محتوای خبری معاونت غذا و دارو

حضور معاون غذا و دارو در جلسه روسای بخش مرکز قلب تهران

جلسه روسای بخش مرکز قلب تهران باهدف تأکید بر اهمیت فارماکویژیلانس گزارش دهی عوارض و خطاهای دارویی در این بیمارستان تشکیل شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، جلسه روسای بخش‌های بیمارستان مرکز قلب با حضور دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و دارو، دکتر کریمی رییس بیمارستان مرکز قلب تهران، دکتر غلامی سرپرست داروخانه‌های دانشکده داروسازی و مدیر گروه داروسازی بالینی، دکتر منا کارگر مسئول واحد تحقیق و توسعه و نیز روسای بخش‌های مختلف این بیمارستان، 27دی‌ماه 95 در دفتر ریاست مرکز قلب تهران برگزار شد.
در این جلسه دکتر غلامی ضمن تأکید بر اهمیت گزارش دهی و عوارض خطای دارویی گفت: در بین سال‌های 1960 تا 1999 حدود 121 قلم دارو از بازار دارویی کشورهای صنعتی دنیا به دلیل عوارض آن‌ها جمع‌آوری‌شده که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بررسی ایمنی داروها بعد از ورود به بازار دارویی است.
سرپرست داروخانه‌های دانشکده داروسازی در ادامه افزود: هیچ دارویی در دنیا نیست که بدون عارضه باشد و باید گفت تمامی داروها مزایا دارند و معایبی دارند و تا زمانی که مزایای دارو به معایب آن ارجح باشد، دارو در بازار نگه‌داشته می‌شود.
دکتر غلامی همچنین یادآور شد: نقش پزشکان در تکمیل گزارش خطاهای دارویی و عوارض آن‌ها به‌عنوان فردی که مستقیم با بیمار در ارتباط است بسیار حائز اهمیت است.
وی اظهار داشت: به‌طور متوسط 5 تا 10 درصد پذیرش بیماران داخلی در بیمارستان‌ها به دلیل بروز عوارض دارویی بوده و فراوانی پذیرش در بیمارستان‌های ایران به دلیل بروز ADR بر اساس مطالعات انجام‌شده، حدود 8 درصد گزارش‌شده است.
دکتر غلامی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار FDA در طول سال در آمریکا حداقل 2 میلیون ADR اتفاق می‌افتد که سالیانه از هر 100 هزار مورد که منجر به مرگ می‌شود، بیست هزار مورد آن مربوط به ADR است.
دکتر حاجی محمودی نیز در ادامه یادآور شد: ثبت تشخیص بیماری در نسخ توسط پزشکان، پرهیز از نوشتن نام دارو به‌صورت خلاصه، توجه به دوز داروها و نگارش دقیق آن‌ها از مواردی است که در پیشگیری از بروز خطاهای دارویی اهمیت فراوانی دارد.
معاون غذا و دارو همچنین در ادامه با اشاره به کارت‌های زردرنگی که در بیمارستان‌ها موجود است گفت: این برگه‌های زردرنگ برگرفته از کشور انگلستان است که پس از تکمیل این برگه‌ها توسط پزشکان به‌منظور ثبت به وزارتخانه ارجاع داده می‌شود.
دکتر حاجی محمودی همچنین در پاسخ به لزوم ثبت عوارض دارویی شایع و مورد انتظار برای داروها اعلام کرد: ازآنجایی‌که فرمهای تجاری مختلف دارو و سایر داروهای همراه در یک نسخه می‌تواند بر روی شدت بروز عوارض جانبی مؤثر باشد، گزارش عوارض دارویی شایع نیز می‌تواند سیاستگزاران نظام دارویی را در رتبه‌بندی واحدهای تولیدی و بررسی تداخلات دارو- دارو کمک کند.
گفتنی است در پایان جلسه، دکتر حاجی محمودی از دکتر حاجی قاسمی مدیر بیمارستان مرکز قلب به جهت تدریس در کارگاه آشنایی با تجهیزات مصرفی قلب و عروق نیز قدردانی کرد.

 

کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر