محتوای خبری معاونت غذا و دارو

برگزاری جلسه آموزشی در سرای محله جمالزاده به همت معاونت غذا و دارو

جلسه آموزشی باهدف افزایش آگاهی عموم مردم در خصوص آشنایی با خوددرمانی و مصرف متناسب و آگاهانه نمک طعام در سرای محله جمالزاده توسط معاونت غذا و دارو برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، جلسه آموزشی باهدف افزایش آگاهی عموم مردم در خصوص در خصوص آشنایی با خوددرمانی و مصرف متناسب و آگاهانه نمک طعام روز سه شنبه 1 بهمن 98 در سرای محله جمالزاده برگزار شد.
در این جلسه مهندس بیتا نافعی کارشناس نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو در خصوص مصرف آگاهانه نمک و آشنایی با انواع نمک‌های رایج در سطح عرضه توضیحاتی ارائه داد.
وی در ادامه در خصوص آشنایی با منابع رایج نمک دریافتی در طی روز از طریق منابع خوراکی و آشامیدنی، توصیه‌هایی مبنی بر کاهش مصرف نمک، استفاده از نمک‌های دارای مجوزهای بهداشتی به‌جای نمک‌های فاقد مجوز مطالبی عنوان کرد.
کارشناس نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو توضیحات لازم در خصوص آشنایی با نحوه برچسب خوانی مواد غذایی و استفاده از نشانگر رنگی، نکات مهمی که هنگام خرید محصولات غذایی باید به آن‌ها توجه کرد.
وی افزود: نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای که بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی مشاهده می‌شود، درواقع یک راهنمای سریع است که باهدف افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان، اصلاح الگوی مصرف و به‌منظور ارتقاء سلامت جامعه بر روی برچسب محصولات غذایی و آشامیدنی درج می‌شود.
مهندس نافعی تصریح کرد: با توجه به خطرات مصرف بی‌رویه نمک، چربی و قند در سلامت انسان، نشانگر رنگی بر اساس میزان چربی کل، اسیدهای چرب ترانس، میزان قند و نمک (کلرید سدیم) در هر سهم ماده غذایی یا 100 گرم یا میلی‌لیتر ماده غذایی، طراحی‌شده است. همچنین بر روی این برچسب اطلاعاتی از قبیل میزان انرژی یا کالری موجود در صد گرم از محصول نشان داده می‌شود. در این برچسب از سه رنگ قرمز (زیاد)، نارنجی (متوسط) و سبز (اندک) استفاده‌شده است
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب نشانگر رنگی این امکان را به مصرف‌کننده می‌دهد تا ماده غذایی مناسب و کم‌خطرتری را انتخاب کند.
در ادامه دکتر پریا عطایی کارشناس دارویی این معاونت در خصوص خوددرمانی و اهمیت آن در سلامت جامعه به ارائه مطالبی پرداخت.
وی به تعریف خوددرمانی، انتخاب صحیح از داروها توسط افراد برای درمان بیماری‌ها یا علائم آن پرداخت و گفت: خوددرمانی انتخاب و استفاده از داروها توسط افراد برای درمان بیماری‌ها یا علائمی است که خود فرد تشخیص داده است.
کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو در ادامه به علائم و نشانه‌های خطر که نیاز حتمی مراجعه به پزشک دارد اشاره نمود و به پیامدهای منفی خوددرمانی در این خصوص پرداخت.
دکتر عطایی در پایان افزود: برای مشاوره تلفنی با دکترای داروساز می‌توانید با مراکز اطلاعات دارویی سیزده آبان با شماره ۸۲۱۰۱ و یا اطلاعات دارویی وزارت بهداشت به شماره ۱۴۹۰ تماس بگیرید.
خبرنگار: سمیه رنجبر

عکاس: مرتضی ابراهیمی

کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر