محتوای خبری معاونت غذا و دارو

نیترات از راه آب آشامیدنی، گوشت های فرآوری شده و سبزیجات آلوده وارد بدن انسان می شود

دوره آموزشی همسان سازی و اعتبار بخشی میزان نیترات در محصولات کشاورزی با دستگاه HPLC با همکاری سازمان غذا و دارو، معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی تهران و زاهدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذا و دارو، این دوره آموزشی روز سه شنبه 4 مرداد 1401 با حضور دکتر محسن امینی مدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی و رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه، دکتر کلثوم خیرالهی معاون برنامه ریزی آزمایشگاه مرجع کنترل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی، دکتر اکبری مسئول آموزش آزمایشگاه مرجع کنترل، مدیران و کارشناسان دانشگاه های سرقطب سراسر کشور درآزمایشگاه کنترل مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد و دانشگاه های زیر مجموعه قطب های سراسر کشور نیزاز طریق فضای مجازی در دوره اموزشی حضور پیدا کردند.
در ابتدای جلسه دکتر امینی ضمن خیر مقدم به حاضرین هدف از برگزاری این جلسه را پیشبرد برنامه های آموزشی تخصصی و جلب مشارکت معاونت های غذا و دارو در برگزاری دوره های آموزشی کشوری، دوره (همسان سازی و اعتباربخشی انداره گیری نیترات در محصولات کشاورزی به روش HPLC) برای ارتقا کیفیت نتایج آزمون برای کنترل سلامت محصولات کشاورزی با اهداف صادرات عنوان کرد.
در ادامه مهندس میرکازهی، کارشناس مسئول آنالیز دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به ارائه مبانی نظری در خصوص اهمیت اندازه گیری نیترات در مواد غذایی پرداخت و گفت: عمده نیترات از راه آب آشامیدنی، گوشت های فرآوری شده و سبزیجات وارد بدن انسان می شود و در این بین، سبزی های مصرفی، عمده نیترات ورودی به بدن را تامین می کنند.
وی افزود تجمع نیترات در انواع سبزی ها به عوامل متعددی از جمله مقدار و نوع کود حاوی نیتروژن، دفعات مصرف، شدت نور، طول روز، فصل سال، زمان برداشت و ... بستگی دارد.
میرکازهی در ادامه گفت: میزان نیترات در قسمت های مختلف گیاه متفاوت بوده و با سن فیزیولوژیکی گیاه در ارتباط است و به طور کلی سبزی های برگی نسبت به سبزی های میوه ای و دانه ای تجمع نیترات بیشتری دارند؛ نیترات در دستگاه گوارش تحت تاثیر باکتری ها به یون نیتریت تبدیل می شود و نیتریت در ترکیب با هموگلوبین خون و تشکیل مت هموگلوبین شانس انتقال اکسیژن به سلول ها را کاهش داده، باعث عارضه تنگی نفس و در حالت حاد خفگی می شود؛ همچنین نیتریت در ترکیب با تعدادی از اسیدهای آمینه دستگاه گوارش و کبد تولید ماده سمی و سرطان زای نیتروزآمین می کند.
بعد از پایان آموزش مبانی نظری، شرکت کنندگان در این دوره آموزشی به پرسش و پاسخ پرداختند و مقرر شد آموزش عملی دوره، روز چهارشنبه 5 مرداد 1401 در محل آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه انجام پذیرد.

خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *