محتوای خبری معاونت غذا و دارو

به مناسبت هفته سلامت

سلامت میانسالان جامعه می تواند تضمین کننده رشد و توسعه اجتماعی اقتصادی و فرهنگی آن کشور باشد

به مناسبت هفته سلامت جلسه آموزش با عنوان سلامتی و اصول تغذیه صحیح برای سالمندان در سرای محله وصال برگزار شد.

سلامت میانسالان جامعه می تواند تضمین کننده رشد و توسعه اجتماعی اقتصادی و فرهنگی آن کشور باشد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذاو دارو، جلسه آموزش با عنوان سلامتی و اصول تغذیه صحیح برای حفظ سلامت سالمندان درهفته سلامت ،12اردیبهشت ۱۴۰۲ در سرای محله وصال برگزار شد.

در این جلسه مهندس زهرا کامرانی کارشناس ارشد تغذیه معاونت غذا و دارو گفت:دوران بزرگسالی طیف وسیعی از زندگی انسان را به خود اختصاص می دهد و شرط اصلی سالم زیستن، داشتن تغذیه صحیح است و اصول تغذیه سالم در رعایت تنوع، تعادل و اعتدال در مصرف مواد غذایی می باشد.

وی افزود: یکی از تفاوت های زنان و مردان، تفاوت در نیازهای تغذیه ای آنان است. اگرچه به نظر می رسد نیازهای تغذیه ای زنان ویژه تر از مردان است، ولی با توجه به فیزیولوژی خاص مردان، باید در تغذیه آنان نیز ملاحظاتی را در نظر داشت. تغذیه سالم نقش پیشگیری کننده از بیماری ها را داشته و سبب می شود مردان قویتر و جوانتر از سن خود عمل کنند و به نظر بیایند.

کارشناس ارشد تغذیه خاطرنشان کرد:زنان به علت شرایط فیزیولوژیکی خاص، نیاز به توجهات تغذیه ای ویژه ای دارند و غذاهای سرشار از مواد مغذی، انرژی لازم برای زنان فعال جامعه را جهت پیشگیری از بیماری فراهم می کنند. در بسیاری از موارد با مراقبت های تغذیه ای پیشگیرانه و به موقع می توان عوامل خطر تغذیه ای را محدود و بیماریهای غیرواگیر شایع در این جنس را پیشگیری یا به تعویق انداخت.

مهندس کامرانی افزود:  یکــی از مهم ترین عوامل غیر تغذیه ای که در بروز بیماری های مزمن نقش دارد کم تحرکی است. توصیه می شود هر فرد بالغ حداقل 3 روز در هفته و هر بار 45 دقیقه و یا 5 روز در هفته و هر بار 30 دقیقه ورزش کند. ورزش در بزرگسالان می تواند شامل حرکات نرم، سبک، ایروبیک (هوازی)، بدن سازی، راه رفتن تند و دویدن آرام باشد. انواع ورزش هایی که با تحمل وزن همراه هستند و برای پیشگیری از استئوپروز در همه سنین توصیه می شوند عبارتند از: پیاده روی، دوی آهسته، نرمش آیروبیک، تنیس و پارو زدن

وی یادآور شد:مصرف حداقل دو واحد میوه و سه واحد انواع سبزی یا سالاد  در روز و مصرف گوجه فرنگی حداقل یک وعده در هفته برای سلامت پروستات،استفاده از غلات سبوس دار، افزودن پودر سبوس به غذا، سالاد، ماست یا نوشیدنی هاو مصرف  نان های سبوس دار و نان جو به جای نان سفید، استفاده از ماکارونی غنی شده با فیبر به جای ماکارونی بدون فیبر و انواع حبوبات،استفاده از روغن های روغن زیتون و روغن سایر دانه ها همراه سالاد و غذاها  به جای روغن های اشباع، جایگزین کردن  شیرینی های بدون خامه و لبنیات کم چرب بجای شیرینی های خامه دار و لبنیات پرچرب و همچنین مصرف منابع غذایی غنی از پتاسیم شامل میوه ها (موز و خرما)، سبزی ها (اسفناج، هویج و جعفری)، مغزدانه ها (گردو، فندق، پسته و بادام)، حبوبات (لوبیا و نخود)، ماهی و شیر ازتوصیه های مهم تغذیه ای برای سلامت در سنین میانسالی است.  

دکتر حاجی شاه کارشناس دارویی نیز در ادامه در خصوص راههای تشخیص تقلب و قاچاق از اصل در اقلام سلامت محور گفت: تمام فرآورده هایی است که تحت نظر سازمان غذا و دارو است، عبارتند از: فرآورده های دارویی و ملزومات دارویی،فرآورده های طبیعی،فرآورده های بیولوژیک،مکمل های تغذیه ای،فرآورده های خوراکی و آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی و ملزومات پزشکی .

وی افزود: الصاق برچسب کنترل اصالت و سلامت کالا بر روی محصولات سلامت محور شرط لازم بوده اما کافی نیست و ضروری است مصرف کنندگان پس از خرید کالا نسبت به استعلام آن اقدام کنند.

دکتر حاجی شاه اظهار داشت: روشهای بررسی اصالت فرآورده شامل: سامانه پیام کوتاه 20008822، سامانمه اینترنتی استعلام کد رهگیری و نرم افزار مربوط به سامانه ttac  است که با استفاده از هرکدام از این روش ها می توان قاچاق و تقلبی بودن محصول را بررسی کرد.

 

پریسا کریمی
تهیه کننده:

پریسا کریمی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *