محتوای خبری معاونت غذا و دارو

اولین همایش داروسازی بیمارستانی برگزار شد

اولین همایش داروسازی بیمارستانی باهدف ارتقا خدمات داروسازی در عرصه بیمارستانی، اقتصاد داروخانه‌های بیمارستانی و خدمات داروسازان در بیمارستان‌ها برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، اولین همایش داروسازی بیمارستانی به همت سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان ایران، اول دی 95 در سالن خلیج‌فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
در ابتدای همایش، دکتر کاظمی دبیر اجرایی در خصوص جایگاه داروسازان گفت: مهم‌ترین مسئولیت داروسازان اطمینان از خالص و بدون آلودگی بودن فرآورده‌های دارویی است.
وی همچنین اظهار داشت: مطابق استانداردهای روز دنیا، توزیع و مصرف دارو برای بیماران بستری در مراکز درمانی باید تحت نظارت و کنترل داروسازان آموزش‌دیده باشد تا مواردی چون تداخلات دارویی، بررسی حساسیت‌های ناشی از استفاده داروها و همچنین ثبت و گزارش عوارض داروها به‌درستی صورت پذیرد.
دکتر ایزدپناه دبیر علمی همایش نیز افزود: خوشبختانه با اجرای طرح تحول در نظام سلامت، اهمیت نقش دارو و تجهیزات پزشکی در فرآیند درمان بیماران بستری و به‌تبع آن نقش تأثیرگذار داروسازان بیمارستانی در ارتقا بهره‌وری، ایمنی دارویی، کاهش خطاها و عوارض دارویی بیش‌ازپیش تبیین شده است.
وی یادآور شد: امروزه نگاه نظام سلامت در دنیا بیمار محور شده است و در همین راستا خدمات و مراقبت‌های دارویی در بیمارستان دچار تحولات چشمگیری شده است که این تحولات نقش داروساز را از وضعیت سنتی خارج و انتظارات بیماران را تغییر داده است.
دکتر دیناروند معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو نیز در ادامه سخنرانی افزود: ارائه خدمات باکیفیت و اثربخش سلامت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حکومت و دولت‌ها است و در کشور ما نیز ابلاغ سیاست‌های کلان سلامت و اجرای طرح تحول نظام سلامت توسط وزارت بهداشت می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ ارائه خدمات سلامت باشد.
وی همچنین اظهار داشت: دارو و ملزومات و تجهیزات مصرفی بیماران از ارکان مهم چرخه سلامت و درمان بیماران است و نقش داروسازان کشور در زنجیره خدمات سلامت انکار ناشدنی است.
دکتر دیناروند یادآور شد: حوزه داروسازی بیمارستانی در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و حضور و نقش‌آفرینی داروسازان در بیمارستان‌ها، جلوگیری از وقوع خطاهای دارویی و تنوع خدمات قابل‌ارائه توسط داروسازان ازجمله مواردی است که در سال‌های اخیر موردتوجه زیادی قرارگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: آمار و ارقام دارویی نشان می‌دهد، مصرف دارو به قیمت واقعی در طی سه سال گذشته 2 تا 3 درصد افزایش‌یافته است و باید گفت که با توجه به این آمار، توانسته‌ایم در بیمارستان‌ها هزینه‌های گران‌قیمت دارو را کنترل کنیم.
خبر و عکس:پریسا کریمی


خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر