محتوای خبری معاونت غذا و دارو

کارگاه آموزشی آشنایی با استاندارها و مقررات کلین روم بیمارستانی در معاونت غذا و دارو برگزار شد

کارگاه آموزشی آشنایی با استاندارها و مقررات کلین روم بیمارستانی باهدف آموزش استاندارد در راستای اجرای دقیق و صحیح دستورالعمل تشکیل بخش مراقبت‌های دارویی، ملزومات و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها به‌منظور ارتقاء سطح سلامت بیماران و کیفیت خدمات درمانی برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو: کارگاه آموزشی آشنایی با استاندارها و مقررات کلین روم بیمارستانی صبح امروز 21 اسفند 96 با حضور دکتر کارگر مسئول واحد تحقیق و توسعه، دکتر ساجدی کارشناس واحد فنی و نظارت سازمان غذا و دارو، مهندس غفوری مسئول واحد تجهیزات پزشکی و کارشناسان دارویی معاونت‌های غذا و دارو و برخی بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی و شیراز در سالن شورا معاونت غذا و دارو برگزار شد.
در ابتدای کارگاه دکتر کارگر مسئول واحد تحقیق و توسعه ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان، هدف از برگزاری این کارگاه را آشنایی بیشتر کارشناسان بیمارستان‌ها و معاونت‌های غذا و دارو با استانداردها و چک‌لیست ارزیابی اتاق‌های تمیز عنوان کرد که در مهروموم‌های اخیر بیشتر موردتوجه قرارگرفته است.
سپس دکتر ساجدی کارشناس واحد فنی و نظارت سازمان غذا و دارو در خصوص طراحی و ساخت اتاق تمیز بر اساس استاندارهای موجود صحبت نمود و گفت: اتاق تمیز بیمارستانی به لحاظی با صنعت متفاوت است اما اصول اولیه همانی است که در صنعت استفاده می‌شود.
دکتر ساجدی افزود: استاندارد و رشد تمام اتاق‌های تمیز در دنیا در حال حاضر ISO و استاندارد فدرال آمریکاست که به لحاظ در دسترس بودن اصول مورداستفاده است و استاندارد ISO 14644 ویژه بهره‌برداری و پایش اتاق تمیز است.
کارشناس واحد فنی و نظارت سازمان غذا و دارو در ادامه یادآور شد: اتاق تمیز بر اساس تعریف ISO و USP به اتاقی گفته می‌شود که در آن غلظت ذرات در هوا تحت کنترل باشد و باید به صورتی ساخته شود تا ورود، تولید، انتشار و ماندگاری ذرات در آن به حداقل برسد و سایر پارامترهای مربوطه مانند دما، رطوبت، نور و اختلاف فشار تحت کنترل قرار گیرد.
وی تصریح کرد: اولین اتاق تمیز در سال 1860 توسط لرد لیستر بوده که ایده آن از اتاق عمل شروع شد. همچنین اولین استاندارد مدون اتاق تمیز در سال 1961 برای نیروی هوایی امریکا بوده و از سال 1963 چندین ویرایش با ورژن های مختلف A-D استانداردسازی شد که پایه کار آن‌ها سنجش ذرات در اتاق عمل بود.
دکتر ساجدی در خصوص کاربردهای اتاق تمیز افزود: اتاق تمیز در صنایع مختلفی ازجمله الکترونیک، صنایع نیمه‌هادی، صنایع نوری و اپتیک و صنایع داروسازی و فنّاوری و صنایع پزشکی و بیمارستانی که شامل (اتاق عمل؛ تهیه داروهای پرخطر و مواد تغذیه‌ای) است کاربرد دارد. وی همچنین در خصوص استانداردهای طراحی ساخت و پایش و کنترل اتاق تمیز گفت: استانداردها بر اساس استانداردهای فدرال 209E، استاندارهای ISO 14644 و موسسه علوم و تکنولوژی محیط‌زیست IEST می‌باشند که در حال حاضر از استاندارد 209E فدرال به دلیل سهولت استفاده می‌شود.
دکتر ساجدی در ادامه نیز در خصوص طبقه‌بندی اتاق‌های تمیز بر اساس نوع گردش هوا افزود: نکته مهم در بهره‌برداری اتاق تمیز بحث هوادهی اتاق‌هاست که بر این اساس به دو بخش اتاق تمیز با سیستم گردش هوای متلاطم و اتاق تمیز با سیستم گردش هوای یک‌سویه (افقی و عمودی) تقسیم می‌شود که تأمین هوای اتاق‌های تمیز با فیلترهای هپا و اولپا به‌منظور کاهش ذرات و میکروارگانیسم‌ها تا حد مطلوب صورت می‌گیرد.
وی همچنین در ادامه در خصوص چگونگی انجام تست های احراز کیفیت و پایش و کنترل اتاق تمیز و همچنین بررسی دستورالعمل و چک‌لیست بازدید از اتاق تمیز به تفضیل بیان نمود و به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ گفت.

 

 

کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر