محتوای خبری معاونت غذا و دارو

وبینار آموزشی تغذیه صحیح در پیشگیری و کنترل بیمای فشار خون در معاونت غذا و دارو

وبینار آموزشی تغذیه صحیح در پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون ویژه مخاطبان سرای محله جمالزاده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت غذا و دارو، این وبینار آموزشی روز دوشنبه 20 اردیبهشت ۱۴۰۰ در معاونت غذا و دارو برگزار شد.
مهندس بیتا نافعی کارشناس نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو در ابتدا فشارخون بالا را تعریف و گفت و عواملی نظیر کنترل وزن، ورزش منظم، ترک سیگار، تغذیه سالم و… می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا مؤثر باشد.
وی در خصوص رژیم غذایی DASH توضیحاتی ارائه کرد و گفت : دش مخفف عبارت «Dietary Approaches to Stop Hypertension» به معنای «رویکرد خوراکی برای توقف فشار خون بالا»است.
نافعی افزود:  از جمله این توصیه ها به مصرف غلات کامل به جای غلات تصفیه شده، استفاده از میوه جات و سبزیجات بخصوص مواردی که حاوی پتاسیم بیشتری هستند نظیر موز، سیب، کشکش، کلم بروکلی و ..، مصرف لبنیات کم چرب، ماهی و گوشتهای کم چرب و کاهش مصرف نمک و چربیها و شیرینی ها در طول روز است.
که برای پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا در به مصرف غلات کامل به‌جای غلات تصفیه‌شده، استفاده از میوه‌جات و سبزی‌ها بخصوص مواردی که حاوی پتاسیم بیشتری هستند؛ نظیر موز، سیب، کشکش، کلم برو کلی و… مصرف لبنیات کم‌چرب، ماهی و گوشت‌های کم‌چرب و کاهش مصرف نمک و چربی‌ها و شیرینی‌ها در طول روز توصیه کرد.
مهندس نافعی توصیه‌هایی در خصوص تغییر عادات مصرف نمک و یافتن جایگزینی برای طعم دادن به مواد غذایی نظیر استفاده از سماق لیموترش، ادویه‌ها و… ارائه داد و در ادامه به نحوه خرید سالم اشاره کرد.
وی گفت توجه به برچسب محصولات و بررسی نشانگر رنگی مباحث مهمی است که هر شهروند باید آگاهی لازم را داشته باشد و در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرد.
کارشناس نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو با اشاره به اینکه مراجعه منظم به پزشک کلید کنترل فشارخون شماست؛ افزود: اندازه‌گیری فشارخون در منزل و نگهداری نتایج ثبت‌شده، میزان تأثیر تغییر شیوه زندگی را مشخص می‌کند و همچنین به پزشکتان کمک می‌کند تا به عارضه‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد آگاه شود.
مهندس نافعی در پایان تأکید کرد از خرید هرگونه نمک بی‌نام‌ونشان و فاقد پروانه بهداشتی ساخت خودداری کنند.

خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *