محتوای خبری معاونت غذا و دارو

برپایی مراسم همایش روز جهانی غذا به همت معاونت غذا و دارو

همایش یک ‌روزه با هدف ایمنی غذا، اصلاح الگوی مصرف و رفتارهای تغذیه‌ای توسط معاونت غذا و دارو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، در این همایش که با پذیرایی صبحانه سالم (شیر و پنیر کم چرب، نان کامل و سبوس دار، خرما، عسل و سبزیجات تازه) در بین کارکنان معاونت و ستاد مرکزی شروع شد، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا...مجید، دکتر حسینی مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خصوص ایمنی غذا و ضرورت اصلاح الگوی مصرف روزانه از نظر میزان نمک، شکر، اسیدهای چرب ترانس و .... سخنرانی کرد.
در ادامه این همایش دکتر حاجی محمودی ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، آرزوی سلامتی برای حاضرین و تشکر از حضور روسا و مدیران حاضر در جلسه به بیان برنامه‌های انجام‌شده توسط مدیریت  نظارت بر مواد غذایی این معاونت در هفته جهانی غذا پرداخت.
وی برخی از برنامه های این معاونت را شامل نواختن زنگ صبحانه سالم در مدرسه توحید شهرری، بازدید از بوفه های بیمارستانهای تحت پوشش و برگزاری جلسات آموزش عمومی در مدارس و ایستگاه مترو در خصوص چراغ راهنمای تغذیه ای و نحوه تعیین اصالت کالا ذکر کرد.
ایشان در ادامه به بیان شرح فعالیت های جاری مدیریت نظارت بر مواد غذایی و آزمایشگاه کنترل معاونت، همچنین ذکر جزئیات آماری پرداخت و از زحمات همکاران این دو حوزه تشکر نمود.
بیان جزئیات برنامه کنترل سطح عرضه محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی (PMS)، پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی، آموزش مسئولین فنی و .... از دیگر نکات مطرح شده توسط دکترحاجی محمودی بود.
وی همچنین با بیان احراز رتبه برتر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت در بین تمامی دانشگاه های علوم پزشکی به بیان توانمندی های آزمایشگاه در خصوص پایش میزان سموم، فلزات سنگین، سموم قارچی، آلودگی های میکروبی و سایر پارامترهای فیزیک وشیمیایی پرداخت.
معاون غذا و داروی دانشگاه در پایان از تمامی حاضرین و جامعه دانشگاه جهت شرکت گسترده در مراسم جهانی روز غذا در تاریخ شنبه 25 مهرماه واقع در سالن اجلاس سران دعوت کرد و بازدید از غرفه این معاونت را به منظور هم افزایی بیشتر و دریافت دیدگاه مخاطبان پیشنهاد نمود.
در ادامه دکتر سیاسی رییس دانشکده علوم تغذیه عنوان کرد: علیرغم سپری شدن بیش از سه دهه از شروع برنامه‌های جامع مراقبت‌های اولیه بهداشتی، سرمایه‌گذاریهای وسیع در خصوص یارانه مواد خوراکی، برنامه گسترده تنظیم خانواده، افرایش نسبت باسوادی در بزرگسالان، هنوز در کشورمان بیش از چهل میلیون نفر در معرض مشکلات سلامتی می‌باشند که این امر باعث کاهش توانایی‌های جسمی و ذهنی افراد شده  و مسبب ایجاد بسیاری از بیماری های مزمن و درنهایت مانع توسعه ملی کشور خواهد بود.
وی گفت: ریشه اصلی این مشکلات را باید در حمایت از کشاورزان و شکستن چرخه فقر در میان روستاییان یافت.
دکتر حسین رضایی زاده، رییس دانشکده طب سنتی به بیان دیدگاه‌های مشترک علمی بین فقه ایرانی و دنیای جدید در عرصه علم پزشکی و خصوصاً تغذیه پرداخت و گفت: یکی از موضوعات مهمی که طب سنتی به آن می‌پردازد موضوع غذا داروهاست که نگاه به این موضوع توجه به تغذیه، پیشگیری و ارتقاء سطح سلامت را به دنبال خواهد داشت.
در ادامه این همایش دکتر سعید حسینی عضو هیات علمی دانشکده تغذیه گفت: بیشتر مرگ‌ومیر و بیماری‌ها در جهان به علت تغذیه ناسالم است و اگر بخواهیم از این موضوع جلوگیری کنیم باید راهنمای تغذیه درست برای مردم قرار دهیم. برای سلامتی افراد جامعه، تنها داشتن رشته پزشکی و تغذیه، کافی نیست و باید از سایر رشته‌ها و هم افزایی و همگرایی بین متخصصان نیز استفاده نمود.
در پایان پانل اصول تغذیه و برچسب‌گذاری، توسط دکتر حاجی محمودی، دکتر امینی، دکتر حسینی و کارشناسان این معاونت برگزار گردید و مباحث مطرح شده با حاضرین در همایش به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد.
همایش روز جهانی غذا با حضور دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و دارو، دکتر هدایت حسینی مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، دکتر سیاسی رییس دانشکده علوم تغذیه، دکتر حسین رضایی زاده رییس دانشکده طب سنتی، دکتر تهمینه اکبرزاده مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و دکتر امینی مدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی چهارشنبه 22 مهرماه 94 در طبقه همکف سازمان مرکزی دانشگاه برگزار گردید./ق







کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر