محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری جلسه‌ همکاری دانشکده‌ها و معاونت فرهنگی دانشگاه با عنوان دانشگاه عاری از دخانیات

معاون فرهنگی دانشگاه در جلسه‌ همکاری دانشکده‌ها و معاونت فرهنگی گفت: انتظار اين است اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، الگوی سلامت جامعه باشند و خود پیگیر جامعه عاری از دخانیات شوند.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی، جلسه‌ دانشگاه عاری از دخانیات، دوشنبه 9 دی 98 در دفتر معاونت فرهنگی، با حضور دکتر عبدالرحمن رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه  و جمعی از مدیران و کارشناسان دانشکده های توانبخشی، بهداشت، دندانپزشکی، پرستاری و مامائی، فناوری های نوین و معاونت فرهنگی برگزار شد.
در ابتدا دکتر رستمیان از واحدهای دانشگاه که پیشرو در اماکن  عاری از دخانیات فعال هستند تشکر کرد و اظهار داشت که در اصل نقش دانشگاه های علوم پزشکی نیز همین است که هم خود، محل عاری از مصرف دخانیات باشند و هم برای حفظ سلامت شهروندان اماکن عاری از دخانیات را راهبری کنند.
وی در خصوص راهکارهای اجرایی اعم از کاهش تقاضا با آگاه‌سازی از زیان های مصرف دخانیات  گفت: استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی دانشگاه طبق قانون و به ‌منظور حفظ حقوق همه کارکنان و مراجعه کنندگان، تأمین سلامت آن‌ها در برابر زیان ها و بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات باید رعایت شود  و اخیراً وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه نامه‌ای ارسال کردند.
معاون فرهنگی دانشگاه گفت: در صورتی که فرد مصرف کننده دخانیات بخواهد ترک کند  با همت خود می تواند براین امر فائق آید ولی در صورت نیاز به کمک، کلینیک های ترک دخانیات زمینه ای مناسبی است که با ایجاد این کلینیک‌ها در دانشگاه این اقدام انجام می شود.
دکتر رستمیان افزود: اعمال سیاست‌های پیشگیرانه، حفاظت از افراد در برابر دود سیگار، آگاهی دادن به مردم و مراجعه کنندگان نسبت به مضرات استعمال سیگار ازجمله اقداماتی هستند که برای مقابله با  مصرف دخانیات در دانشگاه باید ارائه شود. ترک سیگار یکی از بهترین اقداماتی است که افراد برای حفظ سلامت خود باید آن را رعایت کنند و مهمترین عامل قابل پیشگیری از سرطان ها، ترک دخانیات است.
کارشناس فرهنگی دانشکده دندانپزشکی گفت: نصب بنرهای 'دانشکده عاری از دخانیات' در معرض دید، مخصوصاً در ورودی بوفه و همچنین همکاری مستمر معاونت های آموزشی دانشکده ها باعث کاهش چشمگیر مصرف دخانیات می شود.
مدیر مؤلفه‌های مؤثر بر سلامت دانشگاه گفت: می‌توانیم با همکاری روابط عمومی دانشگاه، در صفحه اصلی اتوماسیون و بنرهای دانشگاه از شعارهای عدم مصرف دخانیات استفاده کنیم و با توجه به حائز اهمیت بودن نقش گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در این خصوص، جلسات بعدی از آن‌ها هم دعوت به عمل آید و با توجه به پیشرو بودن دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص همکاری در راستای تدوین ارزشیابی محیط‌های عاری از دخانیات با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی این کار منشأ خیر می‌شود. به هر حال انتظار است اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی الگوی سلامت جامعه باشند و خود پیگیر جامعه عاری از دخانیات شوند.
توضیح اینکه در جلسه بعدی از همکاران کارشناس دخانیات معاونت بهداشت دانشگاه نیز برای حضور در جلسه دعوت خواهد شد.

گزارش: زهرا اسلامی نیا
عکس: حانیه باقری

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه