محتوای خبری معاونت غذا و دارو

حضور کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو در طرح ملی پیشگیری و کنترل فشارخون

کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو برای ارائه مشاوره تغذیه در پایگاه سنجش فشارخون در سرای محله وصال حاضر شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، مهندس آزاده کسایی کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو روز سه شنبه 28 خرداد 98 برای ارائه مشاوره تغذیه در پایگاه سنجش فشارخون در سرای محله وصال حاضر شد.
مهندس کسایی در این پایگاه بعد از اندازه‌گیری فشارخون به مراجعه‌کنندگان مشاوره داد و گفت: پرفشاری خون یکی از مهم‌ترین عوامل خطر بیماری قلبی است که از آن به‌عنوان قاتل خاموش نام می‌برند.
وی افزود مواردی مانند چاقي و اضافه‌وزن با فشارخون بالا ارتباط قوی دارد. اكثر افراد مبتلابه پرفشاري خون علائمی ‌ندارند، اما اين مشكل مي‌تواند سبب آسيب حاد يا مزمن به بخش‌هاي مختلف بدن شود.
کسایی اظهار داشت: فشارخون بالا به مويرگ‌هاي خوني آسيب مي‌رساند، درنتیجه سكته مغزي بروز مي‌كند. در چشم‌ها، پرفشاري سبب آسيب به مويرگ‌هاي خوني و بروز اختلال بينايي و در كليه‌ها نيز سبب نارسايي كليه مي‌شود. ممكن است علائمی‌‌ از قبيل سردرد، دردهاي قفسه سينه و تنگي نفس نيز بروز كند. مواردي از پرفشاري كه در حد مرزي هستند، اغلب بدون درمان باقي مي‌مانند.
مهندس کسایی در این مشاوره آموزش‌هایی به‌صورت حضوری در خصوص پیشگیری فشارخون با تغذیه مناسب، رژیم غذایی کاهنده فشارخون یا DASH و چه غذاهايي مفيد هستند گفت: رژیم DASH که اثربخشی آن در حفظ فشارخون در محدوده سلامت و کنترل فشارخون بالا ثابت‌شده است، رژیمی با ویژگی‌های شامل میوه‌ها و سبزی‌ها (به میزان حداقل ۹-۸ واحد در روز)، غلات کامل و سبوس‌دار (به میزان ۶-۵ واحد در روز)، محصولات لبنی بدون چربی و کم‌چرب (به میزان ۳-۲ واحد در روز)، لوبیا و سایر حبوبات (حداقل ۵ بار در هفته)، مصرف گوشت کم‌چرب (به ۱ تا ۲ بار در هفته محدود شود) و به‌جای آن از ماکیان بدون پوست استفاده شود و مصرف ماهی‌‌های چرب حداقل ۲ بار در هفته که از منابع خوب امگا- ۳ است (از قبیل سالمون، آزاد، شاه‌ماهی و ماهی تن).  درعین‌حال تا حد امکان مصرف اسید‌های چرب اشباع و ترانس و دریافت سدیم در حداقل باشد. مصرف شکر و به‌طورکلی شیرینی‌ها، کیک‌ها، نوشیدنی‌های شیرین و… محدود شود.  از ویژگی‌های رژیم DASH سادگی و قابل‌اجرا بودن آن است، درعین‌حال که رژیمی بسیار متنوع و خوشمزه نیز است. طبق مطالعات مختلف، پیروی از این رژیم در افراد در مقایسه با گروه کنترل (گروهی با رژیم معمول یعنی رژیمی با مصرف بالای گوشت قرمز، نمک و نوشیدنی‌های شیرین) باعث کاهش فشار سیستولیک و دیاستولیک می‌شود. این رژیم غذایی به‌جز در بیماران کلیوی (که رژیم غذایی محدود از پتاسیم بایستی داشته باشند)، در تمامی بیماران قلبی-عروقی، دیابتی و سندرم متابولیک سبب بهبود می‌شود؛ است.
مهندس کسایی مطالبی در خصوص چه غذاهايي مفيد هستند و از چه غذاهايي بايد پرهيز كرد را برای مراجعه‌کنندگان توضیح داد و افزود: افراد دچار پرفشاري، نياز به كاهش دريافت سديم دارند. پتاسيم و كلسيم اضافي نيز مي‌تواند به كاهش فشارخون كمك كند.
وی ادامه داد: موز، زردآلو، انجير، گريپ‌فروت، هلو، انگور و آلو ميوه‌هايي سرشار از پتاسيم هستند و سيب‌زميني، سير، برکلی، کدوسبز، قارچ و گوجه‌فرنگي و سبزي‌ها سرشار از پتاسيم هستند. حبوبات نيز از اين نظر غني‌اند.ميوه‌ها و سبزي‌ها داراي مقدار کم‌سدیم هستند و بايد به‌وفور مصرف شوند. مطالعات نشان داده كه متوسط فشارخون گياه‌خواران كمتر است. يكي از علل اين تفاوت را دريافت بيشتر پتاسيم در گياه‌خواران دانسته‌اند.
مهندس کسایی گفت: مركبات، توت‌ها و سبزي‌هاي داراي برگ سبز، ‌منابع خوب ويتامين ث هستند. دريافت كم اين ويتامين با پرفشاري ارتباط دارد. مصرف مكمل ويتامين ث در افراد دچار پرفشاري و همچنين افراد سالم سبب كاهش فشارخون مي‌شود.
کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو افزود: گوشت و مرغ طبخ شده بدون نمك براي افراد دچار پرفشاري توصيه مي‌شود. براي معطر کردن گوشت مي‌توان از سبزی‌های معطر، ادويه‌ها و ميوه‌ها استفاده كرد. به‌عنوان‌مثال براي گوشت گوسفند از مرزنگوش و مریم‌گلی، براي مرغ از شويد و ترخون و براي جگر از پرتقال مي‌توان استفاده كرد. ماهي تازه، ‌منجمد يا كنسروشده بدون آب‌نمک خوب هستند. مي‌توان ماهي را با برگ‌بو، شويد، فلفل قرمز و سياه، ادويه‌ها، مركبات، سس‌هاي خانگي بدون نمك و ساير سبزي‌ها معطر كرد. ماهي‌هاي حاوي اسيدهاي چرب مفيد از قبيل حلوا، سالمون و قباد چندين بار در هفته توصيه مي‌شوند.
وی در خصوص سبزي‌هاي ريشه‌اي از قبيل سيب‌زميني، همچنين برنج، ماكاروني، رشته‌ها و حليم‌ بدون نمك و همچنين مواد نشاسته‌اي گفت: موارد مذکور داراي سديم كم هستند و مي‌توان به‌عنوان پايه‌اي براي وعده غذايي از آن‌ها استفاده كرد. دانه كنجد و سبزي‌هاي برگ سبز، منابع کم‌سدیم و تأمین‌کننده كلسيم هستند.
کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو به چند نکته مهم در خصوص كاهش وزن و مقابله با پرفشاري اشاره کرد و گفت: نياز روزانه يك فرد بزرگ‌سال به نمك یک‌دهم قاشق چاي‌خوري است. مقادير بيشتر نمك فقط در شرايط آب و هوايي گرم و يا در طول شيردهي لازم است. در اين موارد يك قاشق چای‌خوری نمك كافي خواهد بود. براي كاهش فشارخون پیاده‌روی سريع ۳۰ تا ۴۵ دقيقه در روز و ۳ تا ۵ بار در هفته توصيه می‌شود. مصرف سيگار سبب تشديد پرفشاري شده بنابراين توصيه به ترك سيگار مي‌شود.
مهندس کسایی خاطر نشان کرد: از سوسيس، كالباس، كنسرو گوشت، برگرها و ساير فرآورده‌هاي گوشتي به علت دارا بودن مقادير بالاي سديم بايد پرهيز كرد. سبزي‌هاي كنسروشده در آب‌نمک، زيتون شور، چيپس و ساير تنقلات شور نيز نبايد مصرف شوند.
از مصرف مقادیر زیاد برخی سبزی‌ها به‌طور طبیعی حاوی سدیم بالایی هستند نظیر چغندر، ریواس، كلم پیچ، اسفناج، كرفس، شلغم و انواع کلم‌ها پرهیز کنید.
وی ادامه داد: انواع نان‌ها، کیک‌ها و بیسکویت‌های تهیه‌شده با بیکینگ‌پودر، جوش‌شیرین، نمک، انواع غلات، سیب‌زمینی، ماكارونی، برنج كه بانمک تهیه می‌شوند؛ ماهی‌دودی يا كنسروشده و تن ماهي سرشار از سديم هستند؛سس‌ها، ‌سوپ‌ها، قرص‌هاي گوشت، كنسرو لوبيا و ساير غذاهاي آماده مصرف و مصرف الكل با فشار بالا ارتباط داشته و مي‌تواند سبب تشديد بيماري شوند؛ از مواردی هستند که با پرهیز شود.
مهندس کسایی در پایان گفت: در طبخ غذا به‌جای كره و روغن نباتي جامد بهتر است از روغن‌زیتون، سويا و كانولا استفاده كرد؛ و مواد حاوي كافئين از قبيل قهوه، چاي، نوشابه‌هاي كولا و شكلات، سبب افزايش فشارخون مي‌شوند و بايد در حد اعتدال مصرف شوند.

کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر