نشست نسخه‌پیچی و نسخه‌نویسی الکترونیک با حضور رئیس دانشگاه

دکتر قناعتی: موفقیت مدیران سازمان به میزان دیجیتالی شدن خدمات و اقدامات دارد

نشست نسخه‌پیچی و نسخه‌نویسی الکترونیک با حضور دکتر قناعتی رئیس دانشگاه، معاونان، روسا و مدیران بیمارستان های دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، در این جلسه که روز شنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ در سالن دارالفنون ستاد مرکزی برگزار شد، دکتر قناعتی گفت: با توجه به اینکه اکثر بیمارستان‌های دانشگاه از یک نوع پکس استفاده می‌کنند و فقط تصویربرداری مجتمع بیمارستانی امام خمینی؛ مرکز قلب و فارابی پکس متفاوتی دارند به‌سادگی می‌توان پکس این سه بیمارستان را با سایر بخش‌های دانشگاه هماهنگ کرد. میزان موفقیت سازمان به میزان دیجیتالیزه شدن آن بستگی دارد. یادمان باشد که الکترونیک کردن با دیجیتالیزه کردن تفاوت دارد و باید به این مفاهیم جداگانه توجه شود. ضمناً درزمینهٔ HIS در حداقل زمان ممکن یکپارچگی کامل HIS های کل بیمارستان‌های دانشگاه صورت گیرد تا تبادل اطلاعات و خروجی گرفتن از آن‌ها به‌آسانی انجام شود و کیفیت و کارایی آن‌ها افزایش یابد.

رئیس دانشگاه اظهار داشت: لطفاً سریعاً برای حل مسئله نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام کنید و مشکلات را به ستاد منعکس کنید تا ان‌شاءالله بتوانیم سریع‌تر ارتباطات خارجی با بیمه‌ها و دیتابیس را برقرار کرده و قدم خوبی در این زمینه برای بهبود شرایط دیجیتالیزه کردن در کل دانشگاه برداشته شود.

دکتر سعید ناطقی معاون درمان دانشگاه گفت: نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک به صورت فوری به دانشگاه‌ها اعلام شده است و ما زمان زیادی برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها نداریم. از ابتدای ماه آتی اگر خدمتی بر اساس نسخه نویسی الکترونیک وارد نشده باشد مشمول کسور خواهد شد.
وی افزود: موضوع آموزش از دیگر مسائل مهم هست که در دو هفته آینده هر هفته دو جلسه به صورت آنلاین در بستر HIS برگزار خواهد شد و یک کلیپ آموزشی نیز تهیه شده که برای بیمارستان ارسال می شود و بعد در بیمارستان ها به صورت آبشاری این آموزش‌ها انجام شود. در این مسیر با چالش هایی همچون عدم تطابق کدینگ بین دو سامانه تامین اجتماعی و بیمه سلامت، عدم شناسایی برخی از افراد در سامانه شناسایی مواجه هستیم. ما نباید بترسیم و باید به سمت رفع آنها حرکت کرده و اقدام کنیم.
معاون درمان دانشگاه اظهار داشت: کار جهادی را نباید سبک گرفت. جلسات روزانه تیم مدیریتی بیمارستان با نظارت مستمر رئیس بیمارستان باید برگزار شود. پیگیر خرید های بیمارستانی باشید. چالش‌ها و مشکلات را به سرعت با ما در شبکه های مجازی به اشتراک بگذارید که برای رفع آن اقدام کنیم.
دکتر سید احمد رضایی مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه گفت: نیازهای لازم برای سیستم سخت افزاری بیمارستانها تخمین زده شده که در دانشگاه شرایط تأمین آن ها بررسی و بودجه لازم تامین خواهد شد.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه ضمن توضیح فرآیند تبادل اطلاعات بین سامانه ها گفت: زمانی که سامانه زیربار کار رفت با چالش های متعددی مواجه خواهیم شد که باید آنها را در کوتاه ترین زمان برطرف کنیم. چالش های قابل پیش بینی در اجرای نسخه نویسی الکترونیک، چالش‌های دیتاس، تفاوت در شیوه نسخه نویسی بیمه سلامت و تامین اجتماعی، کندی پیاده سازی نرم افزار، ظرف اینترفیس های کاربردی نسخه نویسی و آموزش و پشتیبانی است.

دکتر رضایی در خصوص رفع نقاط ضعف قابلیت های نرم افزار نسخه نویسی HIS ها، نیازسنجی سخت افزار داروخانه، آمار پزشک مراجعه به درمانگاه و پیش‌بینی راهکارهای احتمالی نکاتی را بیان کرد.

دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه گفت: در داروخانه‌های شهری مسیر متفاوتی از داروخانه بیمارستانی طی می‌شود. بیمارستان داروخانه سرپایی و بستری دارد که مسئله تایید اصالت دارو و تجهیزات بیماران در بخش بستری موضوع مهمی است که نباید از آن غافل شویم و در شرایطی که این اتفاق نیفتد مشمول کسور خواهند شد. ثبت داروهایی که تحت پوشش بیمه نیست به صورت الکترونیک به سهمیه بندی و نظارت بیشتر ما کمک می کند.
دکتر ابوالفضل ذاکریان معاون توسعه و پشتیبانی منابع دانشگاه در زمینه تأمین سخت افزار و کامپیوتر ها گفت: مشخصات فنی دستگاه های مورد نیاز را با هماهنگی مدیریت امار و فناوری اطلاعات دانشگاه نهایی می کنیم و بعد از ارزیابی معاونت درمان مجوز خرید صادر خواهد شد. با توجه به اینکه اگر خرید به صورت متمرکز باشد با چالش‌های متعددی مواجه هستیم به بیمارستان ها تنخواه داده می شود تا تجهیزات مورد نیاز را خریداری کنند.
دکتر علی گنجعل خان مدیر درمان گفت: حرکت وسیعی در سطح دانشگاه انجام خواهد شد تا بتوانیم نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک را اجرایی کنیم. از ابتدای سال 99 که دفترچه های بیمه به صورت فیزیکی حذف شد، در معاونت درمان پیگیر مسائل بودیم و جلسات متعددی با IT وزارت بهداشت و بیمه‌ها برگزار کردیم تا چالش‌های اجرایی را به حداقل ممکن برسانیم.
مدیر درمان دانشگاه در خصوص زیرساخت های مهیا شده، فرایندها، برنامه پیشنهادی در حوزه سخت افزار، آموزش و ارزشیابی مطالبی را بیان کرد.
دکتر روئینی رئیس داروخانه های 13 آبان بر توجه به اصالت دارو و نرم افزار تی تک تاکید کرد.
در این جلسه روسای بیمارستان ها به بیان نظرات و دغدغه های خود در زمینه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک پرداختند.

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *