دوره آموزشی شیوه نامه مداخلات تخصصی مددکاران اجتماعی بیمارستانی در عرصه سرطان

دوره آموزشی با هدف آشنایی مددکاران اجتماعی با مداخلات حرفه ای در حوزه ارتقای سلامت روانی اجتماعی بیماران مبتلا به سرطان و خانواده آن ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، به دنبال ابلاغ پروتکل مداخلات تخصصی مددکاران اجتماعی بیمارستانی در عرصه سرطان، دوره آموزشی با هدف آشنایی مددکاران اجتماعی با مداخلات حرفه ای در این حوزه برای ارتقای سلامت روانی اجتماعی بیماران مبتلا به سرطان و خانواده آن ها در روزهای یکشنبه بیست و نهم آبان و ششم آذر 1401 با حضور آرزو سلطانی فرد، رئیس اداره مددکاری اجتماعی دانشگاه، فائزه داودپور، کارشناس اداره مددکاری اجتماعی معاونت درمان و مددکاران اجتماعی مراکز بهداشتی-درمانی و با تدریس دکتر پونه پیرجانی، مدیر مراقبت های حمایتی و تسکینی بیمارستان دکتر شریعتی و دکتر لیلا استاد هاشمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.
دکتر پیرجانی مفاهیمی از جمله سرطان و تفاوت آن با تومور، دسته بندی ها و انواع سرطان، مراحل بیماری و شدت آن، نحوه تشخیص بیماری و درمان های اصلی آن را توضیح داد و گفت: نوع درمان بیماری سرطان براساس عوامل گوناگونی انتخاب می شود که در این زمینه مرحله تشخیص بیماری و درجه بندی آن براساس پاتولوژی، سن، بیماری های زمینه ای و... از جمله عوامل تعیین کننده نوع درمان است.
وی ضمن اشاره به عوامل ایجاد سرطان (افزایش سن، سبک زندگی ناسالم، مصرف دخانیات و عدم رعایت مسائل بهداشتی) بر ضرورت پیشگیری، تشخیص زود هنگام، درمان به موقع آن و مراقبت های حمایتی تسکینی به عنوان چهار پایه اصلی مدیریت سرطان تأکید کرد و افزود: هر چهار پایه مدیریت سرطان با یکدیگر عجین و همراه بوده و مرتبط هستند. همچنین وی با ذکر این موضوع که نود الی نود و سه درصد سرطان ها ارثی نیستند، گفت: می توان با انجام غربالگری و معاینه به هنگام از سرطان دهانه رحم و پستان در خانم ها و از سرطان پروستات در آقایان پیشگیری کرد.
دکتر پیرجانی بر اهمیت توجه تیم بین رشته ای مراقبت به ویژه مددکاران اجتماعی به مشکلات روانی اجتماعی، معنوی، احساسی، فرهنگی و شغلی بیماران تأکید کرد.
دکتر استاد هاشمی ضمن تأکید بر ابعاد همه جانبه مراقبت و سلامت از بیماران به ویژه در عرصه اجتماعی و اهمیت نقش مددکاران اجتماعی در فراهم کردن خدمات مراقبتی در حوزه سرطان در ایران، بر ضرورت مشخص شدن نقش و وظایف آنان در ارائه خدمات تخصصی در این حوزه و در تعامل با تیم بین رشته ای مراقبت در مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور اشاره کرد.
وی با طرح این موضوع که مددکاران اجتماعی ارائه دهندگان اصلی خدمات روانی اجتماعی در مراکز درمان سرطان در جهان بوده و عضو مهم زنجیره ارتباطی در بیمارستان محسوب می­ شوند، گفت: با استفاده از تخصص مددکاران اجتماعی در زمینه سرطان و تاثیر روانشناختی و اجتماعی این بیماری بر بیماران، خانواده، مراقبان و جامعه، مددکاران اجتماعی در برخورد با مسائل و پیامدهای روانی اجتماعی بیماری مانند واکنش های هیجانی، اختلالات روانشناختی، ترس از مرگ، اختلال در روابط خانوادگی و نقش افراد، تغییر در سبک زندگی در طول درمان و بعد از درمان، بار مالی و اقتصادی و... آموزش می­ بینند. در مجموع مددکاران اجتماعی بیماران را در تمام مراحل فرآیند بیماری از جمله تشخیص، درمان، زندگی پس از سرطان و خدمات درمانی تسکین دهنده حمایتی همراهی کرده و به سازگاری بیماران و مراقبین خانوادگی آن ها کمک می کنند.
وی افزود: تیم بین رشته ای مراقبت در عرصه سرطان متشکل از پزشک، پرستار، فیزیوتراپ، مددکار اجتماعی، روانشناس و کار درمانگر بوده و این تیم با بهره مندی از رویکرد سیستم های بوم شناختی تلاش می کنند بهترین منابع و خدمات را برای ارائه خدمات شایسته و با کیفیت به بیمار و مراقبان وی شناسایی و عرضه کنند.
دکتر استاد هاشمی ضمن شرح ابعاد مدیریت پایه در مددکاری اجتماعی و به طور خاص در بحث سرطان (موردیابی، ارزیابی، تشخیص مشکل، هدف گذاری، برنامه ریزی، اجرا، پایش و اختتام) بر اهمیت نقش مددکاران اجتماعی به عنوان عضوی از اعضای تیم انتقال خبر بد تاکید کرد.
مددکاران اجتماعی حاضر در کارگاه بصورت عملی سناریوهای متفاوتی را در خصوص نحوه انجام مداخلات روانی اجتماعی برای این گروه از بیماران و خانواده آن ها بررسی کردند.

فائزه فهیمی تبار
تهیه کننده:

فائزه فهیمی تبار

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *