محتوای خبری معاونت غذا و دارو

به همت معاونت غذا و دارو تهران:

برگزاری جلسه آموزشی به مناسبت هفته سلامت در دبیرستان نرجس

با همکاری معاونت غذا و دارو تهران باهدف آگاه‌سازی در مورد برچسب نشانگر رنگی تغذیه‌ای، شناسه و برچسب‌های ره‌گیری کنترل اصالت، مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک و عواقب آن و عوارض مصرف مکمل‌های ورزشی قاچاق و تقلبی به مناسبت سلامت در دبیرستان دخترانه نرجس جلسه آموزشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو تهران، به مناسبت جلسه آموزش سلامت و ایمنی کالاهای سلامت‌محور و نشانگر رنگی تغذیه‌ای به‌منظور آشنایی با اصالت کالاهای سلامت‌محور، مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک و عواقب آن و عوارض مصرف مکمل‌های ورزشی قاچاق و تقلبی در دبیرستان دخترانه نرجس، با حضور دکتر نجاریان مشاور اجرایی معاونت غذا و دارو تهران برگزار شد.
در ابتدای مراسم دکتر نجاریان مشاور اجرایی معاونت غذا و دارو در خصوص هفته سلامت گفت: هفته سلامت هرسال از ابتدای اردیبهشت‌ماه برابر با سالگرد تأسیس سازمان جهانی بهداشت (WHO) و تصویب اساسنامه این سازمان در سال 1948، گرامی داشته می‌شود و هرسال یک پیام بهداشتی برای این گرامیداشت انتخاب می‌شود. امسال نیز این هفته با شعار «مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به‌سوی پوشش همگانی سلامت» برگزار می‌شود.
دکتر پریا عطایی کارشناس دارویی در این جلسه آموزشی به تعریف آنتی‌بیوتیک‌ها، موارد مصرف آن‌ها، علل ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها، عواقب مقامت آنتی‌بیوتیکی و روش‌های پیشگیری از ایجاد این مقاومت پرداخت.
وی افزود: دوز درمان آنتی‌بیوتیک باید تکمیل شود و در صورت احساس بهبودی در روزهای اولیه دارو خودسرانه توسط بیمار نباید قطع گردد.
کارشناس دارویی ادامه داد: هرگز آنتی‌بیوتیک باقيمانده را براي نوبت بعد ذخيره نكنيـد و هرگز آنتی‌بیوتیک خود را بـراي فـرد ديگري نيز تجويز نكنيد.
دکتر عطایی براي جلوگيری از گسترش عفونت‌های مقاوم راهکارهایی آن پیشنهاد داد و افزود: مؤثرترين راه جلوگيري از انتشار عفونت‌ها شستن دست‌ها است.
در ادامه دکتر مجدی نسب قائم‌مقام اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو به ارائه مطالبی در خصوص انواع مکمل‌های ورزشی، انواع پودرهای بدن‌سازی و داروهای مدر، عوارض داروهای استروئیدی پرداخت.
وی همچنین به معرفی عوارض مکمل‌های پروتئینی ازجمله عوارض گوارشی (پروتئین وی و کازئین)، افزایش وزن به شکل غیرسالم، اثر بر قند و فشارخون، تشکیل سنگ کلیه، هیدراته شدن بدن و معیوب شدن کلیه‌ها، پوکی استخوان، ریزش مو، آسیب کبدی و افزایش غلظت فلزات سنگین در خون پرداخت.
و در پایان به سایر مخاطرات ناشی از اقسام قاچاق مانند حاوی ترکیبات شیمیایی، تقلب (پودر مهتابی سوخته به‌جای کراتین)، خطر بیوتروریسم و اضافه کردن موادی مثل کارتون (به مکمل‌های چاق‌کننده جهت افزایش وزن) اشاره کرد.
در ادامه این جلسه آموزشی، مهندس یحیی پور کارشناس و نماینده اداره نظارت بر مواد خوراکی آشامیدنی و آرایشی، بهداشتی معاونت غذا و دارو تهران به ارائه توضیحاتی پیرامون مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی پرداختند و نکات مهمی را در هنگام خرید محصولات غذایی وارداتی و تولیدات داخلی باید به آن‌ها توجه کرد، بیان کردند. 
مهندس یحیی پور در خصوص برچسب ره‌گیری اصالت کالا (برچسب کنترل اصالت و سلامت فرآورده‌های سلامت‌محور) گفت: یکی از شاخص‌های بررسی اصالت فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی آماده مصرف (فرآیند شده) وارداتی نظیر شکلات، بیسکویت، آدامس، انواع کرم، شامپو، رنگ مو، خمیردندان و سایر محصولات، ابزاری جهت نظارت مردمی بر محصول مصرفی و ایجاد ارتباط بین مصرف‌کنندگان و مراجع تائید کننده جهت تضمین اصالت و سلامت کالا است.
توضیح این‌که در این جلسه، در مورد حداقل اطلاعاتی که هر شهروند باید داشته باشد، شامل نام و نام تجاری محصول، نام و کشور تولیدکننده، تاریخ تولید، انقضاء و سری ساخت محصول که شماره هفت‌رقمی با فرمت شبیه 14498/34، پروانه بهداشتی ورود، مواد تشکیل‌دهنده، برچسب نشانگر رنگی تغذیه‌ای، آرم سازمان غذا و دارو و علامت استاندارد ایران، آموزش داده شد.
 
کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر