی در این نظام، در آینده راه گشای سایر دانشگاه ها باشد.
در ادامه دکتر حبیبی در معرفی این طرح به حاضران، گزارشی از تحقیقات و مطالعات اولیه که در ماه های گذشته انجام شده بود را ارائه کرد.
رئیس مرکز بهداشت و درمان معاونت ضمن معرفی محورهای سلامت دانشجویی که شامل سلامت جسمی، اجتماعی و روانی و همینطور محورهای ورزشی، فرهنگی و تغذیه، روش های مطالعه، بررسی و همچنین شیوه طراحی مداخلات موثر و علمی در دانشجویان را شرح داد.
سپس دکتر صحرائیان، این فرصت بوجود آمده را زمینه ساز تشکیل بیو بانک دانشجویان دانست و گفت: می توانیم سیستم اطلاعاتی بوجود آمده را برای ثبت پروسه درمان و تشکیل پرونده پزشکی دانشجویان مورد استفاده قرار دهیم.
دکتر کردی نیز تمرکز بر بعضی موارد را مهم و موثر دانست و گفت: متمرکز کردن پروژه بر چند محور خاص و مشخص می تواند رمز موفقیت ما در اجرای صحیح این نظام باشد.
وی در ادامه افزود: می توان با برنامه ریزی، ساده سازی و محدود کردن فاکتورها و بررسی موارد ساده و کاربردی همچون ارتقای فعالیت فیزیکی، پایین آوردن میزان اضافه وزن و درمان ناهنجاری های اسکلتی-عضلانی و عناصر مرتبط  با سلامت جسمی و فرهنگی دانشجویان، بهره مناسبی از این پروژه برد.
دکتر سهراب پور نیز که از طریق فضای مجازی در جلسه حاضر بود، شناسایی موضوعات و آینده نگری را جزو موارد اصلی در پیشرفت این پروژه دانست و گفت: سلامت دانشجویان دارای ابعاد فیزیکی، روانی و اجتماعی است که اگر این نظام خوب بنیان نهاده شود، می تواند در ادامه منجر به پدید آمدن یک بانک اطلاعاتی مفید برای ارتقای سطح سلامت دانشجویان و همچنین تصمیم های مدیریتی شود.
دکتر فتوحی در ادامه، به بیان نمونه های خارجی این طرح اشاره کرد و گفت: یکی از مسئولیت های ما حفظ سلامت دانشجویان و پیداکردن اشکالات موجود است و باید سرمایه دانشگاه و وقت و انرژی مجریان این نظام، متمرکز بر ساخت یک سیستم چابک با هدف حفظ سلامت دانشجویان باشد تا بتوانیم خدمات مناسب تری را به دانشجویان ارائه کنیم.
در ادامه جلسه، حاضران به بحث و گفتگو در خصوص شیوه های طراحی شده پرداختند.
دکتر پورغریب در انتهای جلسه ضمن تشکر از حاضران جلسه گفت: این نظام می تواند با حفظ اصول و ضوابط اخلاقی و همینطور انجام پژوهش های نظام مند و اجرا و پیاده سازی الگوهای استاندارد، تأثیر مناسبی بر شرایط فعلی و آینده دانشجویان داشته باشد.

کامران محمدیان
تهیه کننده:

کامران محمدیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *