محتوای خبری معاونت غذا و دارو

به همت معاونت غذا و دارو:

برگزاری جلسه آموزش به مربیان هنرستان شهید محمد مردانی منطقه ده شهر تهران

جلسه آموزشی توسط کارشناسان معاونت غذا و دارو باهدف آگاه‌سازی مربیان هنرستان شهید محمد مردانی در خصوص جایگاه داروساز، توصیه‌های دارویی در ماه مبارک رمضان و برچسب نشانگر رنگی تغذیه‌ای، شناسه و برچسب‌های ره‌گیری کنترل اصالت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو تهران، جلسه آموزش باهدف آگاه‌سازی مربیان هنرستان شهید محمد مردانی در خصوص جایگاه داروساز، توصیه‌های دارویی در ماه مبارک رمضان و برچسب نشانگر رنگی تغذیه‌ای، شناسه و برچسب‌های ره‌گیری کنترل اصالت، روز یکشنبه 15 اردیبهشت 98 در محل هنرستان واقع در خیابان نواب منطقه ده برگزار شد.
دکتر پریا عطایی کارشناس دارویی واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو در مورد توصیه‌های دارویی در ماه مبارک رمضان گفت: روزه‌داران در زمان روزه‌داری هیچ‌گاه وعده‌های دارویی خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول ننمایید؛ چراکه این عمل سبب اختلال درروند درمان می‌شود.
کارشناس دارویی تصریح کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها ازجمله داروهایی هستند که حتماً باید در زمان مشخص خودمصرف شوند و امکان تغییر ساعت آن‌ها وجود ندارد؛ اما پزشک معالج می‌تواند با در نظر گرفتن نوع بیماری آنتی‌بیوتیکی را انتخاب کند که با برنامه روزه‌داری شما تداخل پیدا نکند.
دکتر عطایی گفت: برخی از داروها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود می‌باشند. در مورد این داروها بجای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می‌تواند داروی آهسته رهش را یک‌بار در روز تجویز و توصیه کند.
وی در ادامه یادآور شد: در بیماران دیابتی تغییر خودسرانه میزان داروی موردنیاز و رژیم غذایی خطرناک است و افرادی که انسولین دریافت می‌کنند مشورت با پزشک لازم و ضروری است و درهرصورت قند خون در این شرایط باید به‌دقت کنترل شود.
عطایی تأکید کرد: قطع ناگهانی برخی از داروها به‌واسطه روزه‌داری بسیار خطرناک است و نیاز به مشاوره با پزشک و داروساز وجود دارد.
کارشناس دارویی به ارائه مطالبی در خصوص آشنایی با جایگاه داروساز پرداخت و گفت: دکتر داروساز در دسترس ترین عضو زنجیره درمان است که مراجعه‌کنندگان می‌توانند در مورد عوارض و واکنش دارویی و تداخلات دارویی پاسخ پرسش‌های خود را در مورد داروها از وی سؤال کنند.
وی با اشاره به این موضوع که برای راهنمایی گرفتن از دکتر داروساز باید داروساز داروخانه را بشناسید گفت: یکی از راه‌های آن داشتن اتیکت یا نشستن در جایگاه دکتر داروساز، سؤال از کارکنان داروخانه می‌توان دکتر داروساز را شناخت زیرا تنها پزشک و دکتر داروساز هستند که صلاحیت ارائه مشاوره پزشکی و دارویی دارند.
دکتر عطایی در پایان افزود: جهت مشاوره تلفنی با دکترای داروساز می‌توانید با مراکز اطلاعات دارویی سیزده آبان با شماره ۸۲۱۰۱ و یا اطلاعات دارویی وزارت بهداشت به شماره ۱۴۹۰ تماس حاصل نمایید.
در ادامه، مهندس یحیی پور کارشناس کنترل نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در خصوص برچسب کد ره‌گیری اصالت کالا (برچسب کنترل اصالت و سلامت فرآورده‌های سلامت‌محور) گفت: یکی از شاخص‌های بررسی اصالت فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی آماده مصرف (فرآیند شده) وارداتی نظیر شکلات، بیسکویت، آدامس، انواع کرم، شامپو، رنگ مو، خمیردندان و سایر محصولات، ابزاری جهت نظارت مردمی بر محصول مصرفی و ایجاد ارتباط بین مصرف‌کنندگان و مراجع تائید کننده جهت تضمین اصالت و سلامت کالا است.
همچنین مهندس یحیی پور در خصوص اطلاع‌رسانی غذا و ضوابط برچسب‌گذاری گفت: در هر محصولی باید اطلاعات صادقانه و شفاف به ثبت رسیده باشد، مشخص و قابل‌فهم؛ خوانا و غیرقابل پاک شدن باشد، در حد امکان جذاب باشد و به مصرف‌کننده در موقع خرید کمک کند تا بین محصولات و تبلیغات نام‌های تجاری انتخاب سالم‌تر و مناسب‌تری داشته باشد.

 

کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر