• تاریخ انتشار : 1397/06/10 - 22:59
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 3517
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری جلسه هم اندیشی در خصوص مصرف منطقی آنتی بیوتیک با حضور معاون درمان دانشگاه

دکتر رضایی در جلسه آنتی بیوتیک استوارت شیپ، گفت: برنامه تجویز منطقی آنتی بیوتیک، یک کار تیمی است و برای پیشبرد آن نیاز به همکاری همه گروه های تخصصی است.

گالری عکس
این جلسه روز چهارشنبه 7 شهریور 97 در معاونت درمان دانشگاه برگزار شد و در آن معاون درمان، اعضای هیئت علمی دانشگاه در گروههای تخصصی عفونی، ICU، داروسازی بالینی و همچنین مشاور معاون درمان، سرپرست مدیریت امور پرستاری و مدیر درمان و نمایندگانی از واحد های معاونت غذا و دارو و مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه حضور داشتند.
دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه در این جلسه با تاکید بر ضرورت دستیابی به اطلاعات دقیق، گفت: اطلاعات صحیح مبنای تصمیمات صحیح است. باید از زیر ساخت آی تی برای پیشبرد اهداف حوزه درمان استفاده کنیم. چرا که با وجود پیچیدگی امور و گستردگی داده ها، کنترل محیط به سبک سنتی دیگر امکان پذیر نیست. گزارش گیری دقیق نیاز به مکانیزه شدن و ثبت دقیق اطلاعات دارد.
وی همچنین با اشاره به کمیته دانشگاهی کنترل عفونت گفت: در جلسات این کمیته نیز در خصوص مصرف منطقی آنتی بیوتیک بررسی هایی شده و اقدامات مفیدی در حال انجام است.
معاون درمان دانشگاه در جمع بندی نهایی این جلسه گفت: همه اعضای جلسه بر این که آنتی بیوتیک استوارت شیپ یک کار تیمی است، اتفاق نظر داشتیم. اگر چه رهبری این کار با گروه متخصصین عفونی است ولی در حقیقت برای اجرایی شدن این برنامه نیاز به همکاری همه گروه های تخصصی است و باید به همه وجوه آن پرداخت. در حقیقت خط قرمزما خود بیمار است و ما نمی خواهیم تحت هیچ شرایطی آسیب ببیند.
دکتر محرز متخصص عفونی و عضو کمیته کشوری آنتی بیوتیک استوارت شیپ، گفت: شعار اصلی ما این است که در این برنامه من نداریم  وهمه ما به کمک هم باید این برنامه را مطابق با استاندارد های بین المللی پیش ببریم. دانشگاه علوم پزشکی تهران الگوی این کار هست.
دکتر عینی گفت: باید دیدگاهمان عملیاتی باشد تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.
دکتر امینی متخصص داروساز بالینی در این جلسه گفت: هدف آنتی بیوتیک استورات شیپ، بهینه مصرف کردن آنتی بیوتیک است. ما باید همان مدلی که سال هاست در دنیا دحال اجراست را پیاده کنیم البته در ابتدا ممکن است محدودیت هایی باشد. سال هاست که این موضوع، شعارسازمان بهداشت جهانی است. قطعا، یکی از رسالت های این گروه  انعکاس احساس خطر در تجویز غیر منطقی آنتی بیوتیک به جامعه پزشکی است.
دکتر بیک محمدی متخصص ICU گفت: اگرچه استوارت شیپ به ذات درست است ولی در آموزش مغفول مانده است.
دکتر کارگر از معاونت غذا و داروی دانشگاه نیز در این جلسه، این موضوع را از اولیت های معاونت غذا و دارو خواند و گفت: در اجرای این برنامه نیاز است نقش پررنگ تری به همکاران داروسازی بالینی داده شود.
دکتر نجفی متخصص ICU با تاکید بر اهمیت موضوع مصرف منطقی آنتی بیوتیک گفت: ما برای کمک آمده ایم، و نیاز است از همه گروه های تخصصی در اجرای این برنامه بهره بگیریم.
دکتر خلیلی داروساز بالینی دانشگاه گفت: ما همه در اصل موضوع با هم موافقیم ولی باید در سایر وجوه نیز از خودگذشتگی کنیم تا کارها به خوبی پیش رود. وی همچنین نقش داروسازان بالینی در پیشبرد این برنامه را کمک کننده خواند.
دکتر افهمی متخصص عفونی بر موضوع همکاری همه گروه ها تاکید کرد و گفت: هیچ کس قرار نیست به ضرر بیمار کاری کند همه اقدامات در نهایت برای حفظ جان بیمار است، ولی موضوع مقاومت میکروبی یک خطر جدی است که باید برای آن چاره جویی کنیم.
خبرنگار و عکاس: نجمه باهو

  • گروه خبری : معاونت درمان,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 79665
نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو