محتوای خبری معاونت غذا و دارو

هم‌اندیشی مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با معاونت غذا و دارو دانشگاه

جلسه هم‌اندیشی مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با معاونت غذا و دارو دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، این جلسه با حضور دکتر غلامحسین مهر علیان، مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، دکتر منان حاجی محمودی معاون غذا و دارو، دکتر مهشید مظفری مدیر نظارت بر امور دارو و مخدر و مسئولان و کارشناسان شاغل در مدیریت دارویی در بهمن‌ماه 98 در محل دفتر معاونت برگزار شد.

داروخانه های 29 فروردین و 13 آبان به‌تنهایی یک مرکز دارویی کشوری هستند
در ابتدای جلسه دکتر حاجی محمودی به معرفی کارشناسان دارو و مسئولیت هرکدام به‌صورت مجزا پرداخت و در خصوص مسائل مرتبط با حوزه معاونت غذا و دارو ابراز داشت: بیشترین مسائل مرتبط در معاونت شامل بازرسی از داروخانه‌ها، شرکت‌های پخش، مراکز ترک اعتیاد، اداره طب مکمل و صدور پروانه مسئولان فنی و ... است.
وی افزود: در حوزه دارو دو سامانه TTAC و HIX وجود دارد که ارتباط کاری با HIX بیشتراست و همکاران دارو با آن بیشتر سروکار دارند که این سامانه دارای خصوصیات بهتر و بیشتری هم برای کارشناسان دارو و هم بیمار است. در مورد سامانه TTAC تاکنون از طرف سازمان هیچ‌گونه تفویضی به معاونت داده نشده است.
دکتر حاجی محمودی اظهار داشت: در واحد مخدر از سامانه‌ آیداتیس IDATIS استفاده می‌شود که این سامانه به منظور توزیع و نظارت داروهای مخدر در مراکز ترک اعتیاد است ولی همچنان کارشناسان واحد مخدر در کنار این سامانه با روش‌های قبلی حساب خود را انجام می‌دهند؛ زیرا در مواقعی سامانه گزارش قابل استنادی را نمی‌دهد و در صورت مشکل در سامانه بتوانند کار را به‌راحتی انجام دهند. این سامانه دارای نقاط قوت و ضعف است و مراکز مجاز را موظف کرده تا اطلاعات بیماران خود را وارد سیستم کنند.
معاون غذا و دارو همچنین در مورد سهمیه‌بندی داروخانه‌ها با اشاره به مشکلات موجود در این خصوص گفت: ما در مجموعه خود داروخانه‌های دولتی زیادی داریم و برای نمونه داروخانه های 29 فروردین و 13 آبان که به‌تنهایی یک مرکز دارویی کشوری هستند(در کنار این داروخانه‌هایی مثل داروخانه بوعلی، طالقانی، عابدینی و ایثار که تحت نظارت ما هستند هیچ‌کدام از این داروخانه‌های دولتی مستقر ازنظر جغرافیایی تحت نظارت ما نیستند و فقط داروخانه 29 فروردین است که در حوزه جغرافیایی معاونت غذا و دارو تهران قرار دارد) این داروخانه‌ها حجم زیادی از توزیع بار کشوری را به خودشان اختصاص می‌دهند؛ داروهایی که مرکزی قبول مسئولیت ندارد به عهده گرفته‌اند.
وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه استانداری تهران کمیته مبارزه با قاچاق دارو و مکمل را به دانشگاه واگذار کرده است به‌تبع آن هر 2 ماه یک‌بار جلساتی با حضور شهرداری، معاونت‌ غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی، تعزیرات حکومتی، اداره کل ورزش و جوانان، کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران و شبکه‌ها برگزار می‌شود که در این جلسات تصمیمات خوبی گرفته‌شده است.
همچنین در سایت ان اف آی مقررشده که شکل دارویی در سایت باشد اما در برخی موارد شکل دارو وجود دارد و در برخی موارد شکل دارو را ندارد و در این خصوص پیشنهاد می‌شود که شرکت تولیدکننده موظف شود که آخرین بروشور دارو را نیز بارگذاری کند؛ و این موضوع برای مراکز BPAC (بی پی ای سی) هنگام مراجعه خیلی کمک‌کننده است.
در ادامه مدیر دارو و کارشناسان حوزه دارو دانشگاه در یک گفتگوی صمیمانه مشکلات موجود و پیشنهادهای خود را برای حل موارد مطرح کردند و مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو به سؤالات مطرح‌شده پاسخ داد.

تهدیدهای دشمنان در حوزه دارو نتوانسته کارساز باشد
دکتر مهر علیان گفت: در حال حاضر وضعیت ذخایر دارویی در کشور در شرایط مناسبی است. ذخایر دارویی در کشور خوب است و کمبود اقلام دارویی بسیار پایین است و با توجه به برنامه‌ریزی اخیر سازمان غذا و دارو برای تأمین داروهای وارداتی موردنیاز بیماران به منظور دسترسی عادلانه نیازمندان به دارو از زمان ورود به کشور تا توزیع در داروخانه‌ها، به  نظارت حداکثری معاونت‌های غذا و دارو بر تهیه، نگهداری و عرضه این داروها در شرکت‌های پخش و ارائه توسط داروخانه‌ها مطابق برنامه اعلامی اشاره کرد.
وی همچنین: با توجه به شرایط و مشکلات تهیه و توزیع دارو بر لزوم همکاری، همدلی و تلاش حداکثری کارکنان تأکید کرد.
مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار داشت: ایران روزهای دشوار تحریم را پشت سر گذاشته است؛ اگر هم این تهدیدها نتوانسته در حوزه دارو کارگر بیفتد و تأثیر بسزایی داشته باشد ناشی از نخواستن دشمن نبوده، ناشی از نتوانستن بوده زیرا همه شواهد و مدارک موجود نشان‌دهنده این است که تمام تلاش خود را برای بستن راه‌های انتقال دارو به ایران به‌صورت غیر مشهود یعنی از طریق محدودیت تبادلات مالی و تهدید شرکت‌ها انجام داده‌اند اما با توجه به اینکه کشورهایی چون هند و چین جزو تأمین‌کنندگان اصلی مواد اولیه دارویی در دنیا هستند، مشکلات در تأمین مواد اولیه دارویی کمتر است.

کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *