برگزاری اولین جلسه کمیته بررسی عوارض واکسن در حوزه درمان دانشگاه

در اولین جلسه کمیته بررسی عوارض واکسن در حوزه درمان دانشگاه بر ایجاد حساسیت در بیمارستان ها برای گزارش عوارض واکسن تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، اولین جلسه کمیته عوارض واکسن در حوزه درمان دانشگاه با حضور دکتر سید فرشاد علامه معاون درمان، دکتر علی گنجعلیخان مدیر درمان، دکتر محمدرضا جعفری سرپرست مدیریت نظارت و اعتباربخشی، سیمین رنجبران مدیر امور پرستاری، دکتر سید علی دهقان معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، دکتر سعید تأملی معاون فنی معاونت بهداشت، دکتر علی نیک‌فرجام مدیر گروه بیمارهای واگیر معاونت بهداشت، دکتر شروین بدو رئیس مرکز طبی کودکان، دکتر شیوا خوشنویس معاون مدیر نظارت و اعتباربخشی، دکتر فهیمه قطبی زاده معاون درمان گروه زنان و زایمان، دکتر نسیم خواجوی راد متخصص بیماری‌های داخلی و مهناز هادی پور کارشناس مسئول کنترل عفونت چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ در سالن حکیم برگزار شد.

 در این جلسه دکتر علامه گفت: اولین کمیته بررسی عوارض واکسن تشکیل‌شده و اعضای مرتبط در این کمیته دعوت شدند و می‌توان افراد دیگری را هم به این تیم افزود. این کمیته به‌منظور بررسی عوارض بعد از تزریق واکسن و تصمیم‌گیری در خصوص اینکه آیا مشکلات درمانی، مربوط به واکسن بوده یا خیر تشکیل‌شده و نتایج آن به وزارت بهداشت منعکس خواهد شد.

وی افزود: مشکلات عدم گزارش و صحت و درستی گزارش‌ها نیز مطرح است. گاهی اطلاعات ناقصی در گزارش‌ها وجود دارد و قابل‌اظهار نظر نیست؛ بنابراین باید یک فرمت مشخصی برای بیمارستان‌ها ارسال کرد.بایست در بیمارستان‌ها حساسیت ایجاد شود، فرم غربالگری توسط کاربر نهایی تکمیل‌شده و موارد مشکوک به معاونت درمان ارسال تا در صورت لزوم تصمیم‌گیری انجام شود.

 دکتر نیک‌فرجام گفت: لازم است زیر کمیته‌ای تشکیل شود تا قبل از برگزاری جلسه، پرونده‌ها بررسی و نکات مبهم آن را مشخص کند. بهتر است مطالعاتی برای بررسی ارتباط بین تزریق دوز دوم واکسن و استعداد ابتلا به کووید صورت گیرد.

وی افزود: در بحث عوارض واکسن سایر عوامل مانند نحوه تزریق، نحوه توزیع، زنجیره سرما، شرایط نگهداری واکسن، ابزار و تجهیزات مورداستفاده نیز باید لحاظ شود و درنهایت اگر مواردی در این زمینه بود باید به کارخانه‌های سازنده بازخورد داده شود.

دکتر دهقان گفت: ایمنی کامل تزریق واکسن دو هفته بعد از تزریق دوز دوم ایجاد می‌شود و در زمان کوتاه و یا با تزریق یک دوز نمی‌توان ایمنی لازم را کسب کرد، همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهند در هفته اول بعد از واکسیناسیون استعداد ابتلا به کووید افزایش پیدا می‌کند، این موارد باید در گزارش‌ها لحاظ شود.

وی افزود: در بیمارستان‌ها به همه بخش‌ها هشدار دهیم که اگر هر علائم مشکوک به عوارض واکسن است گزارش دهند و بعد از بررسی در کمیته‌های بیمارستانی گزارش نهایی به معاونت درمان منعکس شود. هرچقدر که بتوانیم مسیر را ساده‌تر کنیم امکان دریافت گزارش‌های بیشتری وجود خواهد داشت در بحث تزریق واکسن تیم کنترل عفونت کمک شایانی کرد.درزمینهٔ عوارض واکسن معاونت پژوهش دانشگاه نیز می‌تواند در انجام مطالعات به ما کمک کند.

دکتر تأملی گفت: حضور پررنگ‌تر معاونت درمان در واکسیناسیون برای تقویت این امر بود و عوارض بعد از واکسن و بستری بیمار در بیمارستان در حوزه درمان است. عوارض خفیف واکسن قابل‌انکار نیست و در اکثر موارد وجود دارد. ما به دنبال بررسی عوارض شدید هستیم.

دکتر گنجعلی خان گفت: معاونت درمان وارد موضوع واکسیناسیون شده که موضوع جدیدی است و در این عرصه با توجه به اینکه همواره بر عهده معاونت بهداشت بوده تجربیات کمتری دارد. برای شناسایی عوارض واکسن با بیمارستان‌ها مکاتبه شده و این کار را پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: در این موضوع به کمک معاونت بهداشت نیاز داریم که در این زمینه تجربیات بیشتری دارند و اطلاعات لازم را در اختیار معاونت درمان قرار دهند. این امر می‌تواند در بیمارستان‌ها در کمیته کنترل عفونت انجام شود.

دکتر بدو گفت: اگر لیست علائم مشخص به بیمارستان‌ها ارسال شود که بر اساس آن غربالگری صورت گیرد، فرآیند تا حدی منسجم‌تر و سازمان‌یافته‌تر خواهد بود.

رنجبران گفت: برخی افراد هستند که بعد از تزریق دوز اول واکسن دوز دوم را تزریق نکرده‌اند، لازم است این موارد را نیز موردبررسی قرار داده و درداده ها لحاظ شود. رابط کنترل عفونت و ایمنی بیمار شاید بتوانند کمک مؤثرتری در این زمینه داشته باشند تا بتوانیم عوارض بیشتری را شناسایی کنیم.

دکتر جعفری گفت: بحث محرمانه بودن ارسال گزارش‌ها، فرایند را سخت و پیچیده‌تر می‌کند اگر در این زمینه تسهیلاتی فراهم شود، مناسب‌تر خواهد بود. ارسال پیامک برای کاربران که واکسن دریافت کردند، با این مضمون که اگر تا یک ماه بعد از تزریق واکسن علائمی داشتن از طریق یک سامانه گزارش کنند نیز مؤثر خواهد بود.

در این جلسه هادی پور گزارشی از وضعیت عوارض خفیف و شدید واکسن در بیمارستان‌های دانشگاه ارائه کرد.

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *