محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری جلسه‌ آموزشی رابطان پروژه ارتقای رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی

سی و نهمین جلسه‌ از مجموعه کلاس های آموزشی طرح ارتقای رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی به همت معاونت فرهنگی و معاونت بهداشت به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی دانشگاه، جلسه " بازی هایی برای حمایت از تکامل حرکتی، ذهنی و ارتباطی برای کودکان 4 تا 8 ماه" به رابطان سلامت، مادران توانمند، سه شنبه 23 اردیبهشت 99 در معاونت فرهنگی و معاونت بهداشت با حضور دکتر نرجس توکلی کیا مدیر پروژه رشد و تکامل دروان کودکی، فاطمه شریفی کارشناس سلامت کودکان دانشگاه، حمیرا پشتکوهی کارشناس کودکان ستاد اسلامشهر و زهرا اسلامی نیا کارشناس فرهنگ و سلامت دانشگاه  و جمعی از رابطان، مادران و پدران به صورت مجازی برگزار شد.
در ابتدا زهرا اسلامی نیا ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: به شکرانه الهی و به برکت این ماه پر فضیلت به دلیل وجود ویروس کووید19 و  عدم امکان برگزاری کلاس های حضوری توانسته ایم لینک مجزا برای پروژه رشد و تکامل همه جانبه دوران ابتدایی کودکی از دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهیه کنیم که طبق روال سنوات گذشته هر هفته جلسه آنلاین با رابطان و مادران توانمند برگزار کنیم که از هدف اصلی پروژه ارتقاء رشد و تکامل همه جانبه دوران ابتدایی کودکی  دور نمانیم.
باهمکاری دانشکده مجازی، جلسات آموزشی پروژه رشد و تکامل کودکان در اسلامشهر برای رابطان بصورت آنلاین برگزار شدکه مورد استقبال آنها و خانواده آنها قرار گرفت.
در ادامه فاطمه شریفی گفت: اهمیت سلامت کودکان شامل: سال هاي ابتداي كودكي مهم ترين سال هاي حيات هر فرد محسوب مي شوند، آنچه كه سلامتي كودک را تضمين مي كند سلامتي جسمي، رواني و اجتماعي است كه به عنوان رشد و تکامل كودكان مطرح است،  اختلالات تکاملی با افت تحصیلی کودکان در سنین مدرسه، کاهش اعتماد به نفس، مشکلات رفتاری" همراه است و در دراز مدت، زيان قابل توجه اقتصادي و اجتماعي به خانواده و جامعه تحميل خواهد كرد، يکي از روشهاي يافتن مشکلات تکامل كودكان از طريق تکميل پرسشنامه سنين و مراحل ASQ است كه يکي از معتبرترين آزمون هاي استاندارد براي غربالگري تکامل كودكان است، نکته مهم اين است كه بر اساس نتيجه اين آزمون ممکن است كودک نياز به مراجعه به مركز جامع تکامل كودک داشته باشد.
وی در ادامه افزود:  بازی با اسباب بازی صدادار، بازی با قاشق یا پیمانه آشپزخانه، بازی با الیاف و دستمال هم جنبه سرگرمی برای فرزند دلبند شما دارند و هم با هدف ارتقا ی تکامل است.
کارشناس سلامت کودکان معاونت بهداشت دانشگاه گفت: بگذارید کودکان خود را در آینه ببینند و به کودکتان در آینه لبخند بزنید، کودک را در وضعیت نشسته بین پاها قرار دهید و با او بازی کنید زیرا اینکار کمک به مستقل شدن در نشستن کودک می کند، کودکان از اینکه اسباب بازی را به زمین بیاندازند خوششان می آید این را به بازی "برو بیارش" تبدیل کنید که کمک به یادگیری اشیاء می کند.
فاطمه شریفی افزود: سرگرمی و بازی برای ارتقای تکامل اجتماعی و هیجانی، عاطفی کودک 3تا 9 ماه می تواند شامل: بردن کودک به محل های جدید مثل پارک، فروشگاه باشد، او عاشق دیدن چیزهای جدید است.
وی افزود: وقتی کودک گریه می کند در گوشش نجوا کنید و صداهای آرامی از خود دربیاورید این باعث خواهد شد او بداند شما همیشه در کنارش هستید. وقتی در خانه هستید کودک را در جاهای مختلف خانه قرار دهید، دنیا از زاویه های جدید طوری دیگر به نظر می رسد.
دکتر توکلی افزود: حضور رابطان و مادران توانمند مایه برکت این پروژه است که انگیزه شما رابطان گرامی ما را در ادامه راه دلگرم می کند.
در پایان رابطان، مادران و پدران سوالات خود را مطرح کردند و مدرس برنامه به تک تک سوالات پاسخ داد.
توضیح اینکه جلسات آموزشی پروژه ECD  کماکان به صورت آنلاین و استفاده از فضای مجازی برابر برنامه پروژه ادامه خواهد داشت.

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *