محتوای خبری معاونت غذا و دارو

هم‌اندیشی رئیس سازمان غذا و دارو با معاونان سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی

تقدیر از دکتر شانه‌ساز و دکتر محمدی

جلسه هم اندیشی رئیس سازمان غذا و دارو معاونان غذا و داروی سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی به منظور بررسی مشکلات و چالش های موجود در موضوعات جاری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذا و دارو، این جلسه با حضور دکتر محمدرضا شانه ساز معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، دکتر سید حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و دارو، دکتر محمود بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه، آزاده چترروز مدیر امور مالی دانشگاه، دکتر مرتضوی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر فاطمه فتحی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، مدیران و کارشناسان امور دارویی و مخدر، اداره نظارت بر مواد خوراکی آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، تجهیزات و ملزومات پزشکی، اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل، آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، دارو و تجهیزات معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی روز چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹ در محل سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
  در ابتدای جلسه دکتر حاجی محمودی ضمن عرض خیرمقدم، تبریک روز داروساز و تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) به ارائه گزارشی از تعداد داروخانه‌ها و مراکز درمان سوء مصرف مواد، تعداد بازرسی، سرانه بازرسی و تعداد پروانه‌های صادر شده در این حوزه در مناطق تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهیدبهشتی پرداخت.
معاون غذا و دارو در ادامه گزارشی از تعداد واحد تولیدی غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، واحد‌های کوچک بسته بندی (شناسه نظارت کارگاهی - مشاغل خانگی)، سردخانه ها، انبارها، مجموع واحدها، درصد واحد‌های تولیدی با درجه ضعیف و درجه عالی و تعداد پروانه‌های صادر شده در این حوزه در مناطق تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهیدبهشتی را ارائه داد.
وی در ادامه در خصوص سالنامه آماری اقدامات مدیریت تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو سال ۱۳۹۸ و حجم عملکرد و ارزیابی نمونه‌ هاي ارسالی بر اساس واحد نمونه بردار، نمونه‌های ارسالی، قابل مصرف، غیرقابل مصرف میزان عدم مطابقت و استاندارد به طور کامل توضیحاتی مطرح کرد.
دکتر حاجی محمودی نمودار مقایسه‌ایاز زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ در خصوص نسبت فوت مثبت به بستری و نسبت فوتی (مثبت و مشکوک) به بستری در کل مراکز فعال، مراکز غیر دانشگاهی و مراکز دانشگاهی در پیک اول و دوم کرونا را بررسی کرد و به مقایسه نسبتهای فوت کووید در سه دانشگاه استان تهران در پیک دوم بیماری پرداخت.
معاون غذا و دارو دانشگاه همچنین روند فوت مثبت، کل فوتی، نسبت بستری در بخشهای ویژه، توزیع جنسیت فوتی‌های کووید، توزیع سنی فوتی‌های کووید در پیک اول و دوم این بیماری را اعلام کرد.
دکتر حاجی محمودی در ادامه به ارائه گزارش پنج ماهه هزینه دارو و تجهیزات مرتبط با کرونا در بیمارستانها از تاریخ یک اسفند تا ۳۱ تیر ۹۹ در حوزه هزینه دارو تجهیزات و دارو و تجهیزات به ازای هر تخت روز و هر بیمار پرداخت.
وی از مشکلات و چالش‌ها در دوران کرونا به ضرورت اطمینان از اصالت اقلام سلامت محوردر بیمارستان ها، مصرف داروهای خارج از پروتکل مقایسه اسفند تا مرداد  ۹۸-۹۷ و ۹۹.۹۸، مصرف داروی IVIG از ابتدای اسفند تا انتهای تیرماه سال ۹۸-۹۷ و ۹۸-۹۹، تعرفه خدمات دارویی، تعیین تکلیف داروخانه‌های شبانه روزی، تلفیق دارویی، سود تجهیزات، تفاهم نامه تهیه تجهیزات حفاظت فردی، تفویض‌های انجام شده و نیروی انسانی، چالشهای تامین لوازم حفاظت شخصی و بدهی به شرکت‌های پخش دارویی اشاره کرد.
دکتر حاجی محمودی گزارشی از بررسی تبدیل وضعیت داروخانه‌های روزانه به شبانه روزی و مشکلات و چالش‌های پیش رو ارائه کرد.
معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تبریک روز داروساز گفت: خدمت همه عزیزان خسته نباشد عرض می‌کنم و برای همه عزیزانی که در این حوزه کار میکنند آرزوی موفقیت دارم.
در ادامه دکتر شانه ساز در خصوص موارد مطرح شده گفت: در خصوص حضور داروساز در بیمارستان‌ها و تلفیق دارویی لازم است معاونین غذا و دارو به صورت جدی پیگیری کنند.
وی افزود: در بحث هزینه نیز در صورت کمبود از بودجه طرح تحول سلامت استفاده شود؛ و اگر با طرح تحول سلامت قابل تامین نیست یک راه حل جایگزین ارائه بدهیم. ولی آنچیزی که هست، بهتر است این طرح اجرا شود.
رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص سامانه HIX و زماندار بودن پروانه گفت: تصور من این است که بهتر است کار اصلاح شود.
همچنین در خصوص داروخانه‌های شبانه روزی فرم ارزشیابی یک نقطه چالش است و همه دانشگاه‌ها با هم یک بار دیگر تمامی داروخانه‌ها را ارزشیابی کنند، تا ارزشیابی مبنایی باشد که در جهت رضایتمندی مردم گامی برداشته شود.
دکتر محمدی در خصوص سامانه HIX گفت: پیگیری لازم در این خصوص و افزودن تاریخ انجام می‌شود و در مورد تلفیق دارویی معاونین غذا و دارو سه دانشگاه باید از داروسازن در بیمارستان‌ها حمایت کنند.
  دکتر بیگلر نیز ضمن تبریک روز داروساز گفت: پنجم شهریور فرصتی شد که از خدمات ارزنده همکاران داروساز که سنگر اصلی تامین و شبکه توزیع دارو بودند  تشکر می‌کنم. با وجود تلاش و کارهای جهادی زنجیره تامین دارو برای مردم خدشه‌ایوارد نشد و کم‌ترین چالش‌ها را در این عرصه داشتیم و این بهانه‌ایشد تا ما به نوبه خود از خدمات و تلاش‌های داروسازان و همه همکارانی که در این جلسه حضور دارند و در اداره خدمات دارویی خدمت می‌کنند تقدیر و تشکر کنیم.
وی در ادامه گفت تلاقی روز داروساز با ماه محرم نشان از ایثار است و امیدواریم بیش از پیش موفق باشید و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در کنار شماست.
در ادامه چترروز به بیان مشکلات و چالش‌ها در حوزه امور مالی در دوران کرونا پرداخت و مواردی از قبیل عملکرد تفاهم نامه‌های منعقده کووید ۱۹ با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سوالات و ابهامات در خصوص بودجه و پیشنهادات را مطرح کرد.
در ادامه دکتر شانه ساز در خصوص تامین اعتبارات قول مساعد داد و در خصوص منابع مالی که به دانشگاه‌ها اختصاص داده شده بود و عدم پرداخت آن منابع گفت: این موضوع از سوی سازمان غذا و دارو حتما پیگیری خواهد شد.
در ادامه مهندس زینب آقامحسنی مدیر اداره نظارت بر مواد خوراکی آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو تهران در مورد سیاست‌های کلی سازمان غذا و دارو در خصوص صدور مجوزهای ضدعفونی کننده موارد ابهام را مطرح کرد و دکتر محمدی توضیحات لازم در این خصوص را ارائه داد.
در این جلسه دکتر حمیدرضا نمازی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص فلسفه داروسازی، نسبت فلسفه و داروسازی، علوم انسانی داروسازی، تاملات فلسفی معاصر بر علوم پزشکی، کیمیاگری، توازن حرفه ای، مباحث کلی فلسفه داروسازی و عناوین فلسفه داروسازی مطالب کاملی را ارائه کرد.
توضیح اینکه در این مراسم معاونان غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی با تقدیم هدیه‌ای به مناسبت روز داروساز از زحمات و تلاش های دکتر شانه ساز و دکتر محمدی قدردانی کردند.
 

خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *