برگزاری دوره آموزشی سامانه پایش داده های مراقبت های درمانی (MCMC) در معاونت درمان دانشگاه

مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه دوره آموزشی آشنایی با سامانه MCMC را برای بیمارستان‌های تابعه برگزار کرد.

گالری عکس

این جلسه آموزشی دوروزه در روزهای شنبه 22 مهر ویژه همکاران ستادی و مسئولین سامانه مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه و یکشنبه 23 مهر 1396 ویژه نمایندگان MCMC بیمارستان‌های تابعه، در سالن اجتماعات معاونت درمان دانشگاه برگزار شد که در آن دکتر شباب مدیر درمان معاونت درمان و دکتر وسکویی مدیر امور پرستاری دانشگاه نیز حضور داشتند.
ابتدا دکتر شباب در خصوص نرم‌افزار MCMC گفت: پیاده‌سازی این سامانه کاری سنگین ولی مؤثر در برنامه‌های مدیریتی این معاونت است و دکتر ذنوبی به‌عنوان نماینده معاونت درمان پیگیر مراحل اجرایی و آموزش این سامانه هستند که با توجه به نظرات و پیشنهاد‌های همکاران مرتبط با این سامانه در ستاد هدایت و بیمارستان‌های تابعه در خصوص نهایی شدن آیتم‌های موردنیاز در سامانه در این معاونت تصمیم‌گیری می‌شود. قطعاً ثبت دقیق و درست اطلاعات و پایش مداوم آن کمک شایانی در نظام ارجاع بیماران و ساماندهی بهتر به آن، نظارت مستمر بر خدمات اورژانس و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در شرایط بحران خواهد کرد.
دکتر ذنوبی مدرس سامانه MCMC با اشاره به نشانی الکترونیکی سامانه MCMC (mcmc.sums.ac.ir) گفت: این سامانه به این دلیل که برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیاده شده در حال حاضر از سایت این دانشگاه قابل‌دسترسی است که طی چند ماه آینده به سایت وزارت بهداشت منتقل خواهد شد.
وی با توضیح در خصوص قابلیت‌های زیاد این سامانه افزود: mcmc مخفف پایش داده‌های مراقبت‌های درمانی است و یکی از قابلیت‌های آن ارائه نمودار وضعیت ارجاع بیمارستان‌ها بر اساس فرم‌ها و اطلاعات داده‌شده است. برای نمایندگان همه بیمارستان‌های تابعه نام کاربری و کلمه عبور جهت دسترسی به سامانه تعریف‌شده است؛ و شامل بیمارستان‌های خصوصی هم می‌شود.
دکتر ذنوبی در خصوص چگونگی کار با این سامانه گفت: مهم‌ترین ارکان این سامانه بیمارستان مبدأ ارجاع، مقصد و ستاد هدایت دانشگاه‌های علوم پزشکی است. نیاز است حتماً بیمارستان مبدأ به‌صورت تلفنی با هماهنگی ستاد هدایت دانشگاه از بیمارستان مرجع تائید ارجاع را گرفته و سپس مراحل ارجاع را طی فرمی که در سامانه تعریف‌شده ثبت و برای بیمارستان مقصد بفرستد؛ که البته در حال حاضر منتظر پسخوراند بیمارستان‌ها هستیم تا اشکالات احتمالی را برطرف کنیم. از سایر قابلیت‌های این سامانه می‌توان به: جمع‌آوری اطلاعات از وضعیت موجود تخت‌های بیمارستانی، جمع‌آوری اطلاعات از وضعیت موجود تخت‌های ویژه، جمع‌آوری اطلاعات از وضعیت موجود اعزام‌های بین بیمارستانی، امکان ثبت و اطلاع‌رسانی مراجعه مادران باردار پرخطر، امکان ثبت و اطلاع‌رسانی مراجعه کودکان پرخطر و ارسال پیامک‌های مرتبط به‌صورت خودکار برای افراد کلیدی اشاره کرد.
عکس و خبر: باهو

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو