محتوای خبری معاونت غذا و دارو

برگزاری کارگاه چهار روزه آموزش بازرسی طبق الگوی PIC/S در معاونت غذا و دارو دانشگاه

کارگاه چهار روزه آموزش بازرسی طبق الگوی PIC/S به منظور آموزش و توانمندسازی کارکنان ادارات متناظر طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو؛ اولین روز از کارگاه چهار روزه آموزش بازرسی طبق الگوی PIC/S  به منظور آموزش و توانمندسازی کارکنان ادارات متناظر طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با حضور دکتر مهشید حائری زاده قائم مقام اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، دکتر مهشید مظفری مدیر نظارت بر امور دارویی و مخدر، دکتر پروین مجدی نسب قائم مقام اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذاو دارو دانشگاه و کارشناسان ادارات متناظر طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور روز یکشنبه 13 مرداد 98 در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر مهشید حائری زاده، قائم مقام اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ضمن خیر مقدم به حاضرین به تاریخچه تشکیل اداره کل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل اشاره کرد و گفت: همزمان با شروع فعالیت واحدهای تولیدی فرآورده های گیاهی، گروه کارشناسی فرآورده های گیاهی از سال 1360 در معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت رسمی نظارت بر فرآورده های گیاهی را آغاز کرد.
دکتر حائری زاده در ادامه گفت: در سال 1376، اداره داروهای گیاهی در چارت سازمانی معاونت غذا و دارو بعنوان یکی از ادارات تابعه اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر به رسمیت شناخته شد و با افزایش تنوع فرآورده های طبیعی، برای تمرکز بیشتر بر روی این فرآورده ها در دی ماه سال 1385، اداره داروهای گیاهی به اداره کل داروهای طبیعی تغییر نام یافت.
وی افزود: با عنایت به بند (ه) ماده 34 قانون برنامه پنجم سند توسعه طب سنتی ایرانی- اسلامی و توسعه روزافزون این فرآورده ها در تابستان 1392 اداره کل نظارت و ارزیابی داروهای طبیعی و سنتی تشکیل و در پاییز همان سال با ادغام فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل تشکیل شد.
قائم مقام اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: این اداره در سال 1396 به عنوان پنجمین عضو PIC/S دارو در سازمان غذا و دارو شناخته شد.
در ادامه دکتر زهره بزاز کارشناس ارشد کمیته GMP و ریسک PIC/S به آموزش بازرسی طبق الگوی PIC/S شامل روش جستجوی رفرانس ها از درگاه مجمع PIC/S، چارت کمیته کارشناسی PIC/S،  مستندات مرتبط با بازرسی و مرور آخرین نگارش GMP از درگاه PIC/S پرداخت.
دکتر بزاز در خصوص اجرای فرآیند بازرسی به انتظارات PIC/S  از اعضای آن (سازمان بازرسی های ستادی) و اهداف طرح بازرسان دارویی PIC/S اشاره و به طور کامل مطالبی در خصوص طراحی یک بازرسی GMP ادواری، تشکیل تیم بازرسی، تعهدات تیم بازرسی و وظایف سربازرس ارائه کرد.
همچنین وی به ارائه مطالبی در خصوص اجرای بازرسی از سایت، سازماندهی سؤالات چک لیست و بازرسی از اسناد و مدارک پرداخت و گفت: در پایان بازرسی یک جلسه با مدیریت ارشد شرکت برای بحث و بررسی نتایج بازرسی باید برگزار و فهرستی از مغایرت های شرکت باید توسط بازرسین تهیه و ظرف مدت یک ماه از تاریخ بازرسی به شرکت اعلام شود.  
کارشناس ارشد کمیته GMP و ریسک PIC/S در خصوص تدوین گزارش بازرسی ادواری GMP به روش PIC/S به لیست مغایرت ها، تعاریف انواع نواقص برای استفاده در بازرسی شامل نواقص بحرانی و نواقص اصلی و لیست طبقه بندی شده نواقص اشاره کرد.
دکتر بزاز تصریح کرد: اگر طی بازرسی مغایرت بحرانی مشاهده شد باید به مدیریت شرکت اطلاع داده و اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه فوری درخواست شود؛ و باید مشخص شود کدام محصول بر اساس نام، شماره بچ، تاریخ تهیه و ... ممکن است با این مغایرت های بحرانی تحت تأثیر قرار گرفته باشد.
توضیح اینکه این کارگاه چهار روزه از روز یک شنبه 13 مرداد 98 آغاز و تا روز چهارشنبه 16 مرداد 98 ادامه دارد.
خبرنگار: سمیه رنجبر
عکاس: مرتضی ابراهیمی

 



کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر