محتوای خبری معاونت غذا و دارو

اجرای برنامه‌های مرتبط با روز جهانی فشارخون در معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران

به‌منظور آشنایی مردم باهدف اطلاع‌رسانی در خصوص کنترل پرفشاری خون معاونت غذا و دارو میز اطلاع‌رسانی برگزار کرد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، ازآنجاکه روز 27 اردیبهشت سال 95 به نام روز جهانی فشارخون نام‌گذاری شده است معاونت غذا و دارو در نظر دارد در همین راستا برنامه‌هایی را باهدف اطلاع‌رسانی به عموم مردم در محل درب ساختمان شماره 2 دانشگاه مورداجرا بگذارد.
دکتر ابوالفضل نجاریان مسئول روابط عمومی معاونت غذا و دارو گفت: هرسال روز 27 اردیبهشت (16 ماه می میلادی) به نام روز جهانی فشارخون نام‌گذاری شده است؛ و وزارت بهداشت از سال 1392 به مدت 5 سال برنامه‌هایی باهدف غربالگری و شناسایی بیماران مبتلابه فشارخون برگزار می کند. بیماری فشارخون بالا در سال 2020 علت مرگ 9.4 میلیون نفر و 162 میلیون سال ازدست‌رفته عمر خواهد بود. 50% بیماری قلبی، سکته مغزی و نارسائی قلبی به علت فشارخون بالا است.13% کل مرگ‌ها و 40% مرگ بیماران دیابتی ناشی از فشارخون بالا است. تقریباً 4 نفر از هر 10 نفر بالای 25 سال و 9 نفر از هر 10 نفر بالای 80 سال مبتلابه فشارخون بالا هستند.
وی در ادامه بیان داشت؛ غذای ناسالم در 50% موارد، زیادی مصرف نمک در 30% موارد، رژیم غذائی با پتاسیم کم (میوه و سبزی کم) در 20% موارد، نداشتن فعالیت بدنی در 20% موارد، چاقی در 30% موارد و مصرف دخانیات با فشارخون بالا مرتبط هستند.
دکتر نجاریان گفت؛ اغلب افراد دارای فشارخون بالا از بیماری خود مطلع نیستند و تعداد زیادی از افراد مطلع از بیماری خون هم بدون درمان باقی‌مانده‌اند و نسبت زیادی از بیمارانی که درمان می‌شوند هم تحت کنترل نیستند. فشارخون 140/90 میلی‌متر جیوه و بیشتر در صورت عدم درمان سبب آسیب‌های مرتبط با فشارخون بالا ازجمله سکته مغزی، بیماری قلبی، آسیب کلیوی و آسیب چشمی می‌شود.
وی با بیان این نکته که چه‌ باید کرد گفت: مصرف غذاهای فرآوری نشده، مصرف غذاهای با سدیم کم، عدم افزودن نمک به غذا، فعال بودن ازنظر جسمی، حفظ وزن بدن در حد نرمال، مصرف سبزی و میوه فراوان، عدم مصرف دخانیات، پرهیز از استرس، مراجعه سالانه به متخصص برای بررسی ازنظر آسیب‌های قلبی، مغزی و چشمی و کلیوی، انجام آزمایش چربی و قند خون ناشتا از جمله نکات ضروری است.
دکتر نجاریان در ادامه افزود: به‌منظور آشنایی عموم با این بیماری پنهان و اطلاع‌رسانی در خصوص کنترل پرفشاری خون معاونت غذا و دارو تهران فعالیت‌هایی ازجمله استقرار میز اطلاع‌رسانی در ورودی معاونت غذا و دارو، آموزش در مدارس، نصب پوستر و بنر، توزیع بروشورهای مرتبط و انجام غربالگری فشارخون را در برنامه کاری این روز قرار داده است./ق

کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *