محتوای خبری معاونت غذا و دارو

تشریح اقدامات معاونت غذا و دارو در هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها

مسئول واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو با بیان آمار مراجعین مسمومیت به بیمارستان‌های دانشگاه، از فوت حدود پنج هزار و 500 تن از هم وطنان در هر سال به دلیل انواع مسمومیت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها دکتر منا کارگر متخصص داروسازی بالینی و مسئول واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو، به بیان آمار موارد مسمومیت‌ها در دانشگاه علوم پزشکی تهران و اقدامات معاونت غذا و دارو به مناسبت این هفته پرداخت.
وی اشاره کرد: بر اساس آماری که سازمان پزشکی قانونی کشور منتشر کرده است، در طی سال‌های اخیر در هرسال نزدیک به پنج هزار و 500 تن از هم‌وطنانمان در اثر بروز انواع مسمومیت جان خود را ازدست‌داده‌اند.
دکتر کارگر افزود: در مورد بیماران دچار مسمومیت در محدوده دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان بهارلو مرکز تخصصی درمان مسمومیت‌ها در بزرگ‌سالان است. آماری که این بیمارستان در اختیار معاونت غذا و دارو قرار داده‌است، حاکی از این است که در شش‌ماهه اول سال جاری حدود 906 مورد بیمار بزرگ‌سال دچار مسمومیت به این مرکز درمانی مراجعه کرده‌اند که 47 درصد از آن‌ها را موارد مسمومیت دارویی تشکیل داده است. در رتبه بعدی هم موارد مسمومیت به دلیل سوءمصرف مواد مخدر و یا محرک بوده است که فراوانی 34 درصد داشته است. آمار مسمومیت با فلزات سنگین و نیز مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی با اختلاف زیادی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. البته باید در نظر داشت که قطعاً مواردی از مسمومیت‌ها هم به درمانگاه‌ها و سایر بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه مراجعه کرده‌اند که در این آمار نیامده است.
وی افزود: با توجه به اینکه یکی از رسالت‌های معاونت‌های غذا و دارو اطلاع‌رسانی و آموزش و ارتقاء دانش عموم مردم است، معاونت غذا و دارو به مناسبت این هفته اقدام به چاپ چند عنوان بروشور و تراکت اطلاع‌رسانی در مورد روش‌های پیشگیری از مسمومیت‌ها اعم از مسمومیت با مواد غذایی و گیاهان سمی، سموم دفع آفات و شوینده‌های خانگی، مسمومیت‌های دارویی، مسمومیت در اطفال، مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن و مسمومیت با سرب کرده است.
دکتر کارگر ادامه داد: با توجه به اینکه اطفال بیش از سایر گروه‌های سنی مستعد بروز مسمومیت‌های اتفاقی هستند، بنابراین برای آشنایی هر چه بیشتر رابطین سلامت با روش‌های پیشگیری و ایمن‌سازی منزل در خصوص مسمومیت در کودکان جلسه آموزشی در مرکز بهداشت اسلامشهر برگزار شد.
وی همچنین اضافه کرد: مستحضر هستید که در مورد کودکان نیز داروها، مواد شیمیایی مانند شوینده‌ها، سرب، گیاهان و سایر عوامل می‌توانند مسبب مسمومیت شوند و عمدتاً موارد مسمومیت در کودکان، شامل موارد اتفاقی است که یا به دلیل اشتباهات والدین و یا کنجکاوی کودکان اتفاق می‌افتد. لذا با رعایت نکاتی ساده اعم از نحوه نگهداری ایمن اقلامی که می‌تواند در کودکان منجر به بروز مسمومیت شود، می‌توان از این موارد پیشگیری کرد.
دکتر کارگر بیان داشت: برای پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی علاوه بر مواردی که در مورد عدم قرارگیری داروها در دسترس کودک، در یخچال یا دربسته بندی خوراکی‌ها هست، استفاده از پیمانه مدرج مناسب در دارو دهی به کودک و مشورت گرفتن از دکتر داروساز در مورداستفاده از داروهای بدون نسخه می‌تواند کمک‌کننده باشد تا اشتباه در دارو دهی به کودک منجر به مسمومیت دارویی نشود.
مسئول واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو گفت: در مورد فراوانی موارد مسمومیت دارویی در کودکان، بر اساس آماری که ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو منتشر کرده است، در سال 94، بالغ‌بر هزار و 491 کودک به دلیل مسمومیت به بیمارستان لقمان حکیم تهران مراجعه کرده‌اند و در کل بالغ‌بر 60 تا 65 درصد از کودکان با دارو، 15 تا 25 درصد با مواد مخدر و 4 تا 22 درصد با مواد شیمیایی خانگی و اسید و قلیا مسموم شده‌اند و ازنظر شیوع مسمومیت، کودکان 2 تا 3 سال پرخطرترین محدوده‌ی سنی را تشکیل می دهند.
وی افزود: معاونت غذا و دارو برای آموزش رودررو و توزیع بروشورها و تراکت‌های آموزشی در این هفته اقدام به برگزاری غرفه در مقابل معاونت غذا و دارو، در بیمارستان مرکز طبی اطفال و نیز دریکی از پرترددترین ایستگاه‌های مترو شهر تهران در محل زیرگذر چهارراه ولی‌عصر کرده که با حضور همکاران داروساز اطلاع‌رسانی به مردم انجام‌شده است. همچنین با همکاری مترو شهر تهران، اسلایدهای آموزشی آماده‌شده در مورد پیشگیری از مسمومیت در داخل واگن‌های مترو به نمایش درآمده است.
دکتر کارگر با بیان این که شعارهای آموزشی به مناسبت این هفته در سربرگ مکاتبات معاونت غذا و دارو قرارگرفته است گفت: با توجه به اینکه علاوه بر آموزش عموم مردم، آموزش‌های تخصصی به کادر درمان جهت درمان مسمومیت‌ها هم از اهمیت فراوانی برخوردار است، این معاونت همچنین اقدام به برگزاری سمینار آموزشی با امتیاز بازآموزی عنوان اصول درمان مسمومیت‌ها و درمان مسمومیت با داروهای اعصاب و روان می کند که با حضور اساتید محترم دانشکده پزشکی که در بیمارستان بهارلو به درمان مسمومیت‌ها می‌پردازند، روز سه‌شنبه 11 آبان برگزار می‌شود.
وی در پایان اطلاع‌رسانی از طریق نشریه الکترونیک دانشگاه را هم به‌عنوان بخش دیگری از اقدامات اطلاع‌رسانی معاونت بیان کرد.
خبر و عکس: خدیجه آب پر
 

خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر