محتوای خبری معاونت غذا و دارو

به همت معاونت غذا و دارو

جلسه آموزشی دستیاران اطفال جدید بیمارستان بهرامی برگزار شد

جلسه آموزشی دستیاران اطفال جدید بیمارستان بهرامی با هدف آموزش و آشنایی با اهمیت عوارض و خطاهای دارویی و نحوه گزارش دهی آنها، آشنایی با قوانین تجویز دارو در بیمارستان و پروتکل های دارویی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، جلسه آموزشی دستیاران اطفال جدید بیمارستان بهرامی روز دوشنبه اول مهر 98 با حضور دکتر منا کارگر، مدیر نظارت و پایش فراورده های سلامت معاونت غذا و دارو در سالن آمفی‌تئاتر این بیمارستان برگزار شد.
در این جلسه دکتر کارگر در خصوص عوارض ناخواسته دارویی، پروتکل‌های دارویی و تجویز داروها در بیمارستان به دستیاران اطفال توضیحاتی را ارائه کرد. 
وی در تعریف عوارض ناخواسته دارویی گفت: به هر نوع واکنش ناخواسته و زیان‌آوری که در دوزهای مورداستفاده دارو به‌منظور پیشگیری، تشخیص یا درمان  بیماری‌ها رخ دهد عوارض ناخواسته دارویی اطلاق می‌شود.
وی همچنین به باورهای نادرستی که می‌تواند سبب کاهش گزارش دهی عوارض دارویی شود اشاره کرد و در مورد آن‌ها توضیحاتی را بیان داشت. 
دکتر کارگر در ادامه به این نکته اشاره کرد که گزارش دهی خطاهای دارویی به‌عنوان علل قابل ‌پیشگیری مشکلات مرتبط با دارو حائز اهمیت فراوانی است زیرا به اصلاح سیستم و پیشگیری از بروز مجدد خطا توسط سایرین کمک می‌کند. 
وی همچنین راهکارهایی جهت کاهش خطاهای تجویز داروها را برشمرد و در ادامه در مورد راه‌های مختلف گزارش دهی عوارض و خطاهای دارویی با تکمیل فرم زرد یا به‌صورت آنلاین و نیز از طریق اپلیکیشن اشاره کرد و به بیان چند نمونه از اقدامات انجام‌شده توسط مرکز ملی ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها بر اساس گزارش‌ها دریافتی عوارض دارویی پرداخت. 
دکتر کارگر در بحث تجویز داروها در بیمارستان‌ها نیز خاطرنشان کرد که تجویز داروها در بیمارستان صرفاً از میان داروهای فرمولاری دارویی بیمارستان که زیرمجموعه‌ای از فهرست داروهای ایران است می‌تواند صورت گیرد. 
وی همچنین به‌ضرورت تجویز منطقی داروها بر اساس پروتکل‌های دارویی اشاره کرد و به نمونه‌های پروتکل‌های دارویی ابلاغ‌شده در دانشگاه اشاره کرد و در ادامه به محدودیت تجویز برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و ضرورت تجویز آن‌ها بر اساس تائید متخصص عفونی نیز اشاره شد.
دکتر کارگر در ادامه نیز در خصوص نحوه گزارش دهی مشکلات تجهیزات پزشکی، دستورالعمل فرآوری مجدد تجهیزات پزشکی و مطالب سایت معاونت غذا و دارو نیز توضیحاتی را به تفضیل بیان کرد. 
توضیح اینکه در این جلسه کتاب 'پروتکل آنتی‌بیوتیک پروفیل اکسی قبل از اعمال جراحی و پروتکل درمان تجربی عفونت‌های بیمارستانی' همراه با سایر فرم‌ها، پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مورداشاره در جلسه در اختیار حاضرین قرار گرفت.
خبرنگار:خدیجه آب پر 
عکاس :مرتضی ابراهیمی
 
کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر