محتوای خبری معاونت غذا و دارو

به همت معاونت غذا و دارو

برگزاری جلسه آموزشی خودمراقبتی، نشانگر رنگی تغذیه ای و تغذیه سالم در سرای محله جمال زاده

جلسه آموزشی باهدف افزایش آگاهی عموم مردم در خصوص خودمراقبتی، نشانگر رنگی تغذیه ای و تغذیه سالم در سرای محله جمال زاده توسط معاونت غذا و دارو برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، جلسه آموزشی باهدف افزایش آگاهی عموم مردم در خصوص خودمراقبتی، نشانگر رنگی تغذیه ای و تغذیه سالم روز سه شنبه 5 آذر 98  برگزار شد.
مهندس بیتا نافعی کارشناس نظارت و پایش فرآورده های سلامت معاونت غذا و دارو در خصوص نقش تغذیه و سبک زندگی سالم در پیشگیری از دیابت به ارائه نکاتی برای داشتن بشقاب غذای بهتر  پرداخت.
وی در ادامه در خصوص انتخاب بشقاب غذایی مناسب نظیر افزایش مصرف میوه ها و سبزی ها، کاهش مصرف شیرینی ها و چربی ها و استفاده از لبنیات کم چرب و غلات سبوس دار نکاتی را گفت.
کارشناس نظارت و پایش فرآورده های سلامت معاونت غذا و دارو توصیه هایی در خصوص دریافت کالری متعادل و راه هایی برای کنترل وزن از جمله آهسته غذا خوردن، مصرف وعده ها و میان وعده های غذایی به طور منظم، کوچک کردن بشقاب غذایی و اهمیت آهسته غذا خوردن عنوان کرد.
مهندس نافعی با اشاره  به علائم تشنگی و گرسنگی و مصرف بیشتر آب با راهکارهایی نظیر در دسترس قرار دادن آب آشامیدنی، مزه دار کردن آب با آب میوه طبیعی و یا همراه با تخم شربتی یا خاکشیر و همچنین کاهش مصرف قند و نمک و آزمایشات دوره ای پرداخت.
وی  افزود: سبک زندگی خود را در جهت ارتقای سلامتی اصلاح کرده و فعالیت بدنی را در زندگی خود بگنجانید  و همچنین درخصوص خرید آگاهانه با شناخت نشانگر رنگی توصیه هایی را ارائه کرد.
کارشناس نظارت و پایش فرآورده های سلامت معاونت غذا و دارو توضیحات لازم در خصوص آشنایی با نحوه برچسب خوانی مواد غذایی و استفاده از نشانگر رنگی، نکات مهمی که هنگام خرید محصولات غذایی باید به آن‌ها توجه کرد، حداقل اطلاعات که باید بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی تولید داخل به زبان فارسی نوشته‌شده باشد و اینکه الصاق برچسب کنترل اصالت و سلامت کالا بر روی محصولات سلامت‌محور شرط لازم بوده اما کافی نیست و لازم است مصرف‌کنندگان پس از خرید کالا نسبت به استعلام کد شانزده رقمی مربوطه اقدام نمایند؛ به مراجعه‌کنندگان ارائه شد.
وی افزود: نشانگرهای رنگی تغذیه ای که بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی مشاهده می شود، در واقع یک راهنمای سریع است که با هدف افزایش آگاهی مصرف کنندگان، اصلاح الگوی مصرف و به منظور ارتقاء سلامت جامعه برروی برچسب محصولات غذایی و آشامیدنی درج می شود.
مهندس نافعی تصریح کرد:با توجه به خطرات مصرف بی رویه نمک، چربی و قند در سلامت انسان، نشانگر رنگی بر اساس میزان چربی کل، اسیدهای چرب ترانس، میزان قند و نمک (کلرید سدیم) در هر سهم ماده غذایی یا 100 گرم یا میلی لیتر ماده غذایی، طراحی شده است. همچنین بر روی این برچسب اطلاعاتی از قبیل میزان انرژی یا کالری موجود در صد گرم از محصول نشان داده می شود. در این برچسب از سه رنگ قرمز (زیاد)، نارنجی (متوسط)و سبز (اندک) استفاده شده است
وی خاطر نشان کرد: با توجه به تنوع مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب نشانگر رنگی این امکان را به مصرف کننده می‌دهد تا ماده غذایی مناسب و کم خطرتری را انتخاب کند .
دکتر پریا عطایی کارشناس دارویی اداره نظارت و پایش فرآورده های سلامت معاونت غذا و دارو در خصوص خودمراقبتی گفت: خود مراقبتی فرآیندی است که در آن افراد غیرماهر با اتکای به خود در ارتقای سلامت خود، پیشگیری از بیماری ها، تشخیص بیماری ها و درمان آن در اولین سطح منابع بهداشتی در سیستم مراقبت از سلامت عمل می کنند.
وی با تاکید بر افزایش اهمیت خود مراقبتی و خود درمانی گفت: افزایش مراقبتی از خود به دلیل عوامل مختلفی است؛ که این عوامل شامل عوامل اجتماعی اقتصادی، شیوه زندگی، دسترسی سریع به داروها، مدیریت بهتر برخی بیماری ها از طریق خود مراقبتی و  سلامت عمومی و عوامل محیطی است.
دکتر عطایی به موضوع خود درمانی اشاره کرد و گفت: خوددرمانی انتخاب و استفاده از داروها توسط افراد برای درمان بیماریها یا علائمی است که خود فرد تشخیص داده است و خودرمانی یکی از موارد خود مراقبتی است.
 وی همچنین پیامدهای مثبت و منفی خود درمانی را تشریح کرد و افزود: تسهیل استفاده از مهارت های بالینی، افزایش دسترسی به دارو، امکان کاهش هزینه های دارویی تجویز شده همراه با برنامه های سلامتی با بودجه عمومی از پیامدهای مثبت و تشخیص نادرست، عدم شناخت خطرات غیرمعمول دارویی، عوارض جانبی غیر معمول اما شدید، عدم تشخیص موارد منع مصرف، تداخل،  هشدارها و اقدامات احتیاطی، تشخیص این مسئله که این دارو قبلاً تحت نام دیگری گرفته شده است ، ممکن نیست، عدم گزارش خوددرمانی اخیر به پزشک ( تداخل خطرناک/ مصرف دو داروی همزمان)، تشخیص غلط و یا عدم گزارش عوارض جانبی دارویی، استفاده از شکل دارویی نامناسب، استفاده از دوز بیش از حد درمانی، استفاده طولانی مدت، خطر وابستگی و سوءاستفاده، تداخل غذا و دارو و نگهداری در شرایط نادرست یا بیشتر از مدت ماندگاری توصیه شده از پیامدهای منفی خوددرمانی است.
در ادامه درخصوص نشانه های خطر و موارد مراجعه به پزشک در بیماری های رایج مطالبی را عنوان کرد.
 دکتر عطایی در خصوص داروهای آنتی بیوتیکی افزود: آنتی بیوتیک ها مانع از رشد میکروب ها شده و یا آنها را از بین می برند، هر آنتی بیوتیک بر روی یک یا تعداد خاصی از میکروب ها اثر میکند و اشکال دارویی متفاوتی از آنتی بیوتیک ها مورد استفاده قرار میگیرند که می توان به قرص ها، پماد ها و آمپول ها اشاره کرد.
کارشناس دارویی اداره نظارت و پایش فرآورده های سلامت معاونت غذا و دارو در خصوص اینکه آنتی بیوتیک ها چه زمانی بی تاثیر هستند اظهار داشت: آنتی بیوتیک ها بر عفونت هایی که عامل آنها ویروس باشد موثر نیستند و مثال هایی از بیماری هایی که آنتی بیوتیک ها روی آنها موثر نیستند می توان به سرماخوردگی معمولی، انفولانزا چون علت بوجود آمدن آن ویروس ها هستند، اکثر گلودردها به جز گلو درد چرکی که با معاینه پزشک قابل تشخیص است و اکثر سینوزیت ها و اکثربرونشیت های حاد (عفونت راههای هوایی) عامل ویروسی دارند؛ اشاره کرد.
 وی همچنین به باور نادرست، چرا باید آنتی بیوتیک را فقط با تجویز پزشک مصرف کنیم، مقاومت آنتی بیوتیکی، عوامل ایجاد کننده مقاومت آنتی بیوتیکی، عواقب مقاومت آنتی بیوتیکی، معایب و مزایای هریک از راه های تزریق، عوارض عمومی تزریق، عوامل مؤثر بر انتخاب شکل دارویی توسط پزشک، باورهای غلط در مورد داروهای تزریقی، نقش داروساز در خود مراقبتی وخوددرمانی و مشاوره تلفنی با  دکتر داروساز اشاره و به معرفی مرکز اطلاعات دارو پزشکی سیزده آبان به شماره 82101 و مرکز اطلاعات دارویی وزارت بهداشت به شماره 1490 پرداخت.

خبرنگار: سمیه رنجبر

عکاس: مرتضی ابراهیمی

کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر