محتوای خبری معاونت غذا و دارو

پیام متخصص داروسازی بالینی و مدیر نظارت و پایش فراورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها

هفته پیشگیری از مسمومیت ها/ آمار مراجعین مسمومیت به بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران و اقدامات معاونت غذا و دارو 

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، هفته اول آبان ماه با عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها نام‌گذاری شده است. به مناسبت این هفته دکتر مناکارگر متخصص داروسازی بالینی و مدیر نظارت و پایش فراورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو پیام خود را به شرح زیر اعلام کرد:
هفته اول آبان ماه با عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری شده است. به مناسبت این هفته دکتر مناکارگر متخصص داروسازی بالینی و مدیر نظارت و پایش فراورده های سلامت معاونت غذا و دارو به بیان آمار موارد مسمومیت ها در  دانشگاه علوم پزشکی تهران و اقدامات معاونت غذا و دارو به مناسبت این هفته پرداخت. وی اشاره کرد بیمارستان بهارلو مرکز تخصصی درمان مسمومیت ها جهت مراجعه بیماران دچار مسمومیت در محدوده دانشگاه علوم پزشکی تهران در بزرگسالان است. آماری که این بیمارستان در سالهای اخیر در اختیار معاونت غذا و دارو قرار داده است حاکی از افزایش تعداد موارد بستری ناشی از مسمومیت بوده است. به این صورت که در شش ماهه اول سال 96 تعداد 1016 بیمار، در شش ماهه دوم آن سال 2433 بیمار و در سال 97 در شش ماهه اول 2919 و در شش ماهه دوم 3386 بیمار در این بیمارستان به دلیل مسمومیت بستری شده اند. نکته حائز اهمیت این است که در شش ماهه اول امسال این عدد به 3914 بیمار رسیده است که افزایش قابل توجهی را نسبت به دو سال گذشته نشان می دهد. همچنین بیشترین عامل مسمومیت را در این بین داروها به خود اختصاص داده اند و در رتبه بعدی موارد مسمومیت به دلیل سوء مصرف مواد اعتیاد آور یا محرک بوده است. البته باید در نظر داشت که قطعا مواردی از مسمومیت ها هم به بیمارستانهای اطفال، درمانگاهها و سایر بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه مراجعه کرده اند که در این آمار نیامده است. 
با توجه به اینکه یکی از رسالت های معاونت های غذا و دارو اطلاع رسانی و آموزش، و ارتقاء دانش عموم مردم می باشد، معاونت غذا و دارو به مناسبت این هفته اقدام به چاپ چند عنوان بروشور و تراکت اطلاع رسانی در مورد روش های پیشگیری از مسمومیت ها اعم از مسمومیت  با مواد غذایی، گیاهان سمی، سموم دفع آفات و شوینده های خانگی، مسمومیت های دارویی، مسمومیت در اطفال، مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن، مسمومیت با سرب، سموم و آفت کش های کشاورزی و...  نموده است. 
با توجه به اینکه شرایط مناسب نگهداری و انتخاب درست مواد غذایی می تواند در پیشگیری از مسمومیت های غذایی موثر باشد برنامه های آموزشی با هدف ارتقاء آگاهی مردم در این خصوص برنامه ریزی شده است. همچنین برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با روش های پیشگیری از مسمومیت های دارویی، ایمن سازی منزل برای پیشگیری از مسمومیت در کودکان، اقدامات اولیه در برخورد با فرد مسموم و نیز پیشگیری از سایر علل مسمومیت برنامه های آموزشی متعددی برای گروههای مختلف به مناسبت این هفته در نظر گرفته شده است. 
همانطور که مستحضر هستید کودکان بسیار در معرض مسمومیت های اتفاقی هستند و داروها، مواد شیمیایی مانند شوینده ها، سرب، گیاهان  و... می توانند مسبب مسمومیت در این گروه سنی باشند و عمدتا موارد مسمومیت در کودکان به دلیل اشتباهات والدین و یا کنجکاوی کودکان اتفاق می افتد. لذا با رعایت نکاتی ساده اعم از نحوه نگهداری ایمن اقلامی که می تواند در کودکان منجر به بروز مسمومیت شود، می توان از این موارد پیشگیری نمود. همچنین برای پیشگیری از مسمومیت های دارویی علاوه بر مواردی که در مورد عدم قرارگیری داروها در دسترس کودک، در یخچال یا در بسته بندی خوراکی ها هست، استفاده از پیمانه مدرج مناسب در دارودهی به کودک و مشورت گرفتن از دکتر داروساز در مورد استفاده از داروهای بدون نسخه می تواند کمک کننده باشد تا اشتباه در دارودهی به کودک منجر به مسمومیت دارویی نشود. جهت آگاهی هر چه بیشتر مردم، نکاتی که می تواند سبب پیشگیری از مسمومیت ها در کودکان شود در قالب نشریه الکترونیکی ندای تندستی نیز در این هفته منتشر خواهد شد. 
معاونت غذا و دارو همچنین برای آموزش رو در رو و توزیع بروشورها و تراکت های آموزشی در این هفته اقدام به برگزاری غرفه های اطلاع رسانی می نماید که با حضور همکاران داروساز اطلاع رسانی به مردم انجام شود. همچنین شعارهای آموزشی به مناسبت این هفته هم در سربرگ مکاتبات معاونت غذا و دارو قرار گرفته است و نیز اطلاع رسانی از طریق نشریه الکترونیک دانشگاه و سایت معاونت هم به عنوان بخش دیگری از اقدامات اطلاع رسانی به مناسبت این هفته صورت می گیرد. وی همچنین افزود برای پاسخگویی به سوالات در خصوص مسمومیت ها و دریافت راهنمایی های اولیه در مواجهه با فرد مسموم، مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره 190 می تواند تماس گیرندگان را راهنمایی نماید. 
عکس و خبر:خدیجه آب پر
 
 
 
 
 
 
 
کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر