برگزاری آخرین جلسه کمیته دانشگاهی بررسی علل مرگ مادر باردار در سال 99

جلسه کمیته دانشگاهی بررسی علل مرگ مادر باردار به همت اداره سلامت مادر، نوزاد و مامایی معاون درمان دانشگاه با بررسی هفت پرونده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، کمیته دانشگاهی بررسی علل مرگ مادر باردار به همت اداره سلامت مادر، نوزاد و مامایی معاون درمان دانشگاه با حضور دکتر علی گنجعلی خان مدیر درمان، دکتر اشرف آل یاسین مدیر گروه زنان دانشگاه، دکتر فهیمه قطبی زاده مشاور معاون درمان در امور زنان و زایمان و معاون درمان گروه زنان، الهه خالو نظری مسئول اداره سلامت مادر، نوزاد و مامایی، مژگان اکبری کارشناس سلامت مادران ، ریحانه اسماعیلی کارشناس ترویج زایمان طبیعی و سایر اعضا چهارشنبه 20 اسفند 99 با بررسی هفت پرونده مرگ مادر باردار در سالن حکیم برگزار شد.

دکتر قطبی زاده گفت: متاسفانه به علت بیماری کووید19 مرگ مادر باردار در سال 99 افزایش یافت،  اما در سه ماهه اخیر مرگ نداشتیم و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.  راهنمای جدید ارجاع مادر باردار مبتلا به کووید به بیمارستان  را مجدد به مراکز بهداشتی ارائه خواهیم داد، اگر مراکز خصوصی هم در این وبینار آموزشی شرکت کنند، مشکلات کمتر خواهد شد. نکات مربوط به تریاژ زنان باردار مشکوک به کووید19 و پیگیری بهداشتی بعد آن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دکتر محمد حسین صادقیان متخصص پزشکی قانونی گفت: در برخی موارد چندین علت برای مرگ وجود دارد و نمی توان یک علت خاص را بیان کرد. در قضاوت شرایط را درنظر بگیریم. درمان کار تیمی است و با اشتباه یک فرد نتیجه کار با مشکل مواجه می شود. چالش های بین گروه های مختلف باید رفع شود.

دکتر گنجعلی خان گفت: موارد خاص را که چند علتی هستند به عنوان کیس آموزشی در مورنینگ ها مطرح کنید.

دکتر علیرضا سلیمی نیا متخصص بیهوشی و معاون درمان گروه بیهوشی، گفت: در هر ICU متخصص بیهوشی متولی بوده وباید بر همه پروسیجرها نظارت کند. مشاوره بیهوشی می تواند در بسیاری از موارد کارساز باشد اما نحوه اجرای این مشاوره ها مهم تر است. در بیمارستان شریعتی درخصوص جابه جایی شیفت رزیدنت ها و پاسخگویی گروه های مختلف RCA تشکیل خواهد شد. همچنین لازم است برای کارکنان سایر بخش ها در زمینه کار در اورژانس و بخش های مراقبت ویژه آموزش در نظرگرفته شود که در زمان بحران هایی همچون پاندمی کرونا با مشکل مواجه نشویم.

دکتر آل یاسین گفت: در تعطیلات نوروز ICU ها را مناسب در نظر بگیریم. راهنمای اخیر برای مادر باردار مبتلا به کووید را باید گروههای مختلف از جمله بیهوشی، قلب، عفونی و مراقبت ویژه مطالعه کنند و در بخش ها قرار داده شود. در تعطیلات نوروز مراکز سطح 3 را قوی تر کنیم.

برقراری ارتباط مجازی اساتید در تعطیلات نوروز ، ایجاد انگیزه برای حضور رزیدنت های سال 3 و 4 در تعطیلات نوروز ، درمان راه تنفسی مادر باردار با نظر استاد بی هوشی ، دقت در تجویز آنتی بیوتیک ها و ارائه شاخص های کیفیت ICU از دیگر موارد مطرح شده در این کمیته بود.  

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *