بررسی فرآیندهای درمانی مادران باردار در بیمارستان بهارلو با حضور نمایندگان کمیته دانشگاهی مورتالیتی مادر باردار پرخطر

مشاور معاون درمان دانشگاه در امور مرگ‌ومیر مادران باردار پرخطر، حضور هم‌زمان و به هنگام متخصصان گروه‌های تخصصی موردنیاز در فرآیند درمان مادر باردار پرخطر را برای نجات جان این گروه از بیماران بسیار کمک‌کننده خواند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، چهارشنبه 5 شهریور 1399 جمعی از اعضای کمیته دانشگاهی مرگ‌ومیر مادر باردار پرخطر متشکل از دکتر اشرف آل یاسین مدیر گروه زنان، دکتر صدیقه حنطوش زاده متخصص زنان، دکتر فهیمه قطبی زاده مشاور معاون درمان و رابط دانشگاه در پرونده‌های مرگ مادر، الهه خالو نظری مسئول گروه مامایی و مژگان اکبری کارشناس مادران معاونت درمان دانشگاه به‌منظور بررسی پرونده‌های مورتالیتی و موربیدیتی مادران باردار کووید و غیر کووید در جلسه کمیته بیمارستانی بررسی علل مرگ‌ومیر مادران باردار پرخطر بیمارستان بهارلو حضور یافتند. همچنین در این جلسه دکتر بهنام بهنوش معاون درمان، دکتر شهره موحدی رئیس بخش زنان، زهرا قاضی مترون و سایر افراد مرتبط با پرونده‌های مطرح‌شده از این مرکز شرکت داشتند.
دکتر آل یاسین در خصوص مسئولیت خطیر پزشک معالج در پیگیری فرآیندهای درمانی مادران باردار پرخطر گفت: انتظار نمی‌رود که متخصص زنان به‌تمامی رشته‌های تخصصی مرتبط با درمان مادر باردار پرخطر مسلط باشد ولی الزامی است به‌عنوان مسئول بیمار، ناظر و پیگیر تمامی مراحل درمانی بیمار و مشاوره‌های انجام‌شده بوده و بتواند در صورت لزوم پاسخ دهد.
وی در ادامه بر کنترل و ثبت دقیق علائم حیاتی مادر باردار در هنگام مراجعه به مراکز درمانی و همچنین زمان بستری در بخش تأکید کرد و افزود: در بحران‌ها بسیار مهم است که به‌موقع برای انجام اقدام موردنیاز بیمار تصمیم‌گیری کنیم.
دکتر حنطوش زاده با اشاره به حساسیت بالای مرگ مادر باردار در کشور و جهان گفت: متأسفانه آمار مرگ‌ومیر مادران باردار از ابتدای بحران کرونا تاکنون چه در مبتلایان به کووید و چه غیر آن قابل‌توجه بوده و باید برای پیشگیری از ادامه این روند چاره‌جویی کرد. طبق پژوهش‌هایی که هم در گروه عفونی و هم در زنان در حال انجام است شاید نیاز باشد نسبت به نحوه تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها و زمان مناسب اینتوباسیون در درمان مبتلایان به کرونا بازنگری شود.
دکتر قطبی زاده بر تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک در درمان مادران باردار کووید 19 تأکید کرد و افزود: حضور هم‌زمان و به هنگام متخصصان گروه‌های تخصصی موردنیاز در فرآیند درمان مادر باردار پرخطر و ویزیت حضوری بیمار توسط آنان، شرایط را برای هم‌فکری و تعامل تیم‌های درمانی فراهم کرده و در نجات جان بیمار بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *