محتوای خبری معاونت غذا و دارو

جلسه آموزشی آنلاین تغذیه صحیح در پیشگیری و کنترل بیمای فشار خون در معاونت غذا و دارو

وبینار آموزشی تغذیه صحیح در پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون ویژه اولیا مدرسه شهید چمران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذا و دارو، این وبینار آموزشی روز چهارشنبه 5 خرداد ۱۴۰۰ در معاونت غذا و دارو برگزار شد.
مهندس بیتا نافعی کارشناس نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو در ابتدا فشارخون بالا را تعریف کرد و گفت: عواملی نظیر کنترل وزن، ورزش منظم، ترک سیگار، تغذیه سالم و… می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا مؤثر باشد.
وی در خصوص رژیم غذایی DASH توضیحاتی ارائه کرد و افزود: دش مخفف عبارت «Dietary Approaches to Stop Hypertension»  به معنای «رویکرد خوراکی برای توقف فشار خون بالا» است.
مهندس نافعی در ادامه با اشاره به توصیه هایی در خصوص کنترل فشارخون گفت: از جمله این توصیه ها به مصرف غلات کامل به جای غلات تصفیه شده، استفاده از میوه جات و سبزیجات بخصوص مواردی که حاوی پتاسیم بیشتری هستند نظیر موز، سیب، کشکش، کلم بروکلی و ..، مصرف لبنیات کم چرب، ماهی و گوشتهای کم چرب و کاهش مصرف نمک و چربیها و شیرینی ها در طول روز است.
کارشناس نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو در ادامه نکاتی در خصوص تغییر عادات مصرف نمک و یافتن جایگزینی برای طعم دادن به مواد غذایی نظیر استفاده از سماق لیموترش، ادویه‌ها و… ارائه داد و به نحوه خرید سالم اشاره کرد.
وی گفت: توجه به برچسب محصولات و بررسی نشانگر رنگی مباحث مهمی است که هر شهروند باید آگاهی لازم را داشته باشد و در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرد.
کارشناس نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو با اشاره به اینکه مراجعه منظم به پزشک کلید کنترل فشارخون شماست؛ افزود: اندازه‌گیری فشارخون در منزل و نگهداری نتایج ثبت‌شده، میزان تأثیر تغییر شیوه زندگی را مشخص می‌کند و همچنین به پزشکتان کمک می‌کند تا به عارضه‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد آگاه شود.
مهندس نافعی در پایان تأکید کرد از خرید هرگونه نمک بی‌نام‌ونشان و فاقد پروانه بهداشتی ساخت خودداری کنند./ر

خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *