محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری اولین جلسه کمیته فضای مجازی دانشگاه در دفتر معاونت فرهنگی

دکتر رستمیان: برای رفع ابهامات، پاسخ به شبهات علمی و تاریخی و هویتی در فضای مجازی تلاش کرده و از هویت ملی و ازش های دینی خود دفاع کنیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی،  اولین جلسه کمیته فضای مجازی دانشگاه دوشنبه 24 شهریور 99 در سالن شورای معاونت فرهنگی برگزار شد.
در این جلسه دکتر عبدالرحمن رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه با اشاره به گستردگی و تاثیرگذاری فضای مجازی و مخصوصاً شبکه های اجتماعی، اطلاع رسانی در این شبکه ها را سریع تر از مجاری رسمی اطلاع رسانی عنوان کرد و افزود: شبکه های اجتماعی بستر مناسبی را برای اطلاع رسانی و حتی کارهای علمی ایجاد کرده است، هرچند گاهی  با رائه اطلاعات غلط در جامعه ایران مورد سوء استفاده قرار می گیرد اما لازم است ما حضور داشته و برخوردی فعال و اثر گذار داشته باشیم و برای رفع ابهامات، پاسخ به شبهات علمی و تاریخی و هویتی تلاش کرده و از هویت ملی و ازش های دینی خود دفاع کنیم.
وی افزود: دفاع از ارزش های ملی کشور در فضای مجازی مانند حضور در جبهه در زمان دفاع مقدس است.
معاون فرهنگی دانشگاه در این نشست افزود: جلسه ای با مرکز ملی فضای مجازی داشتیم و در این رابطه ما دو قول همکاری به آنها داده ایم اولا اینکه هر مطلب یا سئوالی در فضای مجازی در مورد مسائل بهداشت و درمان مطرح شود ما حاضریم با ارائه اخبار درست و صحیح پاسخ مناسب بدهیم و ثانیا با استفاده از پتانسیل علمی و پایگاه داده های دانشگاه محتوی تولید کنیم و در اختیار آنها قرار دهیم و آنها نیز اعلام آمادگی کردند هم در حوزه سخت افزار و هم نرم افزار از ما حمایت کنند.
دکتر محمد مؤمنی مشاور هنری معاون فرهنگی دانشگاه نیز ضمن اشاره به جلسه مذکور توضیحاتی را در مورد جایگاه مرکز ملی فضای مجازی ارائه داده و افزود: این مرکز برای نیل به اهداف مشترک آماده همکاری وعقد تفاهم نامه با دانشگاه است.
در ادامه دکتر مرعشی رئیس دانشکده مجازی گفت: در دانشگاه زیر ساخت های فنی مطلوبی وجود دارد و به نظر نمی رسد از نظر فنی و تجهیزاتی  محدودیتی برای فعالیت در فضای مجازی داشته باشیم.
وی افزود: پشتبانی مرکز ملی فضای مجازی از دانشگاه می تواند در قالب کمک برای گرفتن مجوز های لازم و در اختیار گذاشتنن اسناد و پروتکل های مورد نیاز باشد تا بتوانیم فعالیت بهتری داشته باشیم.
رئیس دانشکده مجازی افزود: با شیوع کرونا و فاصله گذاری اجتماعی فعالیت های فضای مجازی در سطح دانشگاه افزایش چشمگیری داشته است بنابراین تهیه محتوای فاخر با لحاظ ملاحظات فنی، رسانه ای، هنری، روانشناسی و جامعه شناسی و ... اصل مهمی است و لازم است به صورت تخصصی به آن ورود پیدا کرد.
وی افزود: در دانشکده مجازی در مورد رفتار حرفه ای در فضای مجازی کلاس هایی را برگزار کرده ایم و مستندات نحوه رفتار حرفه ای در فضای مجازی در دانشگاه موجود است.

در این جلسه دکتر حسن برکتی معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده پرستاری و مامایی ضمن اجتناب ناپذیر خواندن ورود و فعالیت در رسانه و شبکه های اجتماعی تدوین راهنمایی مناسب فضای مجازی را لازمه کار دانست.
دکتر خورشید وسکویی مشاور ریاست دانشگاه در امور زنان نیز با مسبوق به سابقه خواندن فعالیت دانشگاه در فضای مجازی هوشمندی سازمانی و پاسخگویی و اطلاع رسانی را لازمه کار عنوان کرد.
دکتر فاطمه خوشنوا فومنی مدیر فعالیت های هنری و فوق برنامه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه با ارائه نتایج آماری یک پژوهش در سطح دانشجویان دانشگاه گفت: اکثر دانشجویان در چندین شبکه اجتماعی حضور دارند و این موضوع نشان از گستردگی و تاثیر گذاری شبکه های اجتماعی دارد.
وی در ادامه گفت: وزارت بهداشت نیز با توجه به اهمیت فضای مجازی و نیز نشریات دانشجویی در حال تدوین و نگارش آئین نامه فضای مجازی است.
در ادامه دکتر مصطفی محقق عضو هیئت علمی و معاون دانشجویی فرهنگی سابق دانشگاه، دکتر محمد حسین صادقیان مدیر فرهنگی معاونت فرهنگی، دکتر احسان مقیمی مدیر دفتر ایثارگران و دکتر علیرضا عباسی دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی با ارائه راهکارهایی به عنوان مصدایق و زمینه های حضور در فضای مجازی نظرات خود را در این مورد ابراز کردند.
دکتر ماشالله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه نیز گفت: آنچه در این کمیته طرح شد در واقع مدیریت ساختار غیر رسمی  است و این ساختار اقتضائات خاص خودش را دارد. بهترین نوع تبلیغ و اطلاع رسانی، روش غیر مستقیم است چرا که در آن مخاطب خود به اقناع و باور می رسد لذا پیگیری اهداف در فضای مجازی باید بصورت غیر مستقیم باشد.
مدیر روابط عمومی افزود: در سایت روابط عمومی دانشگاه قسمتی بنام کیوسک وجود دارد که جامع تمام اخبار رسانه ای (مکتوب شنیداری و دیداری) در مورد دانشگاه است، اما مراجعه کننده زیادی ندارد که ممکن است بدلیل عدم رعایت اقضائات فضای مجازی و ایده پردازی مناسب باشد، بنابراین لازم است ایده پردازی و بخش عملیاتی به صورت هم زمان باشد تا نتیجه دهد.
وی در ادامه ضمن اشاره به 6 محور کمپین فرصت های مهرورزی گفت: یکی از محور های این کمپین استفاده از فضای مجازی است.
در پایان نیز اعضا پیشنهاد دادند کمیته فضای مجازی در مدیریت روابط عمومی دانشگاه و به مسئولیت دکتر ترابی برگزار شود.

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *