• تاریخ انتشار : 1400/09/04 - 09:31
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 385
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری جلسه کمیته دانشگاهی ترویج زایمان طبیعی پیرامون بررسی وضعیت سزارین نخست زا

در جلسه کمیته دانشگاهی ترویج زایمان طبیعی معاونت درمان بر تشکیل کمیته ای به منظور بررسی و شفاف سازی فرآیند سزارین به خواست مادر تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، جلسه کمیته دانشگاهی ترویج زایمان طبیعی با حضور دکتر علی گنجعلی خان مدیر درمان، دکتر زینت قنبری مدیر گروه زنان و زایمان، دکتر فهیمه قطبی زاده معاون درمان گروه زنان و زایمان، دکتر صدیقه حنطوش زاده، نمایندگان مدیر گروه بیهوشی و اطفال دانشگاه، روسای بخش‌های زنان بیمارستان‌های، الهه خالو نظری رئیس اداره سلامت مادر، نوزاد، مامایی، کارشناسان این اداره و سایر اعضا چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ در سالن حکیم دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه دکتر گنجعلی خان ضمن خوشامد به اعضا گفت: دستورالعملی از وزارت بهداشت در زمینه ترویج زایمان طبیعی ارسال‌شده که نیاز است کمیته‌های لازم تشکیل شود و موردبررسی قرار گیرد. موضوع درخواست سزارین توسط مادر همچنان مبهم است ما باید در دانشگاه مادر کشور پیشنهاد‌هایی را ارائه دهیم تا به‌وضوح دستورالعمل‌ها کمک کند. امیدواریم با بررسی این شاخص‌ها در کمیته بررسی‌شده و به نتایج خوبی برسیم.

وی افزود: فرهنگ خانواده‌ها در تعیین میزان سزارین مهم است. لازم است شرایط خوشایندی برای زایمان طبیعی ایجاد کنیم تا مادران باردار به این امر متمایل شوند. به‌منظور بررسی فرایند سزارین به درخواست مادر در کار گروهی از گروه زنان تشکیل‌شده و این موضوع را موردبررسی قراردادند و پیشنهاد‌ها لازم برای شفافیت بیشتر این دستورالعمل را به وزارت بهداشت اعلام کنیم تا بتوانیم موضوع را به نتیجه برسانیم.

دکتر قطبی زاده گفت: در بیمارستان امام خمینی (ره) برای ترویج زایمان طبیعی به LDR نیاز داریم. مشکلات گروه بیهوشی باید موردبررسی قرار گیرد. صداوسیما و مراکز بهداشتی برای ترویج زایمان طبیعی باید اقدامات بیشتری انجام دهند.

دکتر حنطوش زاده بر ارائه آمار عوارض زایمان طبیعی و بررسی نظرات مادران باردار برای انجام زایمان طبیعی و سزارین تأکید کرد و گفت: لازم است کلاس‌های آموزشی در مراکز بهداشتی از سه‌ماهه اول بارداری آغاز شود.

دکتر مریم سعیدی معاون درمان گروه نوزادان گفت: ما در تحلیل داده‌های به دست آماده می‌توانیم کمک کنیم؛ اما تصمیم‌گیری در بعضی از موارد نیاز به مستندات کافی دارد.

خالو نظری هدف از ترویج زایمان طبیعی ارتقا سلامت مادر نوزاد دانست و گفت: دستور جلسه امروز نامه ارسالی وزارت بهداشت در خصوص پایش شش‌ماهه سزارین نخست زا و طراحی مداخلات فعال جهت کاهش سزارین نخست زا و مناسبتی است.

رئیس اداره سلامت مادر، نوزاد، مامایی به ارائه آمار میزان سزارین نخست زا در دانشگاه در شش ماه اخیر، میزان زایمان بی‌درد، اقدامات انجام‌شده در دانشگاه‌ها منظور کاهش سزارین نخست زا و مناسبتی، جمع‌آوری و تحلیل چالش‌های اجرایی زایمان بی‌درد در مرکز درمانی، چالش‌ها برنامه فرآیند اجرایی سزارین به درخواست مادر و بررسی راستی آزمایی ثبت موالید و موربیدیتی مادر و نوزاد در سامانه ایمان پرداخت.

دکتر طاهره میر مولایی مدیر گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی گفت: از الگوهای کشورهای موفق در بحث زایمان طبیعی استفاده کنیم و اقداماتی که انجام دادند را موردبررسی قرار دهیم.

  • گروه خبری : معاونت درمان,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 201032
الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *