اولین مراسم بزرگداشت روز بیماران خاص در دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: اگر جان یک نفر را نجات دهیم گویی همه مردم را نجات داده ایم

اولین مراسم بزرگداشت روز بیماران خاص در دانشگاه علوم پزشکی تهران و تقدیر از خیرین این حوزه، روز دوشنبه هجدهم اردیبهشت 1402 در سالن ابن سینا دانشکده پزشکی، با حضور دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه و دکتر سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه برگزار شد.

 دکتر حسین قناعتی,

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، دکتر قناعتی در این مراسم با بیان این موضوع که، اگر یک نفر را نجات دهیم گویی همه مردم را نجات داده ایم گفت: یکی از پروفسورهای فیزیک بیان کرده است که اگر یک اتم را از تشکیلات عالم حذف کنیم کل عالم فرو میریزد، بنابراین همه مردم در نظام عالم جایگاهی دارند که اگر آن جایگاه را حذف کنیم همه عالم دگرگون خواهد شد.
رئیس دانشگاه ادامه داد: بیماران خاص بیمارانی هستند که بیماری آن ها طولانی است و تا زمانی که زندگی می کنند این بیماری با آن ها همراه خواهد بود و حتی زندگی خانوادگی آن ها را مختل و از لحاظ روحی و روانی مشکلاتی را ایجاد می کند. بنابر این ما باید با دقت برنامه ریزی کنیم تا از آلام این افراد کاسته شود و تا جایی که می توانیم باید با روش های مختلف مانند غربالگری از ایجاد بیماری جلوگیری کنیم. 
وی در ادامه افزود: غربالگری به صرفه تر است و ما باید روش های مناسب غربالگری را در دستور کار قرار دهیم. همچنین سبک زندگی سالم کمک می کند تا انسان، کمتر بیمار شود و با این سبک زندگی می توان در هزینه های پیش رو صرفه جویی کرد و این هزینه های صرفه جویی شده را می توان به بیمارانی که مبتلا شده اند اختصاص دهیم. 
رئیس دانشگاه افزود: اگر مدیریت درست وجود داشته باشد و مسائل ساماندهی شود، می توانیم نتایج خوبی به دست آوریم و از این نتایج برای بهبود شرایط بیماران و کمک به آن ها استفاده کنیم. ما در هر شرایطی که هستیم باید کار خود را انجام دهیم، حتی اگر کسی مانع شود، باید توجه نکنیم و کار خود و وظایفمان را به درستی پیش ببریم. عمر، مانند یک قطار در حرکت است و ما نمی توانیم بین راه از آن پیاده شویم تا به زمانی که به مقصد برسیم نباید عمرمان را تلف کنیم.
دکتر سعید ناطقی گفت: ما به نوبه خود، در هر موقعیتی که قرار داریم، تمام امکانات دانشگاه و تمام ظرفیت خودمان را به کار می بریم تا بتوانیم در مسیر موفقیت قدم های موثری برداریم. من به نوبه خود از زحمات تمام افرادی که در اداره بیماری های خاص معاونت درمان دانشگاه وقت می گذارند و عمر خود را در آنجا سپری میکنند تشکر می کنم. در مدتی که در خدمت دانشگاه هستم سعی بر این بوده و هست که شاخص هایی را که در این حوزه وجود دارد را تا حد بضاعت مان افزایش دهیم. ما در این اداره مبحث اهدای عضو را هم داریم برای مثال PMP (شاخص اهدای عضو) دانشگاه تا به حال عدد چهارده و نیم را به خود ندیده بود که در این دوره این مورد رقم خورد. سعی ما بر این است که مراودات بیماران با معاونت درمان به آسان ترین حالت خود برسد و کار ها به صورت اینترنتی یا مجازی رفع شود و نیاز به حضور فیزیکی بیماران نباشد.
وی افزود: اعزام بیماران دیالیزی که تا به حال به مشهد مقدس مشرف نشده بودند در سه نوبت در سال گذشته انجام شد، این مورد کار با ارزشی بود از آن جهت که برخی از بیماران به دلیل هزینه های هنگفتی که بیماری بر دوش آن ها می گذارد، توانایی رفتن به سفر زیارتی ساده را نداشتند که مشرف شدند و این اتفاق ادامه دار خواهد بود؛ بنابر این ما در معاونت درمان علاوه بر اینکه به صورت تکنیکال بعضی از شاخص ها را رصد می کنیم سعی مان بر این است که حمایت فرهنگی، روحی و روانی را برای بیماران تحت پوشش دانشگاه به ارمغان آوریم و این موضوع تنها با کمک خیرین و دلسوزان این عرصه محقق خواهد شد.
وی در ادامه از زحمات خیرین تشکر کرد و از آنان خواست در ادامه راه نیز همچون گذشته همراه معاونت درمان و بیماران خاص تحت پوشش دانشگاه باشند.
دکتر علی گنجعلی خان، مدیر تعالی بالینی امور بیمارستان ها گفت: از بیمارستان ها درخواست کردیم کارشناس بیماری های خاص خود را معرفی کنند تا کارهای معاونت درمان در بیمارستان ها پیگیری شود.
وی عنوان کرد: ما شبکه ای برای مادران باردار داریم و وقتی شرایط ویژه ای پیدا می کنند تا زمانی که درمان شوند و زایمان خوبی داشته باشند و سلامتشان حفظ شود انرژی زیادی صرف می کنیم، پس از این کار، مرگ مادران باردار دانشگاه به شدت کاهش یافت؛ بنابر این تصمیم گرفته شد برای بیماران خاص در بیمارستان ها هم این کار را انجام شود، ما باید در تمام مشکلات بیماران خاص وارد شویم.
مدیر تعالی بالینی دانشگاه ادامه داد: به من گفته شد که بیماران دیالیزی زیادی هستند که حتی به سفر مشهد هم نرفته اند، پس از آن سه اردو به مشهد برگزار شد و هر بار پنجاه تا هفتاد نفر با کمک خیرین به مشهد اعزام شدند. بیماری، انرژی زیادی از انسان می گیرد. هرکسی که دچار بیماری مزمن می شود، سطح خانواده چند درجه کاهش پیدا می کند. ما باید به بیماران کمک کنیم.
دکتر گنجعلی خان با توجه به جلسات برگزار شده درخصوص ارزیابی سلامت کارکنان از تشخیص زود هنگام سرطان در بین کارکنان خبر داد و گفت: به زودی برای خانم های بالای چهل سال در دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت رایگان ماموگرافی انجام خواهد شد تا بتوان به تشخیص زود هنگام این بیماری کمک کرد.
وی افزود: مددکاری اجتماعی در بیماران خاص انجام خواهد شد. ما نیاز به کمک خیرین داریم. برای مثال داروی سرپایی بعضی از بیماران خاص را نمی توانیم تامین کنیم. یکی از طرح هایی که داریم این است که پیوند کلیه را در سطح دانشگاه افزایش دهیم و این موضوع بسیار با اهمیت است چراکه دیالیز بیماران دیالیزی بسیار زمان بر است و این مورد سطح زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

فائزه فهیمی تبار
تهیه کننده:

فائزه فهیمی تبار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *