محتوای خبری معاونت غذا و دارو

در همایش روز جهانی غذا:

استقرار غرفه کمپین اصالت قطب 10آمایش کشوری

استقرار غرفه کمپین اصالت قطب 10آمایش کشوری جهت آشنایی و تبلیغ برچسب کنترل اصالت کالا در همایش روز جهانی غذا سازمان غذا و دارو برپا شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو تهران، دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و دارو دانشگاه، 23 مهر 96 در حاشیه مراسم روز جهانی غذا که در سالن بین المللی صدا و سیما برگزار شد در خصوص برپایی و استقرار غرفه کمپین اصالت قطب 10آمایش کشوری افزود: سازمان غذا و دارو برنامه ای ترتیب داده تا افرادیکه منتخب بودند بعنوان حامیان سلامت تقدیر شوند.
وی گفت: وزیر محترم بهداشت، درمان و اموزش پزشکی نیز در سخنان خود در این همایش در خصوص ادامه سیاست های سازمان غذا و دارو و تاکید بر ادامه آن سیاستها سخنرانی کردند.
معاون غذا و دارو دانشگاه تصریح کرد: در طی چهار سال دولت گذشته نزدیک بر 420هزار تن روغن پالم را توانسته کم کند و نصب برچسب اصالت کالا بر روی تمامی محصولات وارداتی آرایشی- بهداشتی و غذایی اجباری شده است.
دکتر حاجی محمودی در خصوص استقرار غرفه کمپین اصالت افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز کمپینی در جهت آشنایی و تبلیغ برچسب کنترل اصالت کالا راه اندازی کرده است که در آن فراخوانی از هنرمندان کل کشور زده شده و آثار انها در غرفه کمپین اصالت قطب 10آمایش کشوری نمایش داده شده است.
وی همچنین در خصوص برچسب کنترل اصالت کالا یادآور شد: از نظر سازمان غذا و دارو و دانشگاههای علوم پزشکی، برچسب کنترل اصالت نوعی وسیله یونیک بوده برای تشخیص کالای قاچاق از کالای اصلی.
معاون غذا و دارو دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: نظر ما بر این است که کالای تقلبی و قاچاق با هم متفاوت بوده و در خیلی از موارد که کالاها به اسم قاچاق در سطح عرضه بعنوان کالای تقلبی توزیع می گردد، با عنوان کالای اصیل در زیر پله ها ساخته شده که خصوصیات کالای اصیل را هم ندارند.

هيچ كالاى وارداتى وجود ندارد كه برچسب اصالت سلامت نداشته باشد
دکتربهروز ‌جنت، مدیر کل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در همایش ملی روز جهانی غذا گفت: استفاده از برچسب نشانگر تغذیه صددرصد اجرایی شده است اما در بازار هنوز به طور کامل از برچسب جدید استفاده نمی‌شود.هيچ كالاى وارداتى وجود ندارد كه برچسب اصالت سلامت نداشته باشد.
وى عنوان كرد: براى كنترل اصالت و سلامت موادغذايى نظام رهگيرى رديابى كه با برچسب سلامت آن را مى شناسند، ايجادكرديم و هيچ كالاى وارداتى با مجوز ورود و مورد تاييد وجود ندارد كه برچسب اصالت سلامت نداشته باشد و اگر محصولى برچسب نداشت مورد تاييد سارمان غذا و دارو نيست.
دکتر جنت در ادامه نیز از شناسنامه‌دار شدن كشاورزان و زمين‌هاى كشاورزى با كمك وزارت جهادكشاورزى خبر داد و گفت: درگام اول محصولات پرمصرف غذايى توليدى در كشور شناسنامه‌دار مى شوند.

قاچاق مواد غذایی یکی از گرفتاری های وزارت بهداشت در حوزه غذای سالم
سید حسن قاضی هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه همایش غذا و دارو گفت: یکی از ماموریت های اصلی ما تشخیص غذا یسالم است و با توجه به اینکه مردم ما را امانتدار خود می دانند باید همه تلاشمان را در زمینه تحویل غذای سالم به کار ببریم .
وی تصریح کرد: بخشی ازتوزیع غذای سالم به عهده وزارت بهداشت بوده و بخش دیگر به عهده وزارت کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در این زمینه ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز از دیگر سازمانهای مربوط به توزیع غذای سالم در کشور است.
هاشمی‌ با بیان اینکه قیمت بین‌المللی‌ گندم نصف‌ قیمت خرید این محصول به وسیله دولت است ادامه داد: مردم به شایعات توجهی نکنند زیرا وزارت بهداشت به طور کامل در توزیع موادغذایی‌ سالم در سطح کشور نظارت و کنترل دارد اما یک مشکلی‌ که در زمینه موادغذایی‌ وجود دارد لبنیات‌ سنتی غیرقانونی‌ است که متأسفانه وزارت بهداشت و من رابط‌ غذایی‌ ندارند که با این مسئله برخورد کنم.
وی همچنین در خصوص برخی مواد مانند پالم‌  که به صورت قاچاق غذا وارد کشور می‌شوند گفت: باید یک مرتبه این کار ریشه‌کن شود و این گردهمایی‌ها نیز به همین منظور انجام می‌شود اما باید اثراتش‌ در جامعه با سرعت‌ بیشتر‌ نمایان‌ شود.
هاشمی عنوان کرد: دولت مکلف‌ شده است تا با همکاری شورای عالی سلامت غذا، روغن‌هایی که میزان ترانس آنها بالا است را به صفر‌ رسانده و این کار طی چند سال آینده انجام می شود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه‌ کم کردن میزان شکر در غذای مردم به خاطر عادت کردن آنها به چنین ذائقه‌ای کمی با مشکل روبرو است اظهار کرد: مبارزه با قاچاق غذا کمک بزرگی در حفظ سلامتی جامعه می‌کند‌، متأسفانه از مو‌اردی غلات و برنج به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و همین مسئله کار ما را با کمی مشکل روبرو‌ کرده است، من حد‌سم این است که گندم نیز از راه قاچاق‌ وارد کشور می‌شود.

کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر