محتوای خبری معاونت غذا و دارو

هشتمین جلسه طرح سلامت باشگاه‌های استان تهران برگزار شد

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران جلسه ای باهدف اقدامات لازم جهت نظارت بر عرضه مکمل‌های ورزشی در باشگاه‌های استان تهران برگزار شد .

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا  و دارو ،هشتمین جلسه طرح سلامت باشگاه‌های استان تهران 7دی‌ماه 95 با حضور دکتر حاجی محمودی،رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی استان تهران و معاونین سه دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی در سالن شورا معاونت برگزار شد .
 در ابتدای جلسه دکتر نجاریان ضمن خیرمقدم به حاضرین در خصوص مکمل‌های ورزشی و نحوه نظارت و اقدامات لازم جهت عرضه مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی توضیحاتی را دادند .
دکتر نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی نیز گفت: در بحث مکمل‌های ورزشی تفاهم‌نامه‌ای مابین وزارت ورزش به نمایندگی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت مبنی بر بحث آزمایشگاه و مکمل‌های ورزشی نهایی شده است که با معرفی نماینده به سازمان آن را به‌صورت عملیاتی درآورده‌ایم .
وی همچنین افزود: بحث همکاری آزمایشگاه و بازرسی از باشگاه‌ها مهم‌ترین موضوع در رابطه با باشگاه‌های ورزشی است که با توجه به ستاد سلامت توانسته‌ایم آن را ساماندهی کنیم .
میرزا آقا بیک معاون توسعه ورزشی استان تهران نیز خاطرنشان کرد: فدراسیون پزشکی ورزشی تاکنون توانسته اقدامات زیادی انجام دهد و توزیع و مصرف دارو را نسبت به دو سال گذشته در باشگاه‌ها تا حد زیادی متوقف کرده است .
وی افزود: از حدود یک سال گذشته طرح آشنایی با مدیران و مسئولین باشگاه‌ها را اجباری کرده و در بحث حقوق ورزشی و مدیریت اماکن ورزشی به مدیران آموزش‌های لازم داده‌شده است.
معاون توسعه ورزشی استان در خصوص طرح سلامت مطرح‌شده توسط فدراسیون یاداورشد: نزدیک به 7000 باشگاه ورزشی در تهران بازدید مجدد شده اند که طی چند روز آینده نمودار تخلفات انها اعلام میشود.
میرزا اقا بیک با اشاره به اینکه هدف اصلی سلامت جامعه است خاطر نشان کرد: باید حجم بروشورهای چاپ شده در خصوص عوارض دارو و مکمل های ورزشی بیشتر شود و در باشگاهها به منظور اطلاع رسانی به ورزشکار توزیع شود.
بزرگپورکارشناس حقوقی و ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، در ادامه گفت: تمامی حیطه حقوقی اماکن ورزشی اعم از بعد کیفری و حقوقی در مجتمع قضایی 15 خرداد تهران مورد بررسی قرا میگیردو طبق کمیسیون ماده 5 قانون، هیچ باشگاه ورزشی حق فروش و تجویز دارو را ندارد.
حاجی محمودی نیر یاداور شد: وزارت ورزش می بایست بازرسی های خودر ا بصورت مرتب از باشگاهها انجام داده و در خصوص مربیان باشگاهها و یا ناظران آشنایی با اقلام سلامت محور و مواردی که در حوزه نظارتی و بهداشت است مسئله مهم، اموزش سرتیم هایی است که همکاران ورزشی دارند.
وی همچنین افزود: همانگونه که برای آموزش و پرورش قوانین خاصی با مربیان خاص برای آموزش بهداشت گذاشته شده است در این حیطه نیز هدف از این کار شناخت افراد مجرب جهت شناخت تجهیزات پزشکی و تجهیزات مورد استفاده در باشگاههای تهران جهت سلامتی افراد جامعه باید معرفی گردد.
دکتر ثابتی رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان تهران نیز در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از داروها از نظر وزارت بهداشت مجاز اعلام شده اند ولی در سیستم دوپینگ غیر مجاز می باشند به همین منظور باید مکمل های ورزشی و درمانی از هم جدا شوند.
دکتر احمد خانی  عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما ریشه در بخش فرهنگ دارد افزود: راهکار پیشنهادی این است که فدراسیون ورزشی برندها و محصولات مورد نظر خود را گروه بندی کرده و بصورت مجاز به باشگاهها اعلام نموده در غیر این صورت بقیه داروهایی خارج از تست آزمایشگاهی باشند جرم محسوب شده و شامل قانون کیفری خواهد شد.
وی همچنین یادآورشد: تشکیل کارگروه با محوریت های مختلف در خصوص مکمل ها یکی از اساسی ترین کارهایی است که باید از ابتدا شروع شود./
عکس:آب پر
خبر:کریمی

کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر