محتوای خبری معاونت غذا و دارو

به همت معاونت غذا و دارو

آموزش رابطین سلامت در شبکه‌های بهداشت و درمان اسلامشهر 

جلسه آموزشی باهدف آشنایی رابطین بهداشت و عموم مردم در خصوص نحوه ساماندهی داروها در منزل و داروهای تزریقی توسط کارشناس معاونت غذا و دارو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو؛  جلسه آموزشی باهدف آشنایی رابطین بهداشت و عموم مردم در خصوص نحوه ساماندهی داروها در منزل و داروهای تزریقی توسط دکتر دهقان کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو سه‌شنبه 30 بهمن 97 در شبکه‌ی بهداشت و درمان اسلامشهر برگزار شد.
دکتر دهقان کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت در خصوص نحوه ساماندهی داروها به شرایط نگهداری دارو در منازل و تأثیر بسیار مهمی که نحوه نگه‌داری بر کارایی داروها در بدن بگذارد، دلیل استفاده از ظروف مختلف برای بسته‌بندی داروها و برای نگهداری داروها باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم اشاره کرد.
وی در ادامه افزود: وجود داروهای اضافه در منازل و دسترسی آسان به آن می‌تواند یکی از عوامل اصلی مصرف و یا توصیه خودسرانه دارو باشد و دور شدن دارو از دسترس سبب کمرنگ شدن این وسوسه می‌شود.
دکتر دهقان در خصوص شرایط نگهداری صحیح دارو ازلحاظ دما، نور و رطوبت توضیحات کاملی ارائه داد و به دمای مناسب، مکان‌های نامناسب، رطوبت موردنیاز و نور اشاره کرد.
کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو گفت: مطالعه بروشور چاپ‌شده دارو توسط کارخانه سازنده، عدم تعویض ظرف مخصوص هر دارو، نگهداری دور از دسترس کودکان، عدم نگهداری همه داروها در یخچال و دور ریختن دارویی که هیچ‌گونه برچسبی بر روی ظرف خود ندارد؛ از نکات مهم در مورد نگهداری داروها است.
وی خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشید داروهای پودری (مثل شربت‌های آنتی‌بیوتیک) پس از آماده‌سازی به شکل مایع زمان ماندگاری کوتاهی دارند لذا از نگهداری طولانی‌مدت و مصرف مجدد آن‌ها جدا خودداری کنید.
دکتر دهقان در ادامه پیرامون زمان نگهداری برخی فرآورده‌های دارویی و نحوه امحا و دور ریختن داروها مطالبی را ارائه داد و تأکید کرد: دور ریختن غیراصولی برخی از داروها می‌تواند برای سلامت جامعه خطرناک باشد و با جمع‌آوری و انهدام صحیح این داروها می‌توان از آلودگی محیط‌زیست و همچنین بروز بیماری در جامعه پیشگیری کرد.
دهقان افزود: درصورتی‌که در خصوص امحا یک دارو شک دارید می‌توانید با شماره 1490 و یا 82101 تماس بگیرید و راهنمایی بخواهید.
کارشناس دارویی واحد تحقیق و توسعه در مورد داروهای تزریقی به انواع اشکال دارویی آن‌ها اشاره کرد و به ارائه مطالبی در خصوص مزایا و معایب هریک از انواع تجویز این‌گونه داروها پرداخت.
وی در ادامه به عوامل مؤثر بر انتخاب شکل دارویی توسط پزشک، باورهای غلط در مورد داروهای تزریقی و موارد خاصی که داروهای تزریقی تجویز و مصرف می‌شوند؛ اشاره کرد.
وی در پایان گفت: بسیاری از افراد بر اساس باورهای غلط تمایل بیشتری به دریافت داروهای تزریقی به‌خصوص سرم ها دارند و از طرف دیگر برخی از پزشکان نیز برای جلب رضایت بیماران خود اقدام به تجویز داروی تزریقی در موارد غیرضروری می‌کنند؛ و همان‌طور که گفته شد داروهای تزریقی باید فقط در موارد خاصی که ذکر شد استفاده شوند و در غیرازاین موارد توجیهی برای مصرف آن‌ها وجود ندارد لذا هرگز برای دریافت داروهای تزریقی و سرم به پزشک خود اصرار نکنید بلکه برعکس تمایل خود را برای همکاری در مصرف داروهای خوراکی و موضعی به پزشک معالجتان ابراز کنید.
 
 
 
کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر