محتوای خبری معاونت غذا و دارو

اجلاس مدیران دارویی سراسر کشور برگزار شد

اجلاس مدیران سراسر کشور با هدف هم اندیشی و یکسان سازی سیاست های اجرایی دانشگاه ها با سازمان غذا و دارو برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو تهران؛ اجلاس مدیران دارویی سراسر کشور صبح روز سه شنبه 26 دی 96 در محل سالن اجلاس ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور دکتر اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو و دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و دارو دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این همایش دکتر حاجی محمودی ضمن خوش آمد به مدعوین برگزاری همایش مدیران دارویی را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد خروجی این جلسات بتواند سیاست های اجرایی و عملی صف و ستاد را به یکدیگر نزدیک کند.
دکتر اصغری رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه در خصوص مشکلات و چالش های اجرای طرح تحول سلامت مطالبی بیان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه بودجه اختصاص یافته در سال 97 به دانشگاه ها برای اجرای طرح تحول سلامت مانند سال 96 خواهد بود و همچنین با توجه به تورم متوسط 10 درصد در کشور، باید هزینه اجرای طرح تحول نظام سلامت در دانشگاه ها در سال 97 با حداقل مدیریت هزینه ای 10 درصد انجام شود.
وی مدیریت هزینه را در سطح خرید بخصوص تأکید بر خرید متمرکز و اجرای پروتکل های دارو و ملزومات پرمصرف از جمله راهکارهای در اختیار دانشگاه ها دانست.
دکتر اصغری نظارت بر مصرف داروی ژنریک و تجویز نکردن و تحویل داروی خارج از فهرست توسط معاونت های غذا و دارو را امری مهم و ضروری دانست.
رئیس سازمان غذا و دارو همچنین تقویت و استانداردسازی داروخانه های خصوصی و دولتی را با اجرای طرح پیشنهادی انجمن داروسازان از اولویت های مهم اجرایی سازمان غذا و دارو بیان کرد.
در ادامه دکتر برندگی، مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو به تشریح برنامه های این مدیریت پرداخت و تفویض وظایف ستاد به دانشگاه ها، نظارت بر مراکز عرضه مخدر و مراکز ترک اعتیاد، نظارت بر میزان مطالبات شرکت های پخش و کمبود های دارویی و نظارت بر انجام وظایف مسئولان فنی داروخانه ها را از جمله تاکیدات اجرایی خود در ارتباط با معاونان بیان کرد.
طبق آمار سازمان غذا و دارو، در حال حاضر تعداد 12 هزار داروخانه، 20 هزار دکتر داروساز، 200 شرکت فعال در امر واردات دارو، 59 شرکت پخش سراسری توزیع داروهای انسانی، 130 شرکت فعال در امر تولید داروهای انسانی، 171 شرکت فعال در زمینه تولید مواد اولیه دارویی، تعداد 95 شرکت بازرگانی واردات مواد اولیه دارویی و تعداد 25 شرکت فعال در زمینه تولید داروهای بیولوژیک در کشور وجود دارد و مشغول ارائه خدمات دارویی هستند.
دکتر برندگی افزود:سرانه هزینه کرد دارویی در کشور در سال 2016 برابر 65 دلار بوده است که از میانگین جهانی (140 دلار) کمتر است  و بیان سرانه مصرف غیر منطقی و بالا برای کشور ایران خلاف واقعیت است.
مهندس مهدی زاده مدیرکل امور دارویی استانها نیز در ادامه تنظیم سند نیروی انسانی، تدوین شاخص های ارزیابی بر عملکرد دانشگاه ها و لزوم ارائه گزارش های مستند برای شاخص های تدوین شده هیئت امنا را از ضروریات اجرایی دانشگاه ها بیان کرد.
در ادامه تعداد 9 اداره زیر مجموعه مدیریت امور دارو و مواد تحت کنترل به معرفی ادارات خود و شرح وظایف مربوطه پرداختند.
موارد زیر از جمله اهم بیانات و مطالبات سازمان غذا و دارو از دانشگاه های علوم پزشکی بود.
- انجام PMQC دارو و ملزومات پزشکی
- نظارت بر امحاء دارویی
- نظارت بر دارو و مکمل ورودی به کشور از طریق پست و مسافری به خصوص برای دانشگاه های ناظر بر گمرکات، پست و مبادی ورودی مسافر
- رسیدگی سریع به شکایات دارویی
- نظارت بر طرح کنترل اصالت و رهگیری و ردیابی کالاهای سلامت و قاچاق اقلام مربوطه
- نظارت موثر بر شرکت های پخش دارویی
- نظارت بر ملزومات دارویی از جمله محصولات ضد عفونی کننده ژل های تزریقی، محصولات مزوتراپی و ....
- همکاری دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی در مطالعات بیواکی ولانسی و هم ارزی زیستی دارویی

در ادامه برنامه مدیران دارو در قالب 4 کارگروه مطالب و مشکلات مربوط به حوزه خود را جمع بندی نموده و در انتهای جلسه دبیر هر کارگروه به بیان اهم مشکلات پرداخت از جمله اهم مطالب و خواسته های دانشگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.
- بازنگری دقیق و سریع آیین نامه و ضوابط داروخانه ها
- تدوین شیوه نامه برخورد با تخلفات داروخانه ها و شرکت های پخش
- تدوین شیوه نامه های تشویقی برای داروخانه های با عملکرد خوب
- تدوین شیوه نامه نحوه امحاء اقلام دارویی تاریخ گذشته و نحوه تامین منابع مالی مربوطه
- تشکیل کارگروه حقوقی به منظور بررسی نظرات و اراء صادر شده در دیوان عدالت اداری و بیان و بررسی حقوقی موضوع
- تعریف میزان فروش متعارف و نامتعارف در داروخانه ها به هدف برخورد با تخلفات داروخانه ها و شرکت های پخش
- پیگیری میزان مطالبات شرکت های دارویی و توجیه همه شرکت ها به منظور قبول اوراق در ازای مطالبات نقدی خود
- در اختیار قرار دادن داروهای خاص و داروهای بیمارستانی برای شرکت هایی که تعاملات کاری موثر با دانشگاه ها و معاونت های غذا و دارو دارند.
- عدم توزیع انحصاری داروها به خصوص داروهای خاص برای شرکت های دارویی به جهت تعامل بهتر با شرکتهای پخش
- تقویت بخش خدمات دارویی بیمارستانی و ضرورت تشکیل بخش در همه بیمارستان ها به هدف صرفه جویی و اجرای پروتوکل های دارویی و ملزومات پزشکی
- ضرورت تفکیک حساب دارو و ملزومات پزشکی در سطح بیمه و دانشگاه ها

همچنین بنا به اظهارات مطرح شده در جلسه صرفا 25 درصد کمبودهای دارویی اعلام شده دانشگاه ها به علت کمبود بوده و سایر موارد به علت های دیگر مانند تجویز داروی برند، تجویز داروهای خارج از فهرست و بدهی به شرکت های پخش است.
توضیح اینکه این اجلاس به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حضور مدیران دارویی سراسرکشور برگزار شد.

کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر