محتوای خبری معاونت غذا و دارو

با حضور مسئولین استانی نشست خبری در دانشگاه برگزار شد

به مناسبت روز جهانی غذا، نشست خبری در سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

گالری عکس  
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، در نشست خبری که همزمان با آغاز هفته جهانی غذا، روز شنبه 24 مهر سال 95 در سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، دکتر حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه، ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در جلسه گفت: روز جهانی غذا در ایران با عنوان هفته جهانی غذا نامگذاری شده که در هر حال به سلامت غذایی جامعه مرتبط است.
در این نشست خبری، دکتر جعفریان رییس دانشگاه در پاسخ به این پرسش که "وضعیت غذای سالم در تهران چگونه است و چقدر به شهروندان تهران اطمینان می‌دهید که آب و غذایی که استفاده می‌کنند سالم است؟" گفت: در مورد غذا دو قسمت وجود دارد، اول اینکه ازنظر آلودگی مشکلی نداشته باشد. در این میان وقتی مردم از اماکن رسمی مواد غذایی را تهیه کنند، نشانه ای از سالم بودن غذا است. دومین نشانه غذای سالم این است که ازلحاظ جسمی سالم باشد، یعنی نمک اضافه و شیرینی زیاد نداشته باشد و سرخ‌کرده نباشد.
رییس دانشگاه بیان داشت: طبق آمار، میزان مصرف نمک و شکر در کشور ما بالاتر از مقداری است که باید باشد. در این میان، مطالعه لیبل محصول موضوع جدی و مهمی است که خود مردم باید آن را کنترل کنند.
وی ادامه داد: ضوابطی که سازمان غذا و دارو برای مثال برای محصول نوشیدنی نوشابه طراحی کرده است، باید طبق استاندارهای جهانی باشد. مثلاً در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای اضافه کردن شکر به نوشیدنی‌ها سقف بخصوصی وجود دارد که در کشور ایران نیز به سمت اصلاح می‌رود. لازم است مردم نیز به این موارد توجه کنند و با کنترل مصرف خود در مورد عوامل موثر در بروز بیمارهای غیر واگیر مانند نمک، چربی‌های ناسالم و شکر، ما را در بالا بردن سطح سلامت جامعه یاری کنند.
در ادامه این نشست خبری، دکتر حاجی میراسماعیل سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان این که "کم‌تحرکی و وجود غذاهایی بانمک بالا از مسائل جدی کشور است" گفت: بهتر است در این خصوص به‌صورت گروهی در سازمان‌ها، مسئله تحرک نمادین برگزار شود تا از این معضل کم‌تحرکی و بیماری‌های غیر واگیر، جامعه ما مصون بماند. بدین طریق با کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی مانع از مرگ زودرس افراد در جامعه می شویم.
دکتر شریعتی معاون بهداشتی دانشگاه در خصوص آب سالم به دو استاندارد اشاره کرد و افزود: اولین مورد در مورد آب سالم این است که مصرف آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت موجب بیماری نشود، دوم اینکه گوارا باشد و طعم، بو، مزه و رنگ نداشته باشد. خوشبختانه آب شهر و روستایی استان تهران، با نظارت دقیق همکاران وزارت بهداشت در واحدهای مختلف و فعالیت‌های دقیق و مجدانه شبانه‌روزی از سلامت کامل برخوردار است. به همین خاطر مردم تهران می‌توانند آب تهران را با خیال راحت استفاده کنند.
در بخشی دیگر از این نشست خبری، دکتر شهریور سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگي استانداری تهران گفت: با تغییرات آب و هوایی که در جهان وجود دارد، کشور ایران در وضعیت بسیار خطرناک خشک‌سالی خواهد بود. پس لازم است ضمن در نظر گرفتن کلیت موضوع آب در استان تهران، به مساله فرونشست آب در سطح تهران نیز توجه کنیم. از همه خبرنگاران خواهشمندیم با اطلاع رسانی درست در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب، مردم را آگاه کنند و در این مورد تذکر دهند تا مجبور نشویم از چاه‌های آبی که دارای املاح زیادی به‌خصوص نیترات هستند، به آب مصرفی تزریق کنیم. به‌ویژه در جنوب غرب تهران با یادآوری و تأکید به مردم در رعایت و صرفه‌جویی، مصرف آب را کنترل کنیم تا از آب‌هایی که فلزات کمتری دارند استفاده کنیم.
وی بیان داشت: موضوع دیگر جامعه ما، جامعه سالمندی است. وقتی جامعه‌ای رو به سالمندی می‌رود و بحث پیشگیری مطرح نباشد، (به عنوان مثال، پیشگیری از مخاطرات روغن پالم، کم‌تحرکی و اضافه‌وزن)، در آینده کسر زیادی از سرانه ملی ما باید در حوزه سلامت و درمان مصرف شود. اگر پیشگیری را جدی بگیریم، کمتر با هدر رفتن سرانه ملی و سلامت ملی کشور روبرو خواهیم شد.
دکتر شهریور افزود: ما نمایندگان و فرمانداری‌های سراسر شهرستان‌ها با کمک حوزه غذا و دارو باید به‌ عنوان دیده بانان مشرف بر جامعه درصدد ایجاد جامعه‌ای شاد و سالم و عاری از هرگونه بیماری و هم سطح با استاندارهای جهانی در حوزه سلامت باشیم. در این میان، اگر موضوعی مرتبط با سلامتی در سطح استان تهران مطرح باشد، استانداری این قول را می دهد که پیگیری و پیشگیری شود و مردم تردید نداشته باشند که پیگیری خواهیم کرد.
توضیح این که در این نشست خبری، خبرنگاران رسانه های متعددی همچون دنیای اخبار، روزنامه 19دی، باشگاه خبرنگاران، رادیو سلامت، هفته نامه سلامت و رادیو سلامت حضور داشتند و پرسش های خود درزمینه های مختلف حوزه سلامت با محوریت هایی همچون مواد خوراکی، آشامیدنی، کالاهای سلامت‌محور و قاچاق مطرح کردند که پاسخ‌های لازم از سوی مسئولین داده شد. رئیس دانشگاه، معاون غذا و دارو و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری تهران، رئیس آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران و مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران از مسئولینی بودند که در این نشست خبری حضور داشتند.
خبر: خدیجه آب پر

تهیه کننده: